همشهری آنلاین: مشاور شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با صدور دستور خروج این کشور از پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (تی پی پی) نظام اقتصادی جهان را به خطر انداخت.

مشاور نخست وزیر ژاپن: اقدام ترامپ نظام اقتصادی دنیا را به خطر انداخت

به گزارش ایرنا، «کوییچی هامادا» خاطر نشان کرد که این حرکت می تواند در صورت استمرار سیاست های تجاری حمایت گرانه ترامپ کل نظام جهانی را از هم بپاشد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ دستور داده است آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک خارج شود، گفت: «آبه» باید در اندیشه متوقف کردن و متوازن کردن برخی سیاست های اقتصادی باشد.

مشاور کابینه ژاپن گفت که دولت آبه باید زمان بندی تنظیم بودجه برای سال آینده را متوازن کرده و همزمان در برنامه بالا بردن مالیات بر فروش در کشور تاخیر بیندازد.

مقام ژاپنی همچنین نسبت به سیاست های مخرب اقتصادی ترامپ هشدار داد و گفت که این حمایت گرایی یکجانبه باعث می شود تا واردات کالا از کشورهای دیگر به داخل آمریکا با تعرفه های سنگین تری روبرو شود.
وی بالا رفتن تعرفه ها و تغییر نظام مالیاتی در دولت ترامپ را از مسایل بسیار حساسی توصیف کرد که کل جهان را با مخاطرات اقتصادی مواجه خواهد کرد.
«کوییچی هامادا» گفت که باید دولت برای رویارویی با سیاست های ترامپ خود را آماده کند و اگر قرار بر بالا رفتن تعرفه ها در آمریکا باشد باید در باره صادرات آمریکا به کشور ژاپن نیز تدابیری در نظر گرفته شود.

روزنامه ژاپن تودی روز چهارشنبه با انتشار این خبر نوشت: به رغم نگرانی های فزاینده در میان مقام های ژاپن از این اقدام ترامپ آنها در تلاش هستند تا این روند، انعکاس گسترده ای در کل جامعه نداشته باشد.

مشاور نخست وزیر ژاپن در باره اینکه شاید ترامپ از تضعیف «ین» واحد پولی ژاپن برای کمک به افزایش صادرات گله مند باشد، گفت: این حق دولت ژاپن است که در امور بازار مداخله کند.

ژاپن تودی می نویسد: به دلیل قدرت بالای اقتصادی آمریکا این کشور معادل ۶۰ درصد از کل پیمان ترانس پاسیفیک را به خود اختصاص می دهد و عملا بدون آمریکا این توافق به شکست می انجامد.

دولت ژاپن همه چیز را برای تصویب این طرح قبل از مراسم تحلیف ترامپ آماده کرده بود اما آبه به کابینه دستور تاخیر داده است تا شاید دولت ترامپ ازاین تصمیم خود منصرف شود.
این احتمال داده شده است تا در صورت شکست «تی پی پی» ژاپن به دنبال امضای یک پیمان سرمایه گذاری و تجاری متقابل دوجانبه با آمریکا باشد.

ترامپ که روز جمعه (اول بهمن ماه) مراسم تحلیف خود را به جا آورد در اولین اقدام که با واکنش های زیادی نیز همراه بود، یکی از وعده های مبارزات انتخاباتی اش را که خروج کشورش از پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (تی پی پی) بود، جامعه عمل پوشاند.

این پیمان میان آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام شامل سنگاپور، برونئی، نیوزیلند، شیلی، استرالیا، پرو، ویتنام، مالزی، مکزیک، کانادا و ژاپن در 4 فوریه سال گذشته میلادی در اوکلند نیوزیلند پس از چند دور مذاکرات طولانی منعقد شد که اکنون با امضای ترامپ اجرای آن زیر سئوال رفته است.

کد خبر 359950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha