دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

پس از تنش‌های مختلف و حملات گروه‌های شورشی به اتوبوس‌های سبزرنگ، جریان خروج غیرنظامیان و تخلیه شورشیان صبح روز گذشته از شرق شهر حلب سرعت بیشتری پیدا کرد تا عملیات آزادی دومین شهر بزرگ سوریه به پایان خود نزدیک‌تر شود.

سوریه

براساس گزارش‌هاي منتشرشده صبح روز گذشته حداقل 80اتوبوس شرق حلب را بدون مانع ترك كردند. همزمان با اين مسئله و براساس توافق صورت گرفته كارواني از اتوبوس‌ها مجروحان و بيماران را از 2شهرك كفريا و فوعه در استان ادلب خارج كردند. اين 2شهرك شيعه‌نشين مدت‌هاست كه تحت محاصره شورشيان است و ساكنان آن شرايط وخيمي را پشت سر مي‌گذارند.

بنا بر گزارش‌ها حدود ۵۰3نفر از ساكنان فوعه و كفريا با 10اتوبوس راهي حلب شده‌اند. اين انتقال مجروحان يك روز پس از آن صورت گرفت كه شورشيان اتوبوس‌هايي را كه براي انتقال غيرنظاميان به اين مناطق فرستاده شده بود آتش زده و روند تخليه مردم از اين مناطق را برخلاف توافق، متوقف كردند. اتوبوس‌هاي حامل ساكنان كفريا و فوعه پس از رسيدن به شهر حلب، به منطقه‌اي به‌نام جبرين در جنوب غربي اين شهر مي‌روند و سپس به منطقه حسيا در استان حمص سفر خواهند كرد. اين اتوبوس‌ها روز گذشته با رسيدن به حلب مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

از تعداد افراد خارج شده از شرق حلب جزئيات دقيقي در دست نيست. مقام‌هاي تركيه كه ميانجيگر توافق آتش‌بس در شرق حلب بوده‌اند مي‌گويند از نيمه شب روز گذشته 4هزار و 500نفر موفق به ترك اين منطقه شده‌اند. مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه اعلام كرده كه تاكنون در مجموع 12هزار غيرنظامي از حلب تخليه شده‌اند. يونيسف اعلام كرده كه در جريان عمليات تخليه غيرنظاميان 50كودك هم از يتيم‌خانه‌اي در شرق حلب نجات پيدا كرده‌اند.

برخي شاهدان عيني اعلام كرده‌اند كه 15هزار غيرنظامي تاكنون موفق به ترك حلب شده‌اند. بر اين اساس تخمين زده مي‌شود كه همچنان حداقل 110هزار غيرنظامي در شرق حلب باقي مانده‌اند و به‌عنوان سپردفاع انساني گروگان شورشيان هستند.
سازمان بهداشت جهاني روز گذشته اعلام كرد كه 300هزار بسته درماني را طي 2هفته گذشته براي كمك به بيماران به حلب ارسال كرده است.

شب گذشته اعضاي شورای امنیت سازمان ملل متحد، با قطعنامه استقرار سریع ناظران بین‌المللی در شرق حلب موافقت کردند. بر اساس پیش‌نویسی که فرانسه به شورای امنیت پیشنهاد کرده بود، ناظران سازمان ملل متحد می‌توانستند آزادانه بر روند خروج غیرنظامیان از شرق حلب در سوریه نظارت کنند.

قرار بود شوراي امنيت يكشنبه (28آذر) درباره پيش‌نويس پيشنهادي فرانسه رأي‌گيري كند اما روسيه با «فاجعه خواندن» اين قطعنامه تهديد كرد كه آن را وتو مي‌كند. روسيه و فرانسه پس از رايزني پيش‌نويس جديد را تهيه كردند كه بر اساس آن حضور ناظران با توافق دولت سوريه صورت مي‌گيرد.

کد خبر 356012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha