همشهری آنلاین: برداشت و تولید زود هنگام از میدان آزادگان با استفاده از فناوری بومی متخصصان صنعت نفت ایران اوایل دی امسال آغاز می‌شود.

سیف الله جشن ساز، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر افزود: با توجه به پیشرفت 70 درصدی کار، امیدواریم تولید زودهنگام روزانه 25 هزار بشکه نفت خام از میدان آزادگان اوایل یا حداکثر اواخر دی آغاز شود.

وی با اشاره به کناره‌گیری شرکت نفتی اینپکس ژاپن از طرح توسعه میدان آزادگان گفت: مرحله نخست عملیات تولید زودهنگام از این میدان تا سقف 25 هزار بشکه در روز در تاریخ اول مرداد امسال به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شد.

جشن ساز گفت: تعمیر 6 حلقه چاه، نصب دو دستگاه جمع آوری نفت، ساخت یک خط لوله 10 اینچی به طول 100 کیلومتر، ایجاد 6 رشته خط لوله از چاه‌ها به دستگاه‌های جمع‌آوری نفت و چند ساختمان در مدت 6 ماه در دستور کار قرار گرفت.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت همچنین افزود: حدود یک ماه پیش، سرپرست وزارت نفت دستور افزایش تولید زود هنگام میدان نفتی آزادگان را تا 50 هزار بشکه در روز صادر کرد.

جشن ساز ادامه داد: طرح جدید نیازمند یک مجموعه بهره‌برداری، نمک‌زدایی، حفر 12 حلقه چاه جدید، خط لوله 24 اینچ به طول 110 کیلومتر از میدان آزادگان تا تلمبه خانه اهواز است.
وی با بیان اینکه طرح جدید، یک طرح مفصل است افزود: طرح برداشت زودهنگام 50 هزار بشکه در روز تدوین و به مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی نفت برای بررسی، اظهار نظر و تایید ارسال شده است.

جشن ساز با اشاره به علم و توانایی متخصصان صنعت نفت ایرانف تصریح کرد: اگر منابع مالی تامین شود هیچ نیازی به شرکت‌های نفتی خارجی نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: ژاپنی‌ها همان‌طور که در طرح پتروشیمی بندر امام خمینی به توصیه امریکائی‌ها ما را رها کردند و سپس پشیمان شدند، درباره میدان آزادگان نیز پشیمان خواهند شد.

جشن ساز با اشاره به مصاحبه اخیرش با شبکه تلویزیونی آساهی ژاپن گفت: در آن مصاحبه اعلام کردم متخصصان متعهد ایرانی تا یک‌سال آینده میدان نفتی آزادگان را به بهره‌برداری خواهند رساند و این موضوع در اوایل دی به اثبات می‌رسد.

وی در پایان افزود: از اعتماد رئیس جمهوری و سرپرست وزارت نفت در واگذاری توسعه بزرگترین میدان نفتی کشور به همکاران متخصص ایرانی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و فراهم کردن زمینه بروز استعدادهای ایرانی تشکر می‌کنم.

میدان نفتی فوق عظیم آزادگان با ذخیره 31 میلیارد بشکه نفت درجا و وسعت 1400 کیلومتر مربع در سال 1378 کشف شد که یکی از بزرگ‌ترین اکتشاف‌های صورت گرفته در تاریخ 100 ساله صنعت نفت به شمار می‌رود.

قرارداد توسعه این میدان ابتدا در بهمن سال 1382 میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ژاپنی اینپکس امضاء شد اما درپی برخی مسائل و تاخیر در آغاز به‌کار شرکت ژاپنی با کاهش سهم این شرکت در قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان از 90 درصد به 10 درصد و توجه به توانمندی‌های داخلی، به‌منظور بهره‌برداری از این میدان با شرکت‌های داخلی قراردادهایی منعقد شد.

میدان نفتی آزادگان در 80 کیلومتری غرب اهواز است و براساس پیش‌ بینی‌ها با اجرای دو فاز توسعه، روزانه 260 هزار بشکه نفت خام تولید خواهد شد.

کد خبر 35639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز