همشهری آنلاین: مه‌دود خفقان‌آوری شهرهای شمالی چین را فراگرفته است.

AQI

به طوری که غلظت‌های ذرات معلق آلاینده در یکی از این شهرها روز دوشنبه ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) به ۱۰۰ برابر میزان مجاز تعیین‌شده به وسیله سازمان جهانی بهداشت رسید.

به گزارش رویترز میزان‌های P2.5، ذرات معلق ریز آلاینده با قطر زیر ۲ میکرون در شهر شیجانژوانگ، مرکز ایالت شمالی هبئی، به ۱۰۰۰ میکروگرم در مترمکعب رسید، درحالی‌که بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت میانگین سالانه این ذرات نباید بیش از ۱۰ میکروگرم در مترمکعب باشد.

در شهر مجاور، تیان‌جین- یکی از ۴۰ شهر شمال چین که وضعیت هشدار آلودگی هوا اعلام کرده‌اند، مقامات پس از آنکه مه‌دود شدید این شهر بندری را پوشاند، چندین پرواز را برای دومین روز متوالی لغو کردند و همه بزرگ‌راه‌ها را بستند.

سطوح PM2.5 در تیان‌جین ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی به ۳۳۴ میکروگرم در مترمکعب رسید. سطوح PM2. در پکن به ۲۱۲ میکروگرم در مترمکعب رسید.

۲۲ شهر در چین ازجمله شهر تانگاشان در ایالت هبئی که یک مرکز عمده صنایع فولاد و شهر جینان در ایالت غنی از زغال‌سنگ شاندونگ وضعیت هشدار قرمز اعلام کردند. وضعیت هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار آلودگی هوا است.

وضعیت هشدار قرمز هنگامی اعلام می‌شود که پیش‌بینی شود شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index) برای بیش از چهار روز متوالی به فراتر از ۲۰۰ برسد، یا برای بیش از ۲ روز از ۳۰۰ بگذرد یا برای دست‌کم ۲۴ ساعت بالای ۵۰۰ باشد.

شاخص کیفیت هوا در برخی از ایستگاه‌های پایش در هفت شهر در ایالت هبئی روز دوشنبه به بالای ۴۰۰ رسید و در شیجا‌ژوانگ و دو شهر دیر از حد ۵۰۰ گذشت. سازمان محیط زیست آمریکا سطوح بالای ۳۰۰ شاخص کیفت هوا را خطرناک می‌شمارد.

مرکز ملی هواشناسی چین روز دوشنبه روی میکروبلاگش هشدار داد که انتظار می‌رود این دوره آلودگی بر ۱۰ ایالت تأثیر بگذارد و علاوه بر شهرهای پکن و تیان‌جین به سمت جنوب تا شهرهای جیانگ‌سو و آنهوئی هم گسترش یابد.

کد خبر 356027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha