همشهری آنلاین: چین و ایالات متحده در نظر دارند خط سرخ تلفنی را میان ارتش‌های خود برقرار کنند.

خبرگزاری اتریش از پکن گزارش داد، آن گونه که روزنامه دولتی «چاینا دیلی» امروز (دوشنبه 14 آبان) گزارش داد، این توافقی است که در جریان سفر دو روزه رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به چین به صورت رسمی اعلام شده است.

این روزنامه نوشت، استقرار خط داغ تلفن مدرکی دال بر بهبود روابط دو جانبه آمریکا و چین است. گیتس روز دوشنبه با کائو گوانگچان، همتای چینی خود ملاقات می‌کند و روز سه‌شنبه نیز قرار است دیداری با هو جین تائو، رییس جمهور این کشور داشته باشد.

مهم‌ترین موضوعات

به گفته هیات آمریکایی، گیتس قصد دارد در این سفر موضوعات مهمی را نیز با طرف چینی مورد ارزیابی قرار دهد. پیش از هر چیز، آزمایش‌های ماهواره‌ای چین، حملات هکرهای چین به صفحات اینترنتی در سراسر جهان و توسعه موشکی چین که تهدیدی علیه نیروهای دریایی آمریکاست، موجبات نگرانی واشنگتن را فراهم کرده است.

در این مذاکرات همچنین قرار است درباره مسئله هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو شود. موضوعات دیگری همچون مناقشه هسته‌ای با کره شمالی و مساله تایوان که چین آن را استان جدایی‌طلب می‌داند، قرار است مورد بررسی قرار گیرند.

افزایش 18 درصدی بودجه نظامی چین

در همین حال رییس جمهور چین دوباره بر بازسازی سریع ارتش کشورش تاکید کرده و گفته است: «ما باید توسعه خوب و سریع  واحدهای توپخانه‌ای دوم را پیش ببریم».

این واحدها برنامه موشکی چین را در کنترل خود دارند و در سال گذشته به شکل قابل توجهی ظرفیت‌های خود را ارتقا داده‌اند. بر اساس اعلام منابع رسمی، بودجه نظامی چین در سال جاری میلادی 17.8 درصد رشد داشته و به رقم 45 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 با این حال، بر اساس ارزیابی‌های آمریکا، این رقم 125 میلیارد دلار است.

کد خبر 35861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز