شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: امروز روز جهانی معلولان است. افراد دارای معلولیت هم نیاز به توجه زیاد دارند و هم لازم است فضا‌ها و امکاناتی برای آنها فراهم شود.

مناسب سازی معابر برای معلولین

تا بتوانند در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند و از انزوایی که در آن قرار دارند، بیرون بیایند.  خانه‌هاي سلامت هر محله تهران، بخشي از فعاليت‌هايش را به اين قشر از جامعه اختصاص داده است. كانون معلولان، در كنار كانون‌هاي ديگر خانه‌هاي سلامت، جمع‌هاي كوچك و بزرگي از افراد داراي معلوليت در محله‌هاست كه در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي فعاليت مي‌كنند. اتفاقا اين كانون‌ها مورد استقبال قرار گرفته و اين روزها جزو فعال‌ترين كانون‌هاي خانه‌هاي سلامت به‌حساب مي‌آيند. اگر خودتان جزو جامعه معلولان هستيد يا اينكه يكي از نزديكان‌تان از افراد معلول است، اينجا مي‌توانيد با خدمات و برنامه‌هاي اين كانون‌ها آشنا شويد.

  • مناسب‌سازي‌ فضاهاي شهري

حالا كه شرايط فيزيكي برخي فضاهاي شهري براي حضور افراد داراي معلوليت مناسب نيست و شهرداري هم با همه تلاش‌هايش به تنهايي نمي‌تواند از پس رفع اين مشكل بزرگ برآيد اعضاي كانون معلولان بسيج شده‌اند تا معلوليت شهر را برطرف كنند. چطور؟ آنها در مناطق مختلف پايتخت، بررسي‌هاي ميداني‌اي از شرايط فضاهاي شهري انجام داده‌اند و كليتي از محل‌هايي كه بايد مناسب‌سازي شوند، در اختيار مديريت شهري منطقه خود گذاشته‌اند به همراه تصوير و آدرس محل. با شناسايي مشكلات توسط كانون‌ها، مديريت شهري با همفكري خود اين اعضا نسبت به اصلاح محل اقدام مي‌كند. شما هم اگر نياز به همين اصلاح در معابر شهري داريد مي‌توانيد به كانون معلولان منطقه‌تان برويد و پيگير ماجرا شويد. البته از طريق سامانه 137هم مي‌توانيد درخواست‌تان را مطرح كنيد.

  • ورزش براي معلولان

ورزشكاران ما همواره در پارالمپيك موفق‌تر از المپيكي‌ها هستند. اين نكته‌اي نيست كه بتوان آن را پنهان كرد. با همت سازمان ورزش شهرداري تهران، در چند نقطه از شهر، ورزشگاه‌هايي با محوريت جانبازان و معلولان ساخته شده است. بارز‌ترين اين ورزشگاه‌ها، ورزشگاه قمربني هاشم در منطقه 20تهران است؛ يك ورزشگاه بسيار مجهز كه همه امكانات آن متناسب با اين قشر ساخته شده. يكي از كميته‌هايي كه براي كانون‌هاي معلولان محله‌ها درنظر گرفته شده، كميته ورزش است. در اين كميته، مناسب‌سازي امكانات ورزشي منطقه و محله بررسي و رقابت‌هاي ورزشي و ورزش‌هاي روزمره معلولان پيگيري مي‌شود. اگر اهل ورزش هستيد يا اينكه تصميم گرفته‌ايد كه كمي حرفه‌اي‌تر به ورزش بپردازيد، حتما سري به اين كميته كانون‌ها بزنيد و از خدمات آنها بهره‌مند شويد. تيم‌هاي مختلف ورزشي در كانون‌هاي معلولان تشكيل شده است.

  • گردشگري براي معلولان

مناسب‌سازي فضاهاي شهري انجام شده، اما به هر حال باز هم معابر، اماكن عمومي مثل سينما‌ها، ورزشگاه‌ها، بوستان‌ها و خلاصه بسته كاملي از فضاهاي شهري نياز به مناسب‌سازي، هم براي سالمندان و هم براي افراد داراي معلوليت دارد. معلولان هم مثل تمام افراد ديگر نياز به استفاده از اين اماكن را دارند و اگر تورهاي گردشگري‌اي سازماندهي شوند، به‌شدت از آن استقبال مي‌كنند. در كانون‌هاي معلولان، با وجود تمام مشكلاتي كه وجود دارد، سعي مي‌شود تا در سال چند نوبت برنامه‌هاي گردشگري يك روزه و چند روزه در شهر براي اعضاي كانون به جاهاي ديدني برگزار شود. در اين تورها هم خدمات حمل‌ونقل مناسب درنظر گرفته مي‌شود و هم محل گردشگري، طوري انتخاب خواهد شد كه مشكلي براي حركت و عبور ويلچرها وجود نداشته باشد. اين تورها معمولا رايگان يا با هزينه اندك برگزار مي‌شود.

  • كارآفريني براي معلولان

بين افراد داراي معلوليت نخبه كم نيست؛ راستش را بخواهيد تعداد اين نخبه‌ها خيلي هم زياد است. متخصص معلول هم كم نداريم. اين نشان مي‌دهد كه اگر فضاي اشتغال براي اين قشر فراهم شود، آنها مي‌توانند در اين زمينه هم موفق باشند. خب در همين زمينه مجتمع‌هاي كارآفريني ويژه معلولان با هدف ايجاد زمينه‌هاي اشتغال و كارآفريني افراد داراي معلوليت تأسيس شده است. اين مجتمع‌ها معمولا با كانون‌هاي معلولان محله‌ها ارتباط نزديكي داشته و با مشاركت يكديگر فعاليت دارند. در حقيقت كانون‌ها، معلولان علاقه‌مند را به اين مجتمع‌ها معرفي مي‌كنند. بسياري از معلولان در اين مجتمع‌ها، يك هنر، حرفه يا صنعت را ياد مي‌گيرند و حتي با حمايت كانون‌ها، آنچه آموخته‌اند را به مرحله درآمدزايي مي‌رسانند. به هر حال معلولان مي‌توانند از فضاهايي كه براي حرفه‌آموزي و كارآفريني اين قشر فراهم شده استفاده كنند.

  • آموزش براي معلولان

در كانون‌هاي معلولان، افراد با تخصص‌ها و دانسته‌هاي مختلف دور هم جمع مي‌شوند. يعني ممكن است در يك كانون، هم يك هنرمند باشد و هم يك ورزشكار يا صنعتگر حرفه‌اي. تلاش دبيران كانون‌ها در اين راستاست كه دوره‌هاي آموزشي مختلف را با حضور مربياني از بين اعضاي كانون و براي ساير اعضا برگزار كنند. از اين بهتر چه مي‌شود؛ خود معلولان به معلولان آموزش مي‌دهند. يكي ديگر از فعاليت‌هاي مهمي كه در حوزه آموزش در كانون‌ها اتفاق مي‌افتد، آموزش در حوزه‌هاي مختلف سلامت است. اين فعاليت كانون‌ها هم حسابي پرطرفدار و كاربردي است. آموزش به خانواده‌هايي كه افراد معلول دارند، آموزش در زمينه بيماري‌هاي مختلف براي سالمندان و معلولان، آموزش مهارت سلامت روان و آموزش چگونگي رفع نياز‌ها ازجمله آموزش‌هايي است كه توسط كانون‌ها در مناطق ارائه مي‌شود.

  • تسهيلاتي براي آسايش معلولان

براي اينكه معلولان بتوانند راحت‌تر از امكانات شهر استفاده كنند، براي آنها تسهيلاتي درنظر گرفته شده است. استفاده از برخي ورزشگاه‌ها و استخرهاي زيرنظر شهرداري براي معلولان رايگان است. معلولان مي‌توانند براي تردد در شهر، از كارت بليت‌هاي مترو و اتوبوس به‌صورت رايگان استفاده كنند. علاوه بر تسهيلات و استفاده از تخفيفات در زمينه‌هاي فرهنگي و آموزشي و حمل‌ونقل، افراد داراي معلوليت از تسهيلات ويژه براي ساخت‌وساز هم بهره‌مند هستند.

کد خبر 354200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha