یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

محمد کرباسی: در چشمان ده‌ها هزار غیرنظامی گرسنه حلب که در هوای سرد سوریه منتظر خروج و نجات از این شهر ویران شده هستند روز گذشته بار دیگر با سومین توافق آتش‌بس طی ۳ روز برق امید دیده شد.

سوریه

همزمان با اين مسئله ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه گام بعدي پس از آزادي حلب را آتش‌بس سراسري در سوريه خوانده است.هر چند نبرد حلب پس از هفته‌ها اكنون تقريبا آرام گرفته اما جنگ در صحنه سياسي همچنان ادامه دارد و بازندگان اين ميدان همچنان در تلاش هستند تا براي خود با گروگان گرفتن غيرنظاميان امتياز كسب كنند. روز جمعه توافق آتش‌بس براي خروج غيرنظاميان و نيروهاي شورشي اجرايي شد اما با نقض توافق‌هاي صورت گرفته بار ديگر اين روند به سرانجام نرسيد. روز گذشته اما با توافقي جديد با ميانجيگري روسيه و تركيه بار ديگر اين روند از سر گرفته شد تا غيرنظاميان نيروهاي شورشي از كريدورهاي درنظر گرفته شده از حلب خارج شوند.

دولت سوريه اعلام كرده كه شورشيان به توافق‌هاي صورت گرفته براي آتش‌بس در روزهاي گذشته پايبند نبوده‌اند. براساس اعلام دمشق، نيروهاي شورشي به سوي اتوبوس‌هاي درنظر گرفته شده براي خروج تيراندازي كرده، اقدام به حمل تسليحات نيمه‌سنگين به‌صورت مخفيانه كرده و زمان خروج عده‌اي را به‌عنوان اسير گروگان گرفته‌اند. براساس توافق صورت گرفته قرار بود كه نيروهاي شورشي كه در منطقه‌اي محدود از حلب تحت محاصره نيروهاي ارتش سوريه قرار گرفته‌اند تنها به همراه خانواده‌هايشان و با سلاح سبك از كريدورهاي درنظر گرفته شده خارج شوند.

شورشي‌ها در تلاش بوده‌اند تا گروهي را به‌عنوان اسير همراه خود ببرند و براساس گزارش‌هاي منتشر شده، تسليحاتي سنگين را مخفيانه براي نبردهاي آينده خارج كنند. همچنين مقام‌هاي سوري ازجمله دلايل توقف عمليات خروج افراد مسلح از شرق حلب را اصرار آنها بر تحويل ندادن اسراي ارتش سوريه و نيروهاي پشتيبان آن و همچنين طفره رفتن از آزادي اهالي الفوعه و كفريا دانسته‌اند. بشار الجعفري، نماينده سازمان ملل در اين رابطه گفت: متأسفانه گروه‌هاي تروريستي توافق را نقض كرده و زماني كه از شهر خارج شدند، گروگانگيري كرده و همچنين جسدهاي نيروهاي سوري را نگه داشتند.

گروه‌هاي شورشي هم در مقابل مي‌گويند گروهي از نيروهاي شبه‌نظامي متحد دولت سوريه اقدام به تيراندازي عليه آنها در زمان خروج كرده‌اند.مقام‌هاي دولت سوريه مي‌گويند از زمان اجرايي شدن توافق آتش‌بس 9449نفر از حلب تخليه شده‌اند. آمار دقيقي از افراد باقي مانده در شرق حلب در دست نيست اما خبرنگاران حاضر در منطقه تخمين مي‌زنند كه زير 100هزار نفر همچنان در اين منطقه حضور دارند. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل اعلام كرد كه ۵۰ هزار نفر در شرق حلب همچنان حضور دارند. تركيه اما اعلام كرده كه 2 كمپ را براي اسكان 80هزار نفر در نظر گرفته است. حلب، دومين شهر بزرگ سوريه و قلب تجاري اين كشور به 2 بخش غربي و شرقي تقسيم شده بود كه از سال 2012بخش شرقي در اشغال گروه‌هاي شورشي و تروريستي بود. ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت موفق شدند تا با شكستي سنگين اين شهر را آزاد كنند.

براساس توافق به‌دست آمده همچنين خروج شورشيان از حلب مشروط به خروج غيرنظاميان زخمي از2 روستاي كفريا و فوعه در استان ادلب است. جبهه النصره از اجراي توافق خروج مجروحين از الفوعه و كفريا شانه خالي مي‌كرد اما گفته مي‌شود روز گذشته در توافق جديد ضمانت‌هاي لازم در اين رابطه داده شده است.

مقام‌هاي تركيه با گردش در سياست خارجي خود 2كمپ را در منطقه مرزي و در 3.5كيلومتري داخل مرزهاي سوريه براي اسكان آوارگان حلب درنظر گرفته‌اند. همچنين گزارش‌ها از حضور گروه‌هاي غيردولتي در بيمارستان‌هاي مرزي براي رسيدگي به مجروحان حلب خبر مي‌دهد.

  • تلاش براي نجات الفوعه و كفريا

كودكاني كه سوپي از برگ درخت‌ها و علف‌هاي كنده شده از روي زمين مي‌خورند، كساني كه به غيراز پوست‌ و استخوان چيزي از آنها باقي نمانده و مردماني كه از شدت گرسنگي مجبور به خوردن گوشت گربه و سگ شده‌اند. اينها توصيفي از زمان جنگ جهاني دوم نيست؛اين شرح روزهاي عادي شهرك‌هاي شيعه‌نشين الفوعه و كفرياست كه در محاصره گروه‌هاي تروريستي است.

يكي از مهم‌ترين شروط دولت سوريه همزماني و هماهنگي خروج گروه‌هاي شورشي از شرق حلب با امكان خروج غيرنظاميان و مجروحان از شهرك‌هاي الفوعه و كفرياست. نزديك به 50هزار نفر از غيرنظاميان ساكن اين شهرك‌ها مدت‌هاست كه به‌خاطر حمايت از دولت بشار اسد در محاصره نيروهاي تروريستي قرار دارند و در شرايط بسيار سختي به‌سرمي‌برند. شرايط سخت و هولناك اين شهرك‌ها تنها به سبب نبود سوخت و قطع جريان برق و كمبود مواد غذايي و دارويي نيست.

حملات گروه‌هاي تروريستي با انواع سلاح‌ها، موشك‌ها و گلوله‌ها به اين شهرك‌ها هر روز ادامه داشته و 80درصد زيرساخت‌ها در اين دو منطقه نابود شده است. تنها بيمارستان اين 2شهرك كه با تجهيزات درماني بسيار اندكي كار مي‌كرد در حملات خمپاره‌اي تروريست‌ها قادر به ارائه خدمات نيست. بيش از 3هزار نفر از اهالي الفوعه و كفريا نيازمند درمان فوري هستند. توافق صورت گرفته درباره حلب همچنين شامل انتقال مجروحان از 2‌شهر مضايا و زبداني در نزديكي مرز لبنان هم مي‌شود. اين دو شهر در كنترل نيروهاي دولت سوريه قرار دارند.

  • نبرد در صحنه ديپلماتيك

با وجود توافق به‌دست آمده نبرد در صحنه ديپلماتيك درباره سوريه همچنان ادامه دارد و محور عربي-غربي در تلاش هستند تا فشارها بر دمشق را به‌خاطر پيروزي حلب بيشتر كنند. فرانسه در تلاش است تا قطعنامه پيشنهادي خود را درباره حلب در شوراي امنيت به تصويب برساند. تركيه و برخي كشورهاي ديگر تلاش دارند كه نشست فوق‌العاده مجمع عمومي را درباره سوريه با هدف فشار بر دمشق برگزار كنند.

فرانسوا دلاتر، سفير فرانسه در سازمان ملل اعلام كرده اميدوار است درباره پيش‌نويس قطعنامه فرانسه درباره حلب با روسيه به توافق برسد. سامانتا پاور، نماينده آمريكا در شوراي امنيت با استقبال از طرح فرانسه سياست كشورهاي غربي را پيگيري كرده و حزب‌الله لبنان را به مانع تراشي در مسير اجراي توافقنامه خارج كردن افراد تحت محاصره از شرق حلب متهم كرده است.

او گفت: شوراي امنيت احتمالا ظرف چند روز آينده به پيش‌نويس قطعنامه فرانسه كه در آن خواستار اعزام ناظران بين‌المللي براي نظارت بر روند خروج افراد از شرق حلب شده، رأي خواهد داد. مقام‌هاي فرانسه مي‌گويند هدف از اين پيش‌نويس اعزام و استقرار ناظران بين‌المللي در حلب و اطراف آن در سريع‌ترين زمان ممكن است تا از پايداري آتش‌بس، روند خروج ساكنان و ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه اطمينان حاصل كنند.

فرانسه اعلام كرده كه هدف از اين پيش‌نويس اعزام و استقرار ناظران بين‌المللي در حلب و اطراف آن در سريع‌ترين زمان ممكن است تا از پايداري آتش‌بس، روند خروج ساكنان و ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه اطمينان حاصل كنند. همزمان با اين مسئله اما ليختن‌اشتاين خواستار مشورت‌هاي غيررسمي براي تهيۀ پيش‌نويس قطعنامۀ احضار مسئولان به‌اصطلاح كشتارجمعي در حلب به دادگاه ويژه است.

  • قدم بعدي؛ آتش‌بس سراسري در سوريه

روسيه اما از سوي ديگر در تلاش براي بازگشت دولت سوريه و مخالفان به پاي ميز مذاكره است. مسكو به همراه تركيه به‌دنبال برگزاري مذاكرات صلح سوريه بدون حضور و دخالت آمريكا و سازمان ملل متحد است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در اين رابطه گفت: اين مذاكرات صلح تنها با ميانجيگري مسكو و آنكارا صورت مي‌گيرد و با مذاكرات در ژنو كه با ميانجيگري سازمان ملل برگزار مي‌شود، متفاوت خواهد بود. او تأكيد كرد كه اين مذاكرات در رقابت با مذاكرات ژنو نيست، اما آن را تكميل خواهد كرد.

پوتين گفت: گام بعدي دستيابي به توافق آتش‌بس در سراسر سوريه است. ما با ميانجيگري تركيه بسيار فعالانه در حال انجام مذاكراتي با نمايندگان مخالفان مسلح هستيم. ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل هم بر لزوم حل‌وفصل سياسي و ازسرگيري مذاكرات «فراگير سوري-سوري» تأكيد كرده و گفته است «آتش‌بس همه‌جانبه» تنها راه‌حل بحران طولاني‌مدت در سوريه است.

  • حمله تروريستي در دمشق

رسانه‌هاي دولت سوريه از كشته شدن حداقل 3نفر در حمله تروريستي به يك مركز پليس در دمشق پايتخت اين كشور خبر داد‌ند.يك دختربچه 7ساله به بهانه اينكه گم‌شده است وارد اين مركز پليس در منطقۀ ميدان دمشق شد و وسيله انفجاري همراه خود را منفجر كرد. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.

کد خبر 355743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha