شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

محمدامین خرمی: ۱-«سقوط حلب»؛ ماجرای غم‌انگیز حلب و سوریه با این تیتر «اکونومیست»، هفته‌نامه معتبر چاپ لندن، غم‌انگیزتر می‌شود.

سوریه

در پاريس، تيتر روزنامه «ليبراسيون» هم با اكونوميست همزبان است. ليبراسيون غرب را سرزنش مي‌كند كه چرا حلب را در مقابل بشار اسد، تنها گذاشته است؟ تصوير اما تصويري است كه در 2روز گذشته حين تخليه غيرنظاميان از منطقه حلب شرقي گرفته است؛ غيرنظامياني كه 4سال گذشته را در بحراني‌ترين شرايط جنگ و قحطي گذرانده‌اند.

در روزهاي اخير اين دست تيترها در ميان رسانه‌هاي غربي كم نبوده است؛ تيترهايي كه از «سقوط» حلب و افتادن شهر به‌دست ارتش سوريه سخن مي‌گويند. اگر هر شهري غيراز حلب و هر كشوري غيراز سوريه بود، رسانه‌هاي دنيا از واژه «بازپس‌گيري» شهر توسط نيروهاي دولتي استفاده مي‌كردند؛ كمااينكه در ماجراي موصل و عراق اينچنين است.

2-در روزهاي اخير، ويدئوهاي متعددي از برخي كاربران روي شبكه‌هاي اجتماعي به‌خصوص توييتر منتشر شده كه از «آخرين» پيام، «آخرين» ويدئو و «آخرين» توييت آنها قبل از مرگشان حكايت دارد؛ چرا كه ارتش سوريه در چند قدمي آنهاست و «مرگ» هر لحظه به آنها نزديك‌تر مي‌شود. اين حكايتي است كه شبكه‌هاي بزرگ خبري دنيا از الجزيره گرفته تا بي‌بي‌سي و سي‌ان‌ان بارها و بارها در ساعات پربيننده تلويزيوني يا به‌اصطلاح prime time پخش كردند و حتي با آنها گفت‌وگوهاي اينترنتي هم ترتيب دادند.

اين افراد همانهايي بودند كه طي ماه‌هاي گذشته و در نبود روزنامه‌نگاران مستقل در منطقه حلب، به منابع «مورد اعتماد» رسانه‌هاي دنيا تبديل شده بودند؛ منابعي كه گروه‌هاي معارض و گروه‌هاي تروريستي حاضر در شرق حلب را به قهرمانان دفاع از مردم تبديل كرده بودند.

قدرت اصلي در ميان اين نيروها در دست جبهه النصره، از گروه‌هاي زيرمجموعه القاعده بود. رسانه‌ها فراموش كرده‌اند كه اين گروه‌ها همان‌هايي هستند كه بارها خبرنگاران مستقل را طي سال‌هاي اخير ربوده و سربريده‌اند تا هيچ خبرنگار مستقلي پايش را به منطقه تحت كنترل آنها نگذارد. اينچنين بود كه خبرنگاران ترجيح دادند در تركيه و لبنان مستقر شوند و در خلأ خبري ايجاد شده توسط نيروهاي جهادي، اخبار خود را از طريق همان‌هايي كه طي روزهاي اخير «آخرين» گزارش‌هاي‌شان را مخابره مي‌كنند، دريافت كنند. گزارش‌هايي كه رنگ و بوي «تبليغات» دارد نه «خبررساني». اين تبليغات، گروه‌هاي تروريستي را به‌ بهترين شكل ممكن به قهرمانان حلب تبديل كرد.

3-بر كسي پوشيده نيست كه هزاران نفر از مردم بي‌گناه در جنگ حلب قرباني شده‌اند و شهري كه 4هزار سال تاريخ بشر را در دل خود پنهان دارد، طي 4سال به تلي از خاك تبديل شده است. در چند روز اخير، يعني از زماني كه نيروهاي دولتي وارد شرق حلب شده‌اند، خبرنگاران هم توانسته‌اند به اين منطقه دسترسي پيدا كنند. خبرنگاران گزارش‌هايي منتشر كرده‌اند كه از انبار كردن مواد غذايي، آرد و دارو در پايگاه‌هاي نيروهاي معارض حكايت دارد. مردم به شبكه‌هاي مختلف خبري گفته‌اند كه اين نيروها از خروج آنها جلوگيري مي‌كردند. اين در حالي است كه طي تابستان سال‌جاري دست‌كم در دو مرحله 6كريدور امن از سوي نيروهاي دولتي براي خروج مردم و نيروهاي نظامي باز شده بود. مردم دليل ماندنشان در شرق حلب را تهديد نيروهاي معارض به كشتن آنها و شليك تك‌تيراندازهاي‌شان اعلام كرده‌اند.

4-در ماجراي حلب، آنچه از پوشش خبري رسانه‌هاي غربي بر‌مي‌آيد، اصل بر رويارويي با روسيه و شكست مسكو در «باتلاق سوريه» است؛ حال به هر قيمتي، ولو اينكه اين به‌معناي پيروزي گروه‌هايي چون جبهه النصره باشد كه بخشي از گروه تروريستي القاعده است. القاعده‌اي كه در سال2001 در حمله به برج‌هاي دوقلوي نيويورك، بيش از 3هزار قرباني گرفت اكنون به مدد «سوگيري» ناشيانه رسانه‌هاي غربي به قهرمان مقاومت در حلب، در برابر پوتين و اسد، تبديل شده است. روايت اكونوميست از حلب، چكيده تمام آن چيزي است كه در ماه‌هاي گذشته يعني از زمان آغاز عمليات ارتش سوريه براي بازپس‌گيري اين شهر از رسانه‌هاي غربي ديده‌ايم. رسانه‌هايي كه ترجيح داده‌اند با تكيه به اخبار نادرست، «حقيقت» را قرباني كنند.

کد خبر 355744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha