همشهری آنلاین: ظاهرا اپل شروع به خارج کردن اپلیکیشن‌های ‌iOS ساخته‌شده به وسیله ایرانی‌ها از اپل استور کرده است.

Apple

به نوشته سایت تک‌چرچ شرکت اپل پیش از این در سپتامبر ۲۰۱۶ به شکلی محدود فروشگاه اپلیکیشن‌هایش را به روی سازندگان ایرانی گشوده بود و به نظر می‌رسید که دارد به تدریج به طور دوره‌ای برخی محدودیت‌ها برای ایرانیان را حذف می‌کند.

اکنون سایت معتبر اخبار تکنولوژی، تک‌راسا (Techrasa) گزارش می‌دهد اپلیکیشن سایت دیجی‌کالا، یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های خرید اینترنتی در ایران از چند روز پیش از فروشگاه اپل برداشته شده است.

گرچه فروشگاه رسمی اپل در قلمرو ایران وجود ندارد، اما بسیاری از شرکت‌های ایرانی اپلیکیشن‌های‌شان را در خارج ایران ثبت می‌کنند تا بتوانند به این فروشگاه دست یابند.

دیجی‌کالا از سیستم پرداخت شاپرک استفاده می‌کند که کاملاً از سیستم‌های بین‌المللی جدا است، بنابراین به طور نظری از شرایط و مقررات اپل تخطی نمی‌کند.

به علاوه چندین بانک در ایران اپلیکیشن‌هایی در پلتفرم iOS دارند که اغلب روی تلفن‌های همراه نصب می‌شوند.

ایرانیان مردمی شیفته ابزارهای الکترونیکی هستند و تخمین زده می‌شود که ۴ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این کشور وجود داشته باشد و شش میلیون دستگاه از این تلفن‌ها آیفون‌های ساخت شرکت اپل هستند.

ایران کشوری با جمعیتی ۸۲ میلیونی و میانگین سنی زیر ۳۰ سال است. گزارش می‌شود که هر ماه ۱۰۰۰۰۰ آیفون به داخل ایران قاچاق می‌شود.

بدیهی است که این وضعیت بازار بزرگی برای خدمات پس از فروش و لوازم جانبی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، اگر اپل بتواند به طور کامل وارد این ایران شود، با بازار بسیار سودآوری روبرو خواهد شد.

اما «مقررات معاملات و تحریم‌های ایران» که به وسیله وزارت خزانه‌داری آمریکا وضع شده است، مانع ورود اپل به این بازار است.

بر اساس گزارش تک‌راسا، اپل به شرکت‌های نوپای ایرانی که می‌خواهند اپلیکیشن‌هایشان را در فروشگاه بگذارند، این پیام را می‌دهد:

«متأسفانه فروشگاه اپل در قلمرو ایران در دسترس نیست. به علاوه اپلیکیشن‌هایی که معاملات را برای شرکت‌ها یا سازمان‌های مستقر در ایران تسهیل می‌کنند، هنگامی که روی فروشگاه اپل گذاشته می‌شوند، ممکن است مقررات معاملات و تحریم‌های ایران (31CFR Part 560) را زیر پا بگذارند. به این دلیل، ما نمی‌توانیم اپلیکیشن شما در حال حاضر بپذیریم. ما به شما توصیه می‌کنیم هنگامی که تجدیدنظری در مقررات بازرگانی بین‌المللی به عمل آید این کار را مجاز بداند، اپلیکیشن‌تان را دوباره برای پذیرش بفرستید.»

اپل هنوز اظهاری نظری در این مورد نکرده است.

کد خبر 360483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha