همشهری آنلاین: وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای موافقت مقامات سوریه را لازمه فعالیت های ناظران سازمان ملل در سوریه توصیف کرد.

شورای امنیت اعزام ناظران بین‌المللی به حلب را تصویب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اعزام ناظران سازمان ملل به سوریه تنها باید با موافقت مقامات سوریه همراه باشد.

در بیانیه مذکور در این خصوص آمده است: طرف روسی تأکید دارد که فعالیت های ناظران بین المللی در سوریه باید مطابق با هنجارهای مربوط به قوانین بشردوستانه بین المللی و نیز با موافقت مقامات سوریه همراه باشد.

لازم به ذکر است، بی بی سی ساعاتی پیش از تصویب قطعنامه پیشنهادی مبنی بر اعزام ناظران بین المللی به حلب واقع در کشور سوریه در راستای نظارت بین المللی بر تخلیه غیرنظامیان از این شهر و همچنین تامین فوری کمک های بشردوستانه خبر داد.

سفیر اسپانیا در سازمان ملل نیز در این باره اعلام کرد: این قطعنامه به اتفاق آراء با ۱۵ رأی مثبت به تصویب رسید و لذا قطعنامه ۲۳۲۸ نام گرفت.

این در حالیست که «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز گذشته از دستیابی اعضای شورای امنیت به متنی واحد پیرامون پیش نویس قطعنامه مربوط به حلب خبر داده بود.

چورکین در گفتگو با خبرنگاران پس از نشست غیرعلنی دیروز شورای امنیت اعلام کرد: در ساعات گذشته کار خوبی انجام شده و معتقدم که متن خوبی را در این خصوص در اختیار داریم.

گفتنی است، روسیه روز یکشنبه پیش نویس قطعنامه ای را به عنوان جایگزین طرح فرانسه در این خصوص ارائه کرده بود.

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، این پیش ‌نویس خواستار نظارت سازمان ملل بر روند تخلیه مناطق باقی ‌مانده در شرق حلب است.

  • شورای امنیت اعزام ناظران بین‌المللی به حلب را تصویب کرد

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی،‌ شورای امنیت امروز در جلسه خود با رای تمام 15 عضو به نفع قطعنامه استقرار ناظران بین‌المللی در حلب رای داد.

شورای امینت هم‌چنین از دبیرکل سازمان ملل خواست تا تدابیر امنیتی را برای اجازه به مسئولانی از این سازمان برای نظارت بر غیر نظامیان باقی مانده در شرق حلب اتخاذ کند.

شورای امنیت از تمامی طرف‌ها نیز خواست تا امنیت ورود ناظران را به سرعت و بدون مانع تراشی تامین کنند.

شورای امنیت از سازمان ملل خواست تا نظارتی بی طرف و فراگیر و مستقیم را برای عملیات خارج کردن افراد از حلب اجرا کند.

شبکه المیادین با انتشار متن این قطعنامه اعلام کرد که پیش نویس این قطعنامه بر لزوم پایبندی به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارد.

این قطعنامه خواهان اجازه به خارج شدن هر کسی می‌شود که بخواهد از محله‌ها خارج شده و بر هر طرفی که می‌خواهد برود و امنیت ساکنان خارج از حلب نیز تامین شود.

این قطعنامه به استقرار ناظران در اطراف ورودی‌های حلب و داخل محله‌های شرقی آن برای مدت زمانی غیر مشخص فرامی‌خواند.

در همین حال، سامانتا پاور، نماینده آمریکا تصریح کرد: تمرکز بر حلب نباید باعث بی توجهی به مناطق دیگر شود.

وی گفت: قطعنامه شورای امنیت اجازه حضور بین المللی به مناطقی را می‌دهد که "شبه نظامیان وحشی" در سوریه وارد آن مناطق شده‌اند.

پاور اظهار کرد: 50 هزار تن در الوعر در حمص محاصره شده‌اند و مواد پزشکی در بیمارستان‌های آنجا تمام خواهد شد.

کد خبر 356008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha