همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه چین از اقدام ژاپن برای تغییر نام نمایندگی موقت این کشور در تایوان به شدت ابراز خشم کرد.

ابراز خشم چین از تغییر نام نمایندگی ژاپن در تایوان

به گزارش ایرنا، نمایندگی ژاپن که در واقع مرکزی شبیه به یک سفارت است، تا پیش از این نمایندگی ژاپن نامیده می شد.

کشورهایی که دارای روابط رسمی با چین هستند، حق برقراری ارتباط مستقیم، رسمی و دیپلماتیک با تایوان را ندارند و ژاپن هم از این امر مستثنی نیست.

با این وصف توکیو دارای یک نمایندگی در تایوان است و حالا اعلام کرده است که از اولین روز سال ۲۰۱۷ میلادی نام آن را به «انجمن تبادلات ژاپن - ‌تایوان» تغییر می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری امروز خود در پکن با انتقاد از اینکه واژه تایوان نمی بایست به نام نمایندگی ژاپن اضافه شود، خاطرنشان کرد که این موضوع به نوعی به وضعیت نمایندگی جنبه رسمی می دهد.

وی گفت که چین به شدت به مساله «چین واحد» اهمیت می دهد و هر اقدامی از سوی هر کشوری که باعث طرح نظریه «دو چین» و یا «یک چین و یک تایوان» باشد، با مخالفت شدید پکن مواجه خواهد شد.
این سخنگو هشدار داد که ژاپن نباید با چنین اقداماتی به دنیا و جامعه بین المللی و همچنین استقلال طلبان تایوانی علایم نادرست ارسال کند و باید به اصل یک چین پایبند باشد و به روابط دو کشور لطمه نزند.

ژاپنی ها از سال ۱۸۴۵ تا ۱۹۴۵ بر تایوان حکمرانی می کردند و بر خلاف چین و کره جنوبی که به شدت با تجاوزات نظامی ژاپن مخالفت کرده اند، در تایوان بسیاری این دوره حکمرانی را برای توسعه تایوان مهم و مفید دانسته اند و به همین سبب تایوانی ها روابط نزدیک و خوبی با ژاپن دارند.

روابط چین و تایوان پیش از این به دلیل اختلافات ارضی دو کشور بویژه در دریای شرقی تیره شده و این گونه اقدامات نیز بنیان مناسبات آنها را ضعیف تر خواهد کرد.

اقدام ژاپن در حالی صورت می گیرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز اخیرا در اظهاراتی در خصوص تایوان و ادامه تعهد آمریکا به سیاست «چین واحد» باعث بروز تنش هایی میان پکن و واشنگتن شده است.

کد خبر 357007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha