همشهری آنلاین: بازدید نخست وزیر ژاپن از بندری که ۷۵ سال پیش با هجوم جنگنده‌های ژاپنی به گورستان ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی بدل شد، می‌تواند نشانه‌ای از تداوم سیاست دوستی بین آمریکا و متحد آسیایی آن تلقی شود.

دیدار تاریخی نخست وزیر ژاپن از پرل هاربر آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «شینزو آبه» نخست وزیری ژاپن در ادامه سفر دو روزه خود به آمریکا در مشایعت «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور، به «پرل هاربر» در هاوایی رفت تا به سربازان آمریکایی که در سال ۱۹۴۱ میلادی قربانی حمله هوایی جنگنده های ژاپنی به این بندرگاه شده بودند، ادای احترام کند.

گفتنی است در نتیجه این حمله غافلگیر کننده که آمریکا را به جنگ جهانی دوم وارد کرد، ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی جان باختند.

سفر آبه به آمریکا و بازدید وی از پرل هاربر در واقع پاسخی است به سفری که اوباما چندی پیش به «هیروشیما» ژاپن داشت تا به قربانیان حمله اتمی آمریکا به این شهر که سال ۱۹۴۵ میلادی اتفاق افتاد، ادای احترام کند. این حمله ۱۵۰ هزار شهروند بیگناه ژاپنی را به کام مرگ فرستاد.

آبه در سخنرانی که در پرل هاربر داشت، گفت: دیگر نباید وحشت جنگ را تکرار کنیم. این وعده ای است که مردم ژاپن (به شما) می دهند.

وی در عین حال اتحاد دو کشور را که بعد از جنگ جهانی دوم حاصل شد، «اتحاد امید» لقب داد.

اوباما نیز بازدید آبه از پرل هاربر را نمایشی از «قدرت آشتی» توصیف کرد و تاکیدی بر این واقعیت که حتی با وجود عمیق ترین زخم های به جا مانده از جنگ نیز، راهی برای دوستی و صلح پایدار وجود دارد.

 

کد خبر 357011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha