سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

اصغر بادپر: زمستان است و سرما بازی دارد! یک هفته می‌آید و یک هفته هم می‌رود! بعد دوباره باز برمی‌گردد. ما در خانه‌هایمان انرژی را احتکار می‌کنیم!

دوچرخه شماره ۸۵۹

یا خانه‌هايمان آن‌قدر گرم است که لباس تابستانی می‌پوشیم و عرق می‌ریزیم، یا همه‌ی وسایل گرمایشی روشن هستند و باز خانه سرد است. کسی هم دنبال راه‌حل نيست و هی حرارت پکیج‌ و بخاری‌ها را بالا می‌بريم.

در اين شرايط، منبع انرژی‌اي که گرما تولید می‌کند،کم‌فشار می‌شود و خیلی راحت ازدست می‌رود.

درهاي بدون درزگير، پنجره‌هاي باز، دریچه‌ی کولر و... همه و همه منفذی می‌شوند برای اتلاف انرژی در فصل سرد و بايد گفت پشت این‌همه پنجره‌های گرم، انرژی  فراواني مي‌سوزد كه مي‌تواند به اين سادگي هدر نرود! 

 

  • پيشنهاد از ما... عمل از بزرگ‌ترها!

يادمان باشد لازم نيست همه‌ي اين كارها را حتماً خودمان انجام دهيم؛ برخي از اين موارد را مي‌توانيم به بزرگ‌ترها يادآور شويم؛ مثلاً همين چند پيشنهاد ساده:

  در فصل سرد، دمای مناسب برای محل زندگی،20 درجه‌ی سانتی‌گراد است. براي رسيدن به چنين دمايي اين دوكار را بايد هم‌زمان با هم انجام داد؛ اول اين‌كه دماي وسايل گرمايشي را كنترل كنيم؛ و دوم، راه‌هاي نفوذ سرما به خانه را ببنديم.

  پنجره‌ها! که بیش‌ترین میزان هدررفت انرژی از راه همین پنجره‌های زیباست. بهتر است پنجره‌های خانه دوجداره باشد؛ اما اگر امکانش نيست،  می‌توانیم با درزگیرهای موجود در بازار که قیمت مناسبی هم دارند، راه اتلاف انرژي را از طريق پنجره‌ها بگيريم.

 می‌توانیم در چيدمان خانه هم تغيير ايجاد كنيم.  یک جابه‌جایی ساده و انتقال مبلمان نشیمن به اتاق يا بخش‌هاي گرم خانه، براي ما كلي انرژي ذخيره مي‌كند.

 عايق‌بندي نامناسب ديوارها، دليل ديگري براي اتلاف انرژي است. پس مي‌توانيم تا جايي كه ممكن است ديوارها را با انواع عايق‌هاي حرارتي بپوشانيم.

 

  • كتاب‌هاي گرم و نرم!

شاید باورتان نشود؛ اما همين پوسترهای رنگارنگي که به دیوار اتاقتان نصب کرده‌اید مانند عایق عمل مي‌كنند و حرارت بیش‌تری را براي شما نگه می‌دارند. پس نصب پوستر در فصل زمستان، آزاد!

راستي، كتاب و كتاب‌خانه اين‌جا هم به‌درد مي‌خورد. شما مي‌توانيد كتاب‌خانه‌ي اتاقتان را هم پر از كتاب كنيد و آن را به يكي از ديوارهاي سرد اتاقتان تكيه دهيد. اين‌جوري كتاب‌ها علاوه بر گرم‌كردن عقل و هوش، فضاي اتاقتان را هم گرم گرم مي‌كند.

اصلاً چرا راه دور برويم. مي‌توانيم ماجراي جلوگيري از اتلاف انرژي را از اتاق خواب خودمان شروع كنيم. اول دست‌به‌كار شويم و جلوي دريچه‌ي كولر اتاقمان را با عايق بپوشانيم.

قدم بعدي هم آن است كه تخت يا محل خوابتان را از پنجره دور نگه داريد. با اين كار شب‌ها كم‌تر سردتان مي‌شود و ديگر مجبور نيستيد دماي وسايل گرمايشي اتاقتان را زياد كنيد و همين‌كارها باعث مي‌شود حداقل چند درصد، مصرف انرژي پايين بيايد.

انداختن پرده‌های اتاق را هم فراموش نکنید. پرده‌هاي جلوي پنجره‌ها می‌توانند در جلوگيري از هدررفتن انرژی گرمایشی نقش مهمی را ایفا کنند. بستن درها یکی دیگر از این راه‌هاست. درِ اتاق‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمي‌كنيد، ببنديد تا فضاي اتاق‌هايي كه بيش‌تر در آن‌ها حضور داريد گرم و گرم‌تر شود.

در آخر، لباس گرم بپوشید! تنها در همين چندماه سرد فرصت داريد تا لباس‌هاي خوش‌رنگ و آبتان را از داخل كمدها بيرون بياويد و آن‌ها را بپوشيد! پس اين روزهافرصت پوشیدن لباس‌های زمستانی را از دست ندهید.

 

دوچرخه شماره ۸۵۹

 

  • يك مراقبت كوچك اما مهم

این را هم مدام به بزرگ‌ترها یادآوری کنید که براي استفاده از وسايل گرمازا، به نكات ايمني هم بايد توجه كنيم. به‌خصوص اگر براي گرم‌كردن خانه از بخاری گازي استفاده مي‌كنيم بايد بيش‌تر مراقب باشيم.

مثلاً جانمايي محل لوله‌ي بخاري، تنظيم دودكش و كلاهك پشت‌بام، سالم‌بودن لوله‌ي بخاري، بررسي لوله‌ي اتصال گاز  به بخاري و... از نكته‌هاي مهمي است كه بايد در زمان استفاده از بخاري‌هاي گازي به آن توجه كرد.

 

  • لذت زمستان!

و در آخر عبور از زمستاني سرد و پر برف، مي‌تواند بسيار دل‌چسب و لذت‌بخش باشد؛ اگر فشار گاز پایین نیاید و منابع انرژی حرارتی قطع نشوند و... و حالا كه در حال سپري‌كردن روزهای پرمصرف انرژی حرارتی هستيم مي‌توانيم به همين نكته‌هاي ساده توجه كنيم تا همه‌ي هم‌ميهنانمان، از گرم‌سيرترين شهرها تا سرد‌سيرترين مناطق، از بودن درفصل زمستان، لذت ببرند و جان و دلشان از سرما نلرزد.

کد خبر 356617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha