همشهری آنلاین: مقامات در پکن، در یکی از آخرین اقدامات در واکنش به خشم عمومی درباره حضور مداوم مه‌دود بر فراز چین، اعلام کرده‌اند یک جوخه جدید پلیس زیست‌محیطی تشکیل می‌دهند تا از سوزاندن‌ غیرقانونی زباله، چوب و مواد مشابه در این شهر جلوگیری کنند.

BeijingPollution

به گزارش آسوشیتدپرس کائی کی، شهردار موقت پکن در جلسه‌ای در روز شنبه ۷ ژانویه (۱۸ دی) گفت این نیرو کباب‌پزهای در فضای آزاد، زباله‌سوزها و سوزاندن چوب و سایر بیومس‌ها (زیست‌توده‌ّ) را هدف قرار خواهد داد.

کائی اقدامات متعدد دیگری را هم اعلام کرد، ازجمله هدف کاهش ۳۰ درصدی استفاده از زغال‌سنگ در سال ۲۰۱۷ و تعطیل کردن ۵۰۰ کارخانه بسیار آلاینده و بازسازی و ارتقای ۲۵۰۰ کارخانه دیگر. او افزود حدود ۳۰۰۰۰۰ خودروی آلاینده از ماه آینده وارد شدن به پایتخت ممنوع خواهند شد.

پکن و چندین شهر دیگر چین بیشتر روزهای زمستانی را زیر یک مه‌دود خاکستری ضخیم با میزان‌های آلودگی هوایی که به‌طورمعمول بالاتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است، می‌گذرانند. هفته گذشته بیش از ۲۰ شهر در چین در وضعیت «هشدار قرمز»، بالاترین سطح هشدار در نظام چهار رده‌ای کیفیت هوا در چین قرار گرفتند و پکن در وضعیت «هشدار نارنجی» رده دوم از لحاظ شدت آلودگی بود.

تأثیر مه‌دود به‌شدت در شهرهای چین احساس می‌شودِ، چراکه وضعیت هشدار قرمز می‌تواند به تعطیلی مدارس و کسب‌وکارها، لغو پروازها و بسته شدن بزرگراه‌ها برای جلوگیری از وارد شدن ماشین‌ها به جاده‌ها بینجامد. در جریان یک هشدار قرمز در ماه پیش در پکن، مقامات کارگران ساختمانی را از رنگ کردن با اسپری منع کردن و حتی کباب‌پزهای زغالی در چند رستوران را ضبط کردند.

اما اعمال محدودیت‌ها در چنین مواقعی هنوز با مشکل مواجه است. وزارت محیط‌زیست چین در هنگام هشدار قرمز در هفته گذشت اعلام کرد که گروه‌های بازرسی شرکت‌هایی را یافته‌اند که علیرغم ممنوعیت دولتی دوباره تولید خود را از سر گرفته بودند. بسیاری از کارخانه‌های تحت فشار شدیدی قرار دارند تا بدون توجه به آلودگی هوا به اهداف تولیدی‌شان برسند.

کائی روز شنبه تداوم فعالیت‌های آلاینده‌ای مانند سوزاندن زباله یا چوب را «ناشی از فقدان نظارت و اعمال ضعیف قانون» شمرد.

اما آلودگی هوای چین عمدتاً ناشی از هزاران کارخانه با سوخت زغال‌سنگ است و فراوانی وسایل نقلیه قدیمی ناکارآمد است. دولت کمونیستی چین در همان حال که تلاش دارد به درخواست‌های بالاگرفته عمومی برای کاستن از آلودگی پاسخ دهد، با افت اقتصادی و چالش حفظ رشد هم درگیر است.

چین همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان است و اقداماتی مانند کاهش روزهای تولید یا تعطیلی معادن زغال‌سنگ قدیمی‌تر خطر بالا بردن قیمت‌های انرژی و کند کردن بیشتر رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

کد خبر 358148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha