یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

برخلاف دیگر نقاط دنیا این روزها شنیده شدن صدای آژیر آمبولانس‌ها در شرق حلب یک خبر خوب است.

حلب

روز گذشته با توافق جديد صورت‌گرفته اتوبوس‌هاي سبزرنگ، انتقال غيرنظاميان و شورشيان باقيمانده در حلب را ادامه دادند تا عمليات ارتش سوريه در دومين شهر بزرگ اين كشور با پيگيري روند امدادرساني به پايان خود نزديك شود. شورشياني كه از شرق حلب براساس توافق صورت‌گرفته تنها با حمل سلاح سبك خارج مي‌شوند، بايد به ادلب بروند كه آخرين منطقه‌ مهمي است كه در سوريه در اختيار گروه‌هاي شورشي (به غير از داعش) باقي مانده است.

توافق براي خروج شورشيان از مناطق محاصره شده بخشي از استراتژي دولت سوريه براي پاكسازي شهرهاي مختلف اين كشور و نجات غيرنظاميان بوده است. پس از آزادي حلب اما ادلب صحنه نبرد بعدي ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت با گروه‌هاي شورشي براي تمام كردن كار آنها در سوريه پس از حدود 6سال جنگ خواهد بود. آزادي ادلب براي دولت سوريه به‌معناي امن‌سازي بزرگراه دمشق به حلب و همچنين لاذقيه و حماء خواهد بود كه اهميت راهبردي دارند. بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه اخير خود هم اعلام كرد كه پس از حلب آزادي ادلب يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي دولت اين كشور است.

  • ادلب كجاست؟

ادلب استاني در شمال شرق سوريه و جنوب غربي حلب است كه امكانات حلب را ندارد و در مقايسه با حلب از عمق استراتژيك كمتري برخوردار است اما به‌خاطر نزديكي اين استان به مرز تركيه براي گروه‌هاي تروريستي و شورشي بسيار مهم است. ادلب به‌عنوان مركز اين استان در 60كيلومتري حلب قرار گرفته است.

با شكست‌‌هاي سنگيني كه گروه‌هاي شورشي و تروريستي در حلب متحمل شده‌اند ادلب اكنون تبديل به برزخ آنها شده است. شهر ادلب جمعيتي حدود 165هزار نفر دارد و نيروهاي شورشي از مارس2015 با خروج كامل نيروهاي ارتش سوريه تمامي مناطق اين استان را اشغال كرده‌اند.

شهر ادلب همچنين از ديدگاه تاريخي اهميت داشته و در اين منطقه، شمار زيادي «شهرهاي مرده» و تپه‌هاي باستاني وجود دارد.ادلب مدت‌هاست كه تبديل به كانون تجمع مهم شورشيان شده و براي تركيه هم كه از اين گروه‌ها حمايت مي‌كند، اهميت حياتي دارد. داشتن مسير ارتباطي به تركيه باعث شده تا گروه‌هاي شورشي در ادلب به همه‌‌چيز از تسليحات مختلف گرفته تا مايحتاج عمومي دسترسي داشته باشند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تركيه قصد دارد ده‌ها گروه ازجمله تروريست‌هاي اخراجي از حلب را با نام «هيأت اسلامي سوريه»‌ در استان ادلب عليه دولت دمشق سازماندهي كند.

  • نبردي شايد سخت‌تر از حلب

ادلب هرچند عمق استراتژيك كمتري نسبت به حلب دارد اما گروه‌هاي شورشي و تروريستي در اين استان اتحاد بيشتري نسبت به حلب دارند. در ميان گروه‌هاي شورشي حاضر در اين منطقه جبهه الفتح‌الشام (جبهه النصره سابق وابسته به القاعده) كه يك گروه تروريستي شناخته مي‌شود از مهم‌ترين گروه‌ها به‌حساب مي‌آيد. احرارالشام هم گروه تروريستي ديگري است كه قدرت زيادي در ادلب دارد.

استان و شهر ادلب به همين‌خاطر احتمالا شاهد نبرد سختي خواهد بود اما دولت سوريه عزمي جدي دارد تا اين استان را آزاد كند. روحيه نيروهاي شورشي پس از شكست سخت در حلب بسيار تضعيف شده و دمشق نمي‌خواهد به هيچ عنوان اين فرصت را از دست دهد. در اين ميان مانند حلب مسئله به گروگان گرفته شدن غيرنظاميان توسط گروه‌هاي تروريستي و استفاده از آنها به‌عنوان سپردفاع انساني يك ماجراي بحراني است.

استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در سوريه به تازگي در نشست خبري مشترك با ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه نسبت به سرنوشت شهر ادلب كه همچنان تحت سلطه شورشيان سوري است ابراز نگراني كرد و درباره تبديل ادلب به حلب دوم هشدار داد. تخمين زده مي‌شود كه حداقل 50هزار شورشي در ادلب جمع شده و اين استان را به مركز عمليات خود تبديل كرده‌اند.

  • حمله به اتوبوس‌ها در فوعه و كفريا

براساس توافق صورت‌گرفته روز گذشته همزمان با تخليه شورشي‌ها و غيرنظاميان شرق حلب، اتوبوس‌هاي ديگري نيز وارد شهرك‌هاي فوعه و كفريا در حومه ادلب شدند تا توافق اخير را براي خروج غيرنظاميان شيعه اين 2شهرك اجرايي كنند. برخي منابع روز گذشته گزارش دادند كه اختلاف بين احرارالشام و فتح‌الشام (جبهه النصره سابق) مانع از خروج بيماران و زخمي‌ها از كفريا و فوعه شده است.

روز گذشته گروه‌هاي شورشي اما به اين اتوبوس‌ها در فوعه و كفريا حمله و تعدادي از آنها را به آتش كشيدند كه نقض توافق صورت گرفته به‌حساب مي‌آيد. همچنين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي دمكراتيك كرد با پيشروي در مناطق تحت اشغال گروه تروريستي داعش، يك گام ديگر به ورودي شمالي شهر الرقه نزديك شده‌اند. نيروهاي دمكراتيك كرد روز گذشته با حمايت جنگنده‌هاي ائتلاف موفق شدند نيروهاي گروه تروريستي داعش را از روستاهاي «خزوم»، «بير خزوم» و «حسان حجي» و تعدادي مزرعه در غرب شهر الرقه عقب برانند. همچنين ائتلاف ضد‌داعش به رهبري آمريكا اعلام كرده كه در حملات هوايي به گروه تروريستي داعش در اطراف شهر پالميرا ده‌ها تانك و ادوات زرهي اين گروه منهدم شده و 40نفر از تروريست‌ها كشته شده‌اند.

  • توريست‌ها جايگزين تروريست‌ها

با وجود تمام نشدن كامل عمليات حلب و ادامه پس‌لرزه‌هاي جنگ، گردشگران براي ديدار از اين شهر تاريخي وارد آن شده‌اند.
تصاويري از عكس گرفتن توريست‌ها در اين شهر در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است.

کد خبر 355882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha