همشهری آنلاین: بر اساس برنامه دولت ژاپن مسیر کناره گیری امپراتور «آکی هیتو» از قدرت در حال هموار شدن است و جانشین وی به احتمال زیاد اول ژانویه سال ۲۰۱۹ بر تخت می‌نشیند.

 امپراتور جدید ژاپن سال ۲۰۱۹ میلادی بر تخت می‌نشیند

به گزارش ایرنا، امپراتور 82 ساله 18 مرداد ماه سالجاری برای دومین بار در یک پیام ویدیویی 10 دقیقه ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، از تاثیرات ناشی از سالخوردگی در عملکرد خود در سلطنت سخن گفت اما با دقت هر چه تمامتر از هرگونه اشاره مستقیم به واژه «کناره گیری» و بحث در مورد ایده ای خاص در ارتباط با تجدیدنظر در نظام جانشینی سلطنت در ژاپن خودداری کرد.

طبق قوانین کنونی ژاپن، امکان کناره‌گیری امپراتور وجود ندارد و در قانون اساسی این کشور نیز هیچ بندی به موضوع استعفای امپراتوری نپرداخته است، به همین خاطر اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند تغییر در قانون است.

همین موضوع باعث شده تا دولت ژاپن هم یک تشکیلات و ساختار حقوقی و قانونی ایجاد کند که وظیفه آن آماده کردن زمینه برای به قدرت رسیدن امپراتور جدید است.

با این وصف به دلیل آنکه اولین بار است دستکم در دو قرن گذشته چنین اتفاقی در ژاپن رخ می دهد کار انتقال قدرت به امپراتور جدید به زمان زیادی نیاز دارد.

حالا روزنامه یومیوری روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرده که پس از حدود ۲۰۰ سال برای نخستین بار امپراتور کناره گیری می کند و این بار قرار است فرزند ارشد وی جانشین او شود

تارنمای نیکی هم در کنار روزنامه ژاپنی گزارش کرده است که «نارو هیتو» ولیعهد ۵۶ ساله در سال ۲۰۱۹ میلادی جانشین امپراتور «آکی هیتو» خواهد شد.

یوشیهیدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن امروز حاضر به پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران در این باره نشد اما مشخصا دولت یک گروه کارشناسی را از مدتی قبل برای تعیین جانشین آکهیتو تعیین کرده است.
در مدت دو قرن گذشته هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است و بر اساس قوانین فعلی ژاپن مسیر قانونی برای انتقال قدرت امپراتور در صورت کناره گیری وی وجود ندارد.

انتظار می رود که پس از بررسی های گروه شش نفره کارشناسی که دولت تعیین کرده است پارلمان یک قانون برای این منظور وضع کند.

مساله کناره گیری امپراتور از قدرت بسیار حساس است و برخی نگران هستند که این کار باعث فروپاشی خاندان سلطنتی در ژاپن شود که یک نماد ملی محسوب می شود.

این احتمال می رود که گروه کارشناسی نتایج بررسی ها و تحقیقات خود را در باره کناره گیری امپراتور از قدرت روز ۲۳ ژانویه منتشر کند.

از سال 1817 میلادی به بعد هیچ امپراتوری در ژاپن کناره گیری نکرده و «آکی هیتو» یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن از خاندان «یاماتو» است.

او سال ۱۹۸۹ پس از مرگ پدرش «هیرو هیتو» جانشین وی شد. ژاپن در دوران پدر آکی هیتو وارد جنگ جهانی دوم شد و او پس از روی کار آمدنش تلاش زیادی کرد تا التیامی بر دردهای ناشی از این جنگ باشد.

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط «کیودو نیوز» که ماه گذشته میلادی انجام شد، 85.7 درصد مردم ژاپن خواستار تغییر در قوانین سلطنتی شده اند.

کد خبر 358466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha