یاسمن رضائیان: «تیستوی سبز انگشتی افسانه نیست. کودکی که به هرچیز دست می‌زند سبز می‌شود. کودکی که زمین را پر از گل، گیاه و هوای تازه می‌کند.

دوچرخه شماره ۸۶۴

تيستوي سبز انگشتي افسانه نيست. حقيقتي است كه با انگشت به همه‌ي بچه‌ها اشاره مي‌كند، همه‌ي كودكان. تيستو نماد همه‌ي بچه‌هاي زمين است، همه‌ي بچه‌هاي جهان.»1

جايزه‌ي ادبي-زيست‌محيطي سپيدار پنج‌شنبه، 29 دي ماه 1395 در مراسمي در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزيدگان دومين دوره‌ي خود را معرفي كرد.

فريدون عمو‌زاده‌خليلي، دبير جايزه‌ي سپيدار در اين مراسم گفت: «سال گذشته و در اولين دوره‌ي جايزه‌ي سپيدار قول و قرار‌هايي با هم گذاشتيم. ما قول داديم دومين دوره‌ي اين جايزه را برگزار كنيم و اين كار را انجام داديم. هم‌چنين قول داديم آثار فرستاده شده به اولين دوره را چاپ كنيم كه بخشي از آثار در شرف چاپ هستند.

همين‌طور از بچه‌ها قول گرفتيم بيش‌تر از دوره‌ي قبل در اين مسابقه شركت كنند. آن‌ها هم به قولشان عمل كردند. سال گذشته حدود 300 اثر از بچه‌ها رسيده بود و امسال 1200 اثر به دستمان رسيد.

سال گذشته بيش‌تر شركت‌كنندگان از ساكنان تهران و شهر‌هاي بزرگ بودند، اما امسال از تمام ايران آثاري به دبيرخانه‌ي جايزه رسيده است. ما معتقديم بچه‌ها خيلي از مسائل محيط‌زيست را درك مي‌كنند اما فرصت مناسب را براي بيان به آن‌ها نمي‌دهيم.»

عمو‌زاده‌خليلي در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: «اگر‌چه شهر ما را دود گرفته اما من، به قول ناظم حكمت، فكر مي‌كنم «زيبا‌ترين روز هنوز فرانرسيده است» و زيبا‌ترين و سبز‌ترين سپيدار را هنوز نرويانده‌ايم.»

 

  • رؤياي 20 ساله

سيد‌رضا كروبي، بنيانگذار جايزه‌ي سپيدار هم در اين مراسم گفت:
«21 سال از زمان انتشار اولين كتاب محيط‌زيستي در انتشارات فني مي‌گذرد. در اين مدت بيش از 300 عنوان كتاب منتشر كرديم و برنده‌ي جايزه‌ي ملي محيط‌زيست ايران هم شديم. اين نشان مي‌دهد آگاهي‌هاي محيط‌زيستي جامعه‌مان افزايش يافته است.

سال گذشته رؤياي 20 ساله‌ي ما ميان دانش‌آموزان محقق شد و توانستيم اولين سپيدار را برگزار كنيم. هدف از اين برنامه تشويق دانش‌آموزان به مطالعه و نوشتن در مورد محيط‌زيست است.

يكي از وي‍ژگي‌هاي اين دوره مشاركت دانش‌آموزان افغان بود، چون معتقديم محيط‌زيست مرز نمي‌شناسد و بايد جهاني فكر كنيم و محلي عملي كنيم.»

 

دوچرخه شماره ۸۶۴

 

  • كلاغ‌ها از تهران رفته‌اند

در بخشي از برنامه، شماري از بچه‌ها روي صحنه آمدند و در مورد محيط‌زيست صحبت كردند. امير‌محمد 13 ساله گفت: «مي‌توانيم زيستگاه‌هاي طبيعي براي جانوران درست كنيم. در ضمن لازم است براي كساني كه به محيط‌زيست آسيب مي‌زنند جريمه‌هايي در‌نظر گرفته شود.»

هلياي 16 ساله هم از تعطيلي مدارس به‌خاطر آلودگي هوا ناراحت بود و گفت: «نه اين‌كه درس‌خوان باشم و عاشق مدرسه؛ اما واقعيت اين است كه تعطيلي‌هاي پي‌در‌پي به درس ما آسيب مي‌زند.»

الياس 12 ساله هم يادمان آورد: «روي درخت‌ها چيزي ننويسم، چون آن‌ها زنده هستند. »

و مهدي 14 ساله، از زنگ خطري گفت كه روشن شده است: «كلاغ‌ها هم ما را آدم حساب نكردند و سه سال است كه از تهران رفته‌اند...»

 

دوچرخه شماره ۸۶۴

دوچرخه شماره ۸۶۴

 

  • برگزيده‌هاي سپيدار دوم

بيانيه‌ها‌ي هيئت داوران بخش‌هاي «كودك و نوجوان» و آثار پديدآورندگان «بزرگ‌سال» هم قرائت شد تا برنده‌ها جايزه‌هاي خود را دريافت كنند.

در بخش كودك كسري محمودي براي داستان، باران خوارزمي، مسيحا رهبري و ساقي حيدري براي شعر و سپهر باري براي گزارش داستاني.

در بخش نوجوان پوريا اسكندر‌زاده، عليرضا پورشجاع و مسيح انتشاري براي داستان، فاطمه كشاورز‌خرامه براي شعر، مطهره مصطفا‌لويي براي تحقيق و آوا شادماني براي فيلم مستند برگزيده شدند.

هم‌چنين لوح تقدير و حواله‌ي تجهيز كتاب‌خانه به كتاب‌خانه‌ي شخصي «سارا و ركسانا»  براي گزارش پروژه‌های زیست‌محیطی، ساخت میزبان پرندگان در پاییز و شبیه‌سازی تصفیه‌ي آب گل‌آلود اهدا شد.

در بخش آثار نويسندگان بزرگ‌سال زهرا موسوي و مهدي آييني عنوان نخست و شاهين رهنما و محمد زارعي رتبه‌ي دوم رشته‌ي شعر را به خود اختصاص دادند. در رشته‌ي داستان هم  سولماز خواجه‌وند و مهدي رجبي به رتبه‌ي اول و محمدرضا مرزوقي به رتبه‌ي دوم رسيدند. هم‌چنين از عباس باباعلي، زهرا شاهي و افسانه شمسايي به‌خاطر آثارشان تقدير شد.

اجراي زنده‌ي موسيقي سنتي، پخش كليپ «سپيدار اميد» و تقدير از مربيان كانون و چند مدرسه به‌خاطر فعاليت‌هاي محيط‌زيستي از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود كه اجراي آن بر‌عهده‌ي ليلي رشيدي و محراب قاسم‌خاني بود.

 

دوچرخه شماره ۸۶۴

 


پي‌نوشت:

1. يادداشت «بزرگ‌تر‌ها لطفاً راه را باز كنيد!»، نوشته‌ي فريدون عموزاده‌خليلي

کد خبر 360319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha