همشهری آنلاین: امپراتور ژاپن اعلام کرد که وضعیت سلامت او به گونه ای است که ادامه کار را برای او به عنوان امپراتور دشوار کرده است.

امپراتور ژاپن از تمایل خود به کناره گیری خبر داد

به گزارش يورونيوز، آکی هیتو، امپراتور ۸۲ ساله ژاپن در یک سخنرانی تلویزیونی اشاره کرد که علاقمند است تا در چند سال آینده وظایف خود را به پسرش، شاهزاده ناروهیتو، محول کند.

با توجه به این که در قوانین کنونی ژاپن، قانونی برای کناره گیری امپراتور از مقام خود وجود ندارد او از اصطلاح «کناره گیری» استفاده نکرد. اما رسانه های ژاپن این صحبتها را به عنوان کناره گیری او از مقام خود تفسیر کرده اند.

بلافاصله پس از سخنرانی امپراتور ژاپن، شینزو آبه، نخست وزیر این کشور گفت که با توجه به صحبت های امپراتور، دولت او درباره اقدامات مورد نیاز گفتگو می کند.

پیش بینی می شود که با تغییر قانون ژاپن، راه برای کناره گیری آکی هیتو هموار شود.

امپراتور آکی هیتو از ۲۷ سال قبل که جایگزین پدرش شد، امپراتور ژاپن بوده است. با کناره گیری آکی هیتو، او اولین امپراتور ژاپن است که در دو قرن اخیر از مقام امپراتوری کنار می رود.

شاهزاده ناروهیتو، که انتظار می رود بزودی امپراتور ژاپن شود یک دختر دارد. با توجه به این که بر طبق قوانین ژاپن یک زن نمی تواند امپراتور شود، برادر شاهزاده ناروهیتو ولیعهد خواهد شد.

امپراتور در ژاپن قدرت سیاسی ندارد و فقط به عنوان نماد اتحاد کشور شناخته می شود.

دويچه وله همه در گزارشي در اين  زمينه اعلام كرد: آکی‌هیتو امپراتور ژاپن در اقدامی نادر اعلام کرد که به دلیل بیماری و کهولت سن در ماه‌های آینده از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

امپراتور ۸۲ ساله ژاپن مبتلا به سرطان پروستات بوده و اخیرا نیز تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود.

روز دوشنبه (۸ اوت / ۱۸ مرداد) آکی‌هیتو امپراتور ژاپن در یک پیام ویدیویی که از تلویزیون سراسری این کشور پخش شد، اعلام کرد که پس از دومین جراحی‌اش دیگر توان لازم برای اداره امور کشور را ندارد و مقام سلطنت را به پسرش واگذار خواهد کرد.

آکی هیتو، ۸۲ سال دارد و مبتلا به سرطان پروستات است. او به‌تازگی نیز مورد عمل جراحی قلب قرار گرفته بود. رسانه‌های ژاپن در هفته‌های اخیر از احتمال کناره‌گیری امپراتور از قدرت خبر داده بودند.

بر اساس قانون امپراتوری ژاپن تاج سلطنت تنها پس از مرگ امپراتور به پسر بزرگش واگذار می‌شود. به همین دلیل واگذاری قدرت در زمان حیات امپراتور نیاز به تغییر قانون دارد.

بزرگترین پسر آکی‌هیتو در حال حاضر ۵۶ سال دارد. آکی‌هیتو اولین امپراتور ژاپن است که پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۸۹ و نشستن بر تخت سلطنت، به دلیل وقایع جنگ جهانی دوم، لقب نمایندگی خدا بر روی زمین را از عناوین امپراتور حذف کرد و خود را "مامور برقراری صلح و آرامش" نامید.

بر اساس قانون اساسی ژاپن امپراتوری تنها مقامی تشریفاتی است و در برابر دولت و نخست‌وزیر هیچ قدرت سیاسی‌ای ندارد.

کد خبر 342558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha