سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولتمردان چین که یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان را اداره می‌کنند، قصد دارند با بکارگیری ۱۰ روش به جنگ آلودگی هوا در سال ۲۰۱۷ بروند تا بلکه غول آلودگی را در این کشور به زانو در آورند.

تدابیر ۱۰گانه چین برای جنگ با آلودگی هوا

به گزارش ایرنا، شهر پکن پایتخت چین با جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر، تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای برای مقابله با آلودگی هوا شاهد بود اما ظاهرا مبارزه با این پدیده در سال ۲۰۱۷ میلادی قرار است با جدیت بیش‌تری دنبال شود.

این شهر که برای نخستین بار در پایان سال گذشته میلادی به دلیل آلودگی شدید هوا شاهد صدور هشدار قرمز بود برای رفع این معضل ده تدبیر در نظر گرفته است.

اداره حفاظت از محیط زیست پکن روز سه‌شنبه اعلام کرد: قرار است در سال جاری میلادی از تردد خودروهای قدیمی و آلوده‌کننده بشدت جلوگیری شده و تلاش شود تا مصرف زغال سنگ کاهش یابد.

اولین تدبیر این شهر جلوگیری از مصرف زغال سنگ در ۷۰۰ منطقه روستایی در اطراف شهر پکن و استفاده از انرژی پاک در این مناطق است.

دولت در مرحله بعدی تلاش می‌کند تا آلودگی‌های ناشی از مصرف نیروگاه‌های زغالی برق در پکن به حداقل برسد و تدبیر سوم این شهر تغییر کاربری نیروگاه‌های زغالی به نیروگاه‌هایی با مصرف سوخت‌های پاک است.

تدبیر چهارم شهر پکن پایتخت چین جلوگیری از تردد خودروهای قدیمی و دارای استانداردهای یک و دو آلودگی در داخل شهر است.

کاهش اکسید نیتروژن نیروگاه‌های گازی 10 هزار تنی و بستن بیش از ۵۰۰ موسسه و شرکت مسبب آلودگی، تنظیم مقررات جدید، ایجاد نیروی پلیس ویژه حفاظت از محیط زیست و تقویت همکاری همه ارگان‌ها در داخل و نواحی اطراف شهر برای جلوگیری از انتقال آلودگی به داخل پکن دیگر مفاد برنامه ده‌گانه پایتخت چین برای سال ۲۰۱۷ میلادی است.

گزارش رسانه‌های چین از جمله تارنمای "یی سی" این کشور حاکیست: احتمال می‌رود در سال جاری میلادی در روزهای آلوده به مردم شهر پکن امکان داده شود به طور رایگان از اتوبوس استفاده کنند.

با این حال در برخی گزارش‌ها آمده است که روزانه 11 میلیون نفر در این شهر جابجا می‌شوند و بعید است بتوان راهی مناسب برای استفاده رایگان از اتوبوس‌ها با چنین حجم بالای جابجایی پیدا کرد.

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که آلودگی هوا در جهان سالانه بیش از 5.55 میلیون نفر را به کام مرگ می‌فرستد و این در حالی است که بیش از نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده متعلق به کشورهای آسیایی هند و چین است.

بر اساس این گزارش، فقط در سال 2013 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در چین بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که اگر این روند ادامه یابد سالانه بیش از 300 تا 400 هزار نفر دچار مرگ‌های زودرس به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.

کد خبر 359750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha