همشهری آنلاین: کمیته قوانین و مدیریت مجلس نمایندگان ژاپن لایحه پیشنهادی از سوی دولت برای کناره‌گیری امپراتوری این کشور را تایید کرد.

پارلمان ژاپن لایحه کناره گیری امپراتور را تصویب کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه یومیوری، این کمیته لایحه مربوط به کناره‌گیری "آکیهیتو"، امپراتوری ژاپن را تایید کرد. این لایحه با موافقت تمامی احزاب بجز حزب کوچک اپوزیسیون موسوم به "لیبرال" تایید شد.

هم‌چنین این لایحه روز جمعه پس از مطرح شدن در پارلمان این کشور قرار است نهم ژوئن سال جاری میلادی و در پی شور در مجلس مشاوران اجرایی شود.

در پی رای گیری این لایحه در کمیته مجلس نمایندگان ژاپن، یک قطعنامه مکمل نیز تصویب شد که در آن از دولت توکیو خواسته می‌شود تا پس از اجرایی شدن این لایحه، سیستمی را ارائه کند که به اعضای مونث خانواده سلطنتی نیز اجازه دهد تا در شجره خانوادگی سلطنتی حضور داشته و روند وراثت و جانشینی امپراتوری را تضمین کنند.

اما این قطعنامه مکمل به دلیل عدم ارائه یک ضرب‌الاجل برای دولت در ارائه نتیجه بررسی به شورا متوقف شد.

بر اساس قانون سلطنتی ژاپن، زنان در خانواده سلطنتی پس از ازدواج با مردی خارج از این خانواده عضویت در آن را از دست می‌دهند.

یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن روز پنجشنبه در نشست کمیته مجلس نمایندگان به اهداف این قانون اشاره کرد که کناره گیری امپراتوری ۸۳ ساله این کشور است. روند تصویب این لایحه و ایده‌های اولیه در جریان بررسی‌ها ممکن است باعث شود تا شرایط برای کناره‌گیری امپراتورهای آینده نیز ایجاد شود.

بر اساس قوانین قبلی مدت ۲۰۰ سال است که هیچ جانشینی جایگزین یک امپراتور زنده در ژاپن نشده است.

آکیهیتو، امپراتوری ۸۳ ساله ژاپن که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و دوره درمان سرطان پروستات را طی می‌کند، سال گذشته میلادی در یک سخنرانی بی سابقه گفت که نگران این است نتواند به امور محوله به طور کامل رسیدگی کند و می‌خواهد کناره گیری کند.

ولیعهد وی ناروهیتو ۵۷ ساله جانشینش می‌شود.

کد خبر 372083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha