پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که سه‌شنبه‌شب رسانه‌ها از توافق آتش‌بس برای خروج غیرنظامیان و نیروهای شورشی باقیمانده در ۴ محله حلب خبر دادند اما این توقف درگیری‌ها دوام چندانی نیاورد و نبرد بار دیگر در محدوده باقیمانده در این شهر از سرگرفته شد.

حلب

با توافق صورت گرفته ميان روسيه و آنكارا حتي اتوبوس‌هاي سبز‌رنگ در نقطه درنظر گرفته شده براي خروج امن صف كشيده بودند اما با شروع مجدد درگيري‌ها عملا اين فرايند متوقف شد. ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل سه‌شنبه شب در جلسه شوراي امنيت با اعلام اينكه ارتش سوريه براساس توافق عمليات خود را در حلب متوقف كرده است، گفت: جنگ در شرق حلب به پايان رسيده است. اين مقام روس حتي اعلام كرد ظرف چند ساعت نيروهاي شورشي از حلب خارج مي‌شوند و غيرنظاميان حتي لازم نيست خانه‌هاي خود را ترك كنند.

با شروع دوباره درگيري‌ها اما دولت سوريه به چندين دستگاه اتوبوس كه براساس توافق آتش‌بس بين دو‌طرف، براي انتقال شبه‌نظاميان مخالف و غيرنظاميان در مسيرهاي منتهي به شرق حلب در انتظار بودند، دستور بازگشت داد.ارتش سوريه اعلام كرده كه نيروهاي تروريستي حاضر در شرق حلب آتش‌بس را نقض كرده‌اند و حملات خمپاره‎‌اي آنها به منطقه بستان‌القصر در شرق حلب كه اخيراً ارتش آن را آزاد كرده بود، باعث كشته شدن 6غيرنظامي شده است.

وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرده كه نيروهاي شورشي در ساعات اوليه بامداد درگيري را آغاز كردند و هدف آنها، عبور از خط محاصره نيروهاي دولتي بوده است. در مقابل، وزير امور خارجه تركيه گفته است كه «دولت سوريه و متحدان اين كشور» مسئول نقض آتش‌بس هستند.

برخي منابع همچنين از مطرح شدن شرايط جديد براي آتش‌بس از سوي طرف‌ها خبر داده‌اند. گفته مي‌شود روسيه و متحدان اين كشور در مقابل خروج امن نيروهاي شورشي خواستار تخليه زخمي‌هاي شيعه از 2روستاي فوعه و كفريا هستند كه در محاصره گروه‌هاي تروريستي به‌سرمي‌برند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه نيروهاي مورد حمايت كشورش در حلب تحت فشار شديدي قرار دارند، روز گذشته اعلام كرد درباره حلب با ولاديمير پوتين، همتاي روس خود به‌صورت مستقيم تلفني مذاكره خواهد كرد. او همچنين روز گذشته با متهم كردن دولت سوريه به جنايت جنگي از همه طرف‌ها خواست به آتش‌بس پايبند باقي بمانند. تركيه در تلاش است تا نيروهاي شورشي حاضر در حلب به‌صورت امن از اين شهر خارج شوند.

  • اختلاف در ميان شورشيان

گزارش‌هاي ميداني از شرق حلب نشان مي‌دهد كه دليل اصلي نقض آتش‌بس اختلاف و درگيري ميان گروه‌هاي تروريستي و شورشي حاضر در شرق حلب بر سر تسليم شدن يا ادامه جنگ است. براساس گزارش خبرنگاران حاضر در منطقه گروهي از نيروهاي شورشي با وجود شكست سنگين از ارتش سوريه هنوز بر ادامه نبرد پافشاري مي‌كنند اما بقيه گروه‌ها به خروج از شهر و رفتن به نقطه‌اي جديد تمايل دارند.

وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه طي 24ساعت گذشته حدود 6هزار غيرنظامي شامل 2هزار كودك از شرق حلب خارج شده‎اند و 366نيروي شورشي هم تسليم نيروهاي دولتي سوريه شده‌اند. آخرين تحولات ميداني از محلات جنوبي در شرق شهر حلب نشان مي‌دهد كه پس از نقض تو‌افق سياسي توسط تروريست‌ها، درگيري‌ها در برخي محورها به‌شدت ادامه دارد.

وزير امور خارجه سوريه هم روز گذشته در واكنش به ادعاي برخي منابع خبري مبني بر كشتن افراد غيرنظامي توسط ارتش سوريه تأكيد كرد 30هزار نفر از ساكنان منطقه غربي حلب به‌دست گروه‌هاي تروريستي به قتل رسيده‌اند.

  • بشار اسد: جنگ سوريه به نقطه سرنوشت‌ساز رسيده است

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه اعلام كرده كه كشورهاي غربي به‌جاي نجات غيرنظاميان در حلب، بيشتر به‌دنبال نجات تروريست‌ها در اين شهر بوده‌اند. اسد در گفت‌وگو با شبكه روسيا اليوم با اعلام اينكه اشغال شهر پالميرا توسط داعش واكنشي به پيشروي ارتش سوريه در حلب بود، تأكيد كرد كه غرب نسبت به اشغال اين شهر بي‌تفاوت است.

او گفت: حمله داعش به پالميرا در واكنش به پيشروي ارتش عربي سوريه در حلب بود و هدف از آن منصرف كردن ارتش از عمليات آزادسازي اين شهر است، ولي اين هدف محقق نشد. رئيس‌جمهور سوريه با اشاره به آزادي قريب‌الوقوع حلب و عقب‌نشيني داعش از پالميرا گفت جنگ سوريه به نقطه‌اي سرنوشت‎ساز رسيده است.

کد خبر 355612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha