چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: مقامات وزارت دفاع آمریکا پنتاگون می‌گویند هکرهای چینی که بعضی از آنها به ارتش آزادیبخش خلق این کشور تعلق دارند، با نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای این وزارتخانه به‌ ‌میل‌های محرمانه پنتاگون دست پیدا کرده‌اند.

پنتاگون در اعلامیه‌ای که سراسیمه و نیمه شب منتشر شد اعلام کرد که هکرهای چینی به ای‌میل دفتر رابرت گیتس، وزیر دفاع، دسترسی پیدا کرده‌ و در آن نفوذ کرده‌اند.

به گفته مقامات دفاعی آمریکا این اتفاق به 2ماه پیش بازمی‌گردد. شاید اگر روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز در روزهای اخیر به نقل از چند منبع خبری ناشناس از این نفوذ اینترنتی خبر نمی‌داد پنتاگون تا مدت‌ها بعد این موضوع را اعلام نمی‌کرد.

بروز اتفاقی مشابه برای دولت انگلیس موجب شد تا روزنامه‌های این کشور با اعلام خبر نفوذ هکرهای چینی به پنتاگون، آمریکا را در این مخمصه شریک کنند.

دولت انگلیس اعلام کرد هکرهای چینی که به احتمال زیاد از اعضای ارتش آزادیبخش خلق هستند، شبکه‌های رایانه‌ای وزارتخانه‌های این کشور را مورد حمله قرار داده و به آن نفوذ کرده‌اند.

وزارت خارجه، دفاع و دیگر سازمان‌های مهم دولتی از این حمله در امان نبوده‌اند و این باعث نگرانی لندن شده ‌است.

وزیر دفاع انگلیس بعد از اعلام این خبر از گفتگو با مطبوعات خودداری کرد و به سئوالات پی در پی آنها درباره شدت و دامنه این حمله پاسخی نداد.

سال گذشته نیز بخشی از نظام رایانه‌ای مجلس عوام انگلیس در اثر حمله و نفوذ هکرها برای مدتی طولانی تعطیل شد. مقامات انگلیسی ابتدا اعلام کردند که این حمله کار یک هکر در داخل کشور است، اما بعدها معلوم شد که گروه سازمان‌یافته‌ای از هکرهای چینی دست به این حمله زده‌اند.

حمله 2 روز پیش هکرهای چینی به نظام رایانه‌ای دولت انگلیس مشکلاتی را به وجود آورده که در کوتاه مدت قابل حل نیست.

در پی انتشار خبر این حمله مجازی به دولت انلگلیس، ابعاد حمله 2 ماه پیش چینی‌ها به نظام رایانه‌ای پنتاگون هم بیشتر فاش شد.

روزنامه فایننشیال تایمز لندن در گزارشی در این مورد به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نوشت که این حمله موفقیت‌آمیزترین حمله رایانه‌ای بوده که در سال‌های اخیر به وزارت دفاع آمریکا صورت گرفته است. به گفته این مقام ناشناس آمریکایی ابعاد این حمله نشان می‌دهد که روی آن کار زیادی صورت گرفته است.

مقامات آمریکایی گفته‌‌‌اند که تحقیقات 2 ماهه آنها درباره این حمله و نفوذ رایانه‌ای نشان می‌دهد ارتش چین مسئول این حمله بوده است. آمریکا برای حملات رو به رشد رایانه‌ای چین به نظام اطلاعاتی این کشور نام مستعار باران تیتان ( به معنای باران عظیم و ویران کننده) را به کار می‌برد.

این باران در سال‌های اخیر نه تنها وزارت دفاع بلکه دیگر سازمان‌های مهم دولتی آمریکا را درنوردیده است. به گفته مقامات آمریکا حمله اخیر برای چند هفته ای‌میل دفتر وزیر را از کار انداخت اما در مسیر کلی کار تاثیری نداشته است.

انگلیس و آمریکا تنها کشورهایی نیستند که هدف حمله هکرهای ماهر چینی قرار می‌گیرند.

در آلمان این اخبار معمولا منتشر نمی‌شود اما وقتی آنجلا مرکل صدراعظم این کشور در دیدار اخیر خود از پکن درباره حمله هکرهای چینی به رایانه‌های دولتش با مقامات این کشور سخن گفت معلوم شد که آلمانی‌ها هم هدف این حمله قرارگرفته‌اند.

نشریه آلمانی اشپیگل در این باره نوشت، مرکل از مقامات چینی خواسته است که حداقل به بخشی از قوانین بازی احترام بگذارند.

اشپیگل با اعلام این خبر در بخش دیگر گزارش خود نوشت، نرم‌افزار جاسوسی چین به طور گسترده در شبکه‌های رایانه‌ای سازمان‌های خارجی و اقتصادی آلمان یافت می‌شود. به نوشته این نشریه چینی‌ها حتی به دفتر خصوصی مرکل هم نفوذ کرده‌اند.

آلمانی‌ها در تحقیقات خود منشأ این حملات رایانه‌ای را شهر گوانگ دونگ چین یافته‌اند که از کانون‌های اصلی ارتش چین است.

رسانه‌های انگلیسی اخیرا به دولت این کشور فشار می‌آورند تا درمورد حمله هکرهای چینی به مقامات پکن هشدار بدهد.

روزنامه گاردین دیروز به نقل از الکس نیل- کارشناس امور چین و رئیس دفتر برنامه امنیت آسیا در لندن- نوشت، حملات رایانه‌ای چینی‌ها از 4 سال پیش آغاز شد.

در ابتدا این حملات چندان پیشرفته نبود اما حمله 2 ماه پیش به پنتاگون نشان داد که این حملات وارد مرحله تازه‌ای شده و شدت و تخصص جدیدی یافته است.

به گفته این کارشناس انگلیسی امور چین، این حملات بخشی از دکترین فشار نرم‌افزاری کشور چین است که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در دولت چین یافته است.

مبنای این دکترین آن است که با حمله به نقاط حساس نرم‌افزاری، دشمن را فلج کند. الکس نیل همچنین می‌‌گوید، 2 حمله اخیر به آمریکا و انگلیس آن هم در آستانه تشکیل هفدهمین کنگره حزب کمونیست این کشور که قرار است نسل جدید رهبران چین را انتخاب کند، معنای مهمی‌از نظر تحولات داخلی چین دارد.

ارتش چین با انجام این2حمله در آستانه برگزاری کنگره خلق تلاش می‌کند تا جایگاه خود را تقویت نماید و ابزار چانه‌زنی را برای خود بیشتر کند.

روزنامه گاردین همچنین در بخش دیگر گزارش خود به نقل از ساندرا بل ،از کارشناسان نرم‌افزاری در دولت انلگیس، می‌نویسد: از نظر چینی‌ها تفاوت چندانی میان جنگ نرم‌افزاری و جنگ واقعی وجود ندارد.

در حالی‌که آمریکا و انگلیس با جدی خواندن این  2 حمله آن را نوعی زنگ بیداری برای کارشناسان خود می‌دانند، چین به صراحت هر گونه دخالت در این عملیات‌ها را رد می‌کند.

در انگلیس مسئولیت جلوگیری از وقوع این حملات و شناسایی آن به عهده سرویس اطلاعاتی MI5 و مرکز حمایت از زیرساخت‌های ملی است. این2واحد اطلاعاتی در سال‌های اخیر به سازمان‌های دولتی درباره این حملات رایانه‌ای مشاوره داده‌اند. اما این فعالیت‌ها نتوانست مانع از وقوع این حملات شود.

نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنتی در سال‌های نخست به صورت فردی و به عنوان یک سرگرمی‌شروع شد و بعد به صورت یک جرم دسته‌جمعی گسترش یافت. اکنون این پدیده در سطح فراملی پراکنده شده و به ابزاری برای جنگ میان کشورها تبدیل شده است.

آمریکا به خاطر موقعیتش در جهان و همچنین به خاطر وسعت شبکه رایانه‌ای بیشترین آسیب‌پذیری را دارد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فقط پنتاگون بیش از 5/3 میلیون رایانه فعال در 65 کشور در سراسر دنیا دارد. مقامات پنتاگون تاکید کرده‌اند که تاکنون هر اطلاعاتی که موردنفوذ قرار گرفته غیرمحرمانه و بدون اهمیت بوده است.

به نوشته روزنامه گاردین اکنون نزدیک به 120 کشور مشغول انجام جنگ رایانه‌ای هستند. چین جنگ رایانه‌ای را یکی از ستون‌های راهبرد نظامی‌خود خوانده  و وجود نیروهای مسلح اطلاعاتی را تایید کرده ‌است.

به این ترتیب ممکن است چین تا سال 2050 در جنگ مجازی به پیروزی برسد.

کد خبر 30717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز