چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: ماه گذشته هواپیماهایی بر فراز چندین دانشگاه برجسته چین کاغذهای تبلیغاتی را منتشر کردند که بر روی آن در کنار پرچم چین این نوشته به چشم می‌خورد: قلمتان را بردارید و به ارتش بیایید تا ماموریتتان کامل شود.

در زمان‌های قدیم عبارت « قلمتان را کنار بگذارید و به ارتش بپیوندید» برای روشنفکران چینی چالشی بود که آنها را به وقت تلف نکردن و کمک به دفاع از کشور فرامی‌خواند.

اکنون ارتش خلق چین بار دیگر برای نیروگیری به سراغ دانشگاه ها و دانشجویان رفته تا برنامه نوسازی ارتش با هدف جذب سربازان کارآمد و هوشمند کامل شود. هدف ارتش چین این است که این نیروی 3/2 میلیون نفری را به یک نیروی مسلح به فناوری پیشرفته تبدیل کند.

تان زن ون، از دانشجویان دانشگاه سینگوا در پکن که اخیرا برای پیوستن به نیروی دریایی چین به استان گوانگ دانگ رفته، در این باره می‌‌گوید، در شرایطی که کشور چین در حال رشد است، به یک ارتش نیرومند احتیاج دارد.

این جوان چینی می‌‌گوید که نگران جایگاه و موقعیت اجتماعی پایین سربازان ارتش نیست. با پیوستن دانشجویان بیشتری به ارتش، اوضاع به سرعت متحول شده و بهتر خواهد شد.

قدرت رو به رشد دیپلماتیک چین انگیزه ایجاد یک ارتش حرفه‌ای در این کشور را ایجاد کرده‌است. فرماندهان نظامی این کشور می‌گویند به سربازان آموزش‌دیده و تحصیلکرده‌ای نیاز دارند تا قدرت مبتنی بر اطلاعات و دانش ارتش را بالا ببرند.

فرماندهان نظامی چین می‌گویند که در دنیای امروز ارتش باید بیش از توان نظامی به دانش روز مسلح شود. این برای چین به ویژه برای مقابله با چالش‌هایی مانند اعلام استقلال تایوان اهمیت زیادی دارد.

ارتش چین از نظر جایگاه و موقعیت داخلی مسیر طولانی را طی کرده است. ارتشی که 18 سال پیش به تیراندازی به دانشجویان معترض تجمع کننده در میدان تیان‌آنمن در دنیا شناخته می‌شد و مشهور بود، اکنون در عملیات و فعالیت‌های امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل و زلزله و دیگر بلایای طبیعی مشارکت دارد.

ارتش همچنین از مهم‌ترین عوامل محرک در تحقق دستاوردهای اخیر در حوزه هوا و فضا بوده‌است. هوجین تائو رئیس جمهوری چین در سخنرانی ای در ماه اوت گذشته به مناسبت هشتادومین سالگرد تاسیس ارتش چین، خواستار نوسازی سریع سلاح‌ها  و تجهیزات نظامی، افزایش سطح آموزش نیروها و تقویت توانایی و مبارزه آنها با کمک گرفتن از فناوری‌های نوین شد.

یکی از مهمترین جنبه‌های این نوسازی تلاش برای آماده سازی آن دسته از داوطلبان ارتش است که از میان طبقه کشاورز و فقیر این کشور به امید داشتن 3 وعده غذای گرم در روز به سراغ ارتش آمده‌اند.

ارتش چین 2 دهه پیش نزدیک به 2/4 میلیون نفر نیرو داشت اما اکنون رفته رفته از تعداد نیروهای داوطلب این نهاد کاسته می‌شود. در مقابل شمار نیروهای داوطلب نیروی دریایی و هوایی و نیروی توپخانه که مسئول موشک‌های هسته‌ای چین است، افزوده می‌شود.

ارتش چین اکنون برای خود به عنوان فرصتی برای جوانان در دستیابی به مهارت‌های فنی و تجربه عملی تبلیغات می‌کند. این فرصتی است که  جوانان چینی کمتر در بخش خصوصی به آن دست پیدا می‌کنند.

امسال برای اولین بار ارتش چند تبلیغات تمام صفحه در مطبوعات این کشور به  چاپ رساند. در این تبلیغات تصاویری از فضانوردان، نیروهای دریایی و اولین سری از داوطلبان دانشگاه‌های مهم چین در سال 2005 به چاپ رسیده بود.

روند عضوگیری با انگیزه‌های مالی  و برنامه‌هایی همراه است که به دانشجویان امکان می‌دهد بعد از 2 سال خدمت در ارتش به دانشگاه برگردند. افسران مسئول عضو گیری در ارتش آزمایش‌های  فیزیکی برای انتخاب از میان داوطلبان برگزار می‌کنند تا افراد مناسب  برای این منظور انتخاب شوند.

همچنین امسال برای اولین بار، متقاضیان و داوطلبان پیوستن به ارتش به ویژه در نیروی هوایی باید آزمون زبان انگلیسی یا روسی را بگذرانند و حدنصاب را دریافت کنند.

آن دسته از داوطلبان ارتش که خارج از پکن زندگی می‌کنند، بعد از پیوستن به ارتش اجازه نقل مکان و زندگی در پایتخت را پیدا می‌کنند. این از  جمله مهمترین انگیزه‌ها برای پیوستن به ارتش است.

زو ها ئوی 20 ساله که دانشجوی سال سوم روزنامه‌نگاری در دانشگاه سینگواست از کودکی در رویای پیوستن به ارتش بوده‌است. او نمی‌دانست که دانشجویان هم می‌توانند به ارتش بپیوندند.

بعد از دیدن پوستر تبلیغاتی ارتش و باخبر شدن از انگیزه‌های مالی این کار  تصمیم گرفت وارد ارتش شود. او یکی از انگیزه‌های خود برای داوطلب شدن و پیوستن به ارتش را داشتن یک شغل دولتی بعد از دانش‌آموختگی در دانشگاه می‌داند.

بودجه رو به رشد ارتش چین در واشنگتن بحث‌های زیادی را برانگیخته‌است. بعضی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که هزینه‌های دفاعی چین بسیار بیشتر از رقم 3/43 میلیارد دلاری است که رسماً اعلام شده است.

این بودجه هر چقدر که باشد یک نکته قطعی است و آن اینکه بخشی از این پول صرف نظام آموزشی ارتش می‌شود. مثلا بیش از یک میلیون دلار اخیرا برای تهیه لباس‌های نظامی نیروی ارتش چین هزینه شده‌است.

11 هزار دانشجو وارد ارتش می‌شوند

6 سال پیش، 26 دانشگاه چین بیش از 1400 نیروی داوطلب ارتش را از طریق برنامه ویژه دولت، به ارتش فرستادند. امسال این برنامه بیش از 110 دانشگاه را پوشش می‌دهد و مقامات چینی امیدوارند امسال طی این برنامه بیش از 11 هزار دانشجو جذب ارتش شوند.

مقامات چینی پیش بینی می‌کنند که در میان داوطلبان امسال دانشجو در ارتش، دانشجویان رشته‌های فلسفه، حقوق و پزشکی هم باشند. لی شنگ کیانگ از افسران دفتر عضوگیری ارتش در پکن در این باره می‌گوید، حقوق ارتش در مقایسه با بخش خصوصی زیاد بالا نیست.

اما در سال‌های اخیر ارتش حقوق سربازان و افسران خود را افزایش داده‌است. از آنجا که ارتش در تلاش است تا خود را به سلاح‌های پیشرفته تجهیز کند، کیفیت دانش سربازان بسیار در این زمینه بااهمیت است. در دهه 1980 افرادی با مدرک ابتدایی وارد ارتش می‌شدند اما اکنون چنین افرادی هیچ جایگاهی در ارتش چین ندارند.

www.washingtonpost.com
17دسامبر2007

کد خبر 39611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز