چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

معرفی کتاب > محمد‌رضا مرزوقی: «لئوناردو داوینچی» هم به همین اختلال دچار بوده. اختلالی که باعث می‌شده توانایی نوشتن در جهت معکوس را داشته باشد.

دوچرخه شماره ۸۶۶

طوری که برای خواندن بعضی نوشته‌هایش مجبورند آن‌ها را مقابل آینه بگذارند تا قابل خواندن شود. «اينشتین»، کسی که قانون بقای ماده و انرژی را کشف کرد و در قرن بیستم تحولي در دنياي دانش ايجاد كرد، یکی دیگر از دانشمندان و چهره‌های مشهوري است که به این اختلال دچار بوده.

دارم از اختلال خوانش‌پریشی صحبت می‌کنم. اختلالی که در بعضي انسان‌ها به‌صورت ژنتیکی نهفته است و براي آن‌ها در زمان كودكي و در دوران تحصیل مشکلات فراواني پيش مي‌آورد.

رمان «ماهی روی درخت»، نوشته‌ی «ليندا مولِلی هانت»، به شکلی دقیق و علمی، داستان زندگی و تحصیل دختری به نام اَلی را مي‌گويد که دچار اختلال خوانش‌پریشی است.

معلم‌هایش که درکی از اختلال او ندارند، دائماً او را شماتت و هم‌کلاسی‌هايش نیز او را مسخره مي‌كنند. غافل از این‌که درون این دخترک یازده دوازده ساله یک نابغه‌ی شطرنج پنهان شده که همه‌چیز را تصویری می‌بیند و تصاویر ذهنی‌اش بي‌نظيرند.

همان‌قدر که هر موجود زنده‌ای براي زنده‌ماندن نیازمند هواست، رشد توان فکری و جهت‌دادن به مسیر زندگی دانش‌آموزهاي نابغه و خاص یا حتي دانش‌آموزهاي معمولی نيز، نيازمند معلماني آگاه است.

بنابراین وقتی اَلی از رشد تحصیلی و ادامه‌ی درس کاملاً مأیوس مي‌شود و معلم‌ها و مدیر مدرسه هم هیچ امیدی به آینده‌ی او ندارند، ناگهان پای معلم قهرماني به نام آقای «دَنیِلز» به زندگي‌اش باز می‌شود که از اختلال او درک روشن و واضحی دارد و خوانش‌پریشی را می‌شناسد.

او می‌داند اغلب خوانش‌پریش‌ها از درک ریاضی و فیزیک بسیار خوبی برخوردارند و در زمینه‌های علمی دیگر، به جز خواندن مطلب، می‌توانند نابغه باشند.

اَلی را با اختلالش آشنا می‌کند و برای این‌که امید را به او برگرداند مثال‌هايی از معروف‌ترین خوانش‌پریشان تاریخ می‌زند. بعد هم ساعاتی را با اَلی هماهنگ می‌کند که بعد از زمان مدرسه روی دیکته‌ی او کار کند.

آقای دنیلز که می‌داند خوانش‌پریشان به جای خواندن حروف بیش‌تر تمایل دارند آن‌ها را لمس و تصور کنند، از خمیر ریش برای نوشتن روی دیوار استفاده می‌کند تا اَلی با لمس حروف برجسته بتواند تصور روشنی از آن‌ها داشته باشد.

کاری که آقای دنیلز انجام می‌دهد و اعتماد به نفسی که با کمک خودِ اَلی به او برمی‌گرداند باعث می‌شود که نه تنها اَلی خود را به سایر هم‌کلاسی‌هايش برساند، بلکه با هوش و درایتی که دارد، خیلی زود از شاگردان ممتاز و موفق کلاس ‌شود. کسی که می‌تواند در سیستم آموزشی‌ای که بیش‌تر به تجربه متکی است تا خواندنِ ص‍ِرف، خودش را خیلی خوب جا بیندازد و مسیرش را با موفقیت طی کند.

 

  • ماهی روی درخت

نویسنده: لیندا مولِلی هانت

مترجم: مرضیه ورشوساز

ناشر: انتشارات پرتقال

قیمت: 13‌‌هزار تومان

 

* اين كتاب را نشر افق نيز به نام «ماهي بالاي درخت» با ترجمه‌ي پرناز نيري و به قيمت 16500 تومان منتشر كرده است.

کد خبر 361352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha