همشهری آنلاین: سفیر ایران در چین روز دوشنبه 14 آبان در دیدار با دانشجویان موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، چین را کشوری مهم در عرصه کنونی سیاست‌ها و روابط بین الملل توصیف کرد.

آقای منصوری در این دیدار که با حضور استادان و جمعی از دانشجویان موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا برگزار شد، درباره ویژگی بارز چینی­ها گفت: سیاستگذاران چینی افرادی انعطاف پذیرند که با تحولات جهانی و به تناسب روابط­شان با کشورهای دیگر از خود نرمش نشان می­دهند و همین نکته باعث موفقیت آنها در عرصه بین‌الملل شده است.

وی افزود: آزادی­های مذهبی یکی از این موارد است که اخیرا در چین مشاهده می­شود و خود را در چاپ کتب دینی و بازسازی اماکن مذهبی در این کشور نشان داده است که این ناشی از پی بردن مقامات چینی به اهمیت روزافزون مذهب در فرایند های اجتماعی است.

آقای منصوری با اشاره به تحولات سال­های گذشته چین خاطر نشان کرد: چین در سیاست داخلی توسعه همه جانبه را در رفتن به سوی تولید، توزیع و فناوری  در پیش گرفته است و با همین سیاست در طول سه دهه گذشته به رشد 11 درصدی رسیده است به طوری که در مدت مذکور تولید آن شش برابر شده و از درآمد سرانه 150دلار به 1700  دلار رسیده است. به علاوه ذخیره ارزی این کشور 1400 میلیارد دلار است.

سفیر ایران در چین درباره اقتدار چین گفت: چین برای حفظ اقتدار خود به امنیت داخلی و خارجی اهمیت می­دهد و برای رسیدن به سیاست­های مورد نظر تحولات تدریجی را در دستور کار خود قرار داده است و بدین منظور هر شش ماه یک بار اعضای حزب حاکم در جلسه­ای به بررسی و میزان موفقیت­های برنامه­های پیشین می­پردازند که مسئله اصلی این جلسات در نظر گرفتن منافع ملی و رشد و توسعه کشور است.

آقای منصوری محورهای سیاست خارجی چین را گسترش روابط با دنیا، توسعه آرام و صلح آمیز، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و ایجاد همبستگی با تمام دنیا برشمرد و افزود: در حال حاضر اولویت سیاست خارجی چین شرق آسیاست و  این کشور تمایل دارد با رقیبان منطقه­ای به شکلی آرام و بدون سرو صدا مقابله کند.

وی اولویت سیاسی دیگر چین را رابطه با آمریکا ذکر کرد و یادآورد شد: وجود جمعیت زیادی از چین در ایالات متحده برای تامین نیازهای چین بسیار مهم است و در کنار آن حجم مبادلات 330 میلیارد دلاری این دو کشور که مازاد تجاری چین در آن 210 میلیارد دلار است برای چینی­ها بسیار حائز اهمیت است.

آقای منصوری ارتقای روابط چین با کشورهای آفریقایی را از سیاست­های اخیر و مهم چین ذکر کرد و گفت: اکنون بیش از 4 میلیون چینی در آفریقا زندگی می­کنند و چین سیاستگذاری­های مهمی در آفریقا دارد که از آن جمله می­توان به صندوق سرمایه­گذاری این کشور در آفریقا اشاره کرد که سالانه 50 میلیارد دلار در آن سرمایه­گذاری می­کند و در کنار بانک توسعه آفریقا به مهم ترین منبع مالی برای آفریقا تبدیل شده­است.

سفیر ایران در چین درباره رابطه این کشور با خاورمیانه گفت: شاید یکی از چالش­های سیاست خارجی چین مسئله روابط با خاورمیانه باشد زیرا وضعیت منطقه به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع تامین انرژی برای این کشور ونیز چالش­ها و ناآرامی­های این منطقه همواره عامل نگرانی چینی­ها بوده است.

وی در ادامه سخنان خود به پیشینه روابط ایران و چین اشاره کرد و و ضمن با اهمیت خواندن آن بیان داشت: شروع روابط جدی ایران و چین به سال 1351 باز می­گردد که می­توان آن را به سه مقطع تقسیم کرد؛ از1351 تا 1360 ، از 1360 تا 1370و از سال 1370 تاکنون، که مرحله اول این روابط تا پیروزی انقلاب اسلامی با کندی پیش می­رود و از پیروزی انقلاب تا سال 60 متوقف می­شود. اما در مرحله دوم روابط دوباره برقرار می­شود اما رشد و سرعت چندانی ندارد که در مرحله سوم شتاب چشمگیری می­گیرد به طوری که حجم مبادلات ما با چین در سال 1386 به بیش از 20 میلیارد دلار می­رسد.

سفیر چین شناخت چینی­ها و ایرانی­ها از یکدیگر را ناکافی و نیازمند افزایش از مجرایی درست دانست و گفت: معمولاً شناخت ما و آنها از یکدیگر تحت تاثیر بازنمایی­های رسانه­های غربی است که شناختی نادرست و نیازمند اصلاح از طریق روابط بیشتر است که گسترش ارتباطات دانشگاهی می­تواند در معرفی دو ملت بسیار مفید و موثر باشد.

این دیپلمات ایرانی بر ضرورت رشته چین شناسی و مبادله جدی دانشجو و نیز اهتمام به یادگیری زبان چینی در ایران در سطوح آکادمیک تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شناخت ما از چین علاوه بر رسانه­های غربی از طریق منابع و تالیفات غرب صورت می­گیرد که راه اندازی رشته مطالعات چین در دانشگاه­های ایران می­تواند با تولید آثار علمی درباره چین این مشکل شناختی را برطرف سازد.

در پایان این نشست سفیر ایران در چین به پرسش­های حاضران در جلسه پاسخ گفت.

کد خبر 35888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز