سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: طبیعت خوابگاه، بر کدبانو‌سازی‌ است. فرقی نمی‌کند وارد مجموعه خوابگاه‌های دخترانه شوید یا پسرانه، نهایتا شما با مجموعه‌ای از دانشجویان آشنا می‌شوید که برای زنده ماندن در خوابگاه، مجبور شده‌اند خودشان آستین‌ها را بالا بزنند و سراغ کارهایی بروند که تا قبل از دانشجو شدن، مادر عزیز‌شان بی‌منت و چشمداشت انجام می‌داده.

خوابگاه دانشجویی

دانشجوها احتمالا در روزها و ماه‌هاي اول خوابگاهي‌شدن خيلي زود متوجه مي‌شوند كه براي انجام اين كارها و رسيدگي به رتق و فتق امور در خوابگاه لازم است كه وقت قابل‌توجهي بگذارند تا نهايتا در ميان درس‌ها و كارها و پروژه‌ها بتوانند از عهده اين بخش از زندگي جديدشان هم بر بيايند. تازه واردها به‌عنوان يك دانشجو كم‌كم متوجه مي‌شوند كه رسيدگي به محل زندگي در خوابگاه هم جزو اولويت‌هاي برنامه‌ريزي هر فرد است و سعي مي‌كنند با اين مسئله كنار بيايند.

  • تخت‌داري

«تخت‌داري» بر وزن خانه‌داري است. در خوابگاه تمام فضايي كه در اختيار شما قرار مي‌گيرد و شما مالك آن سرزمين خواهيد بود، فضاي اندكي است به اسم تخت. ممكن است دو رديف از قفسه كمد ديواري هم براي كتاب‌ها و وسايل شما اختصاص پيدا كند يا 20سانتيمتر از ميله آويز لباس كمد، اما بيشترين فضايي كه داريد همان تخت است. سعي كنيد دو يا سه ملحفه و روكش بالش همراه خود داشته باشيد تا بتوانيد روي تشك و بالش‌تان بكشيد. با اين كار به راحتي مي‌توانيد پاكيزگي اين محيط را حفظ كنيد. سعي كنيد همراه خودتان خوراكي روي تخت نبريد تا در فضاي اطراف تخت و زير منافذ كوچك، جاهايي مانند بين تخت و پتو يا درون درز‌هاي بالش و يا حتي اگر طبقه بالاي تخت هستيد، روي همسايه طبقه پاييني‌تان نريزد! اينجا تميز كردن اين محيط‌هاي كوچك آسان نخواهد بود چرا كه خبري از وسايلي مانند جاروبرقي نيست.

  • فضاي مُشاع

فضاي وسط و مشترك اتاق شما، بسته به اينكه چند نفر قرار است در آن اسكان پيدا كنند يا نوع چينش تخت‌ها، متفاوت خواهد بود. اما به هرحال اين منطقه به‌عنوان فضاي مشاع محسوب مي‌شود. ممكن است شما لباس‌هاي‌تان را روي تخت، نامرتب پرت كنيد يا براي پيدا كردن جزوه‌ها و كتاب‌هاي‌تان زير بالش و پتوي خودتان بگرديد اما اين فضاي مشاع براي چند نفر است و ممكن است به‌هم ريختگي آن، فضا بقيه افراد را هم كلافه كند. سعي كنيد 2روز در هفته را براي نظافت اين محيط اختصاص دهيد. برنامه كوتاهي بچينيد تا هر كس بتواند وسايل خودش را جمع‌آوري كند و در جاي تعيين‌شده قرار دهد، بعد هم يك جارو دستي بزنيد و تمام! به همين راحتي اين فضاي كوچك مرتب خواهد شد.

  • غذا‌هاي خوش عطر

كم‌كم وقت آن رسيده است تا از لاك خود بيرون بياييد و از بين غصه دوري از خانواده و حجم بالاي درس‌ها و تمرين‌ها و پروژه‌هاي تحويلي، ساعتي را هم به‌خودتان اختصاص دهيد؛ مثلا پنجشنبه‌شب‌ها يا جمعه‌ظهرها را براي اين كار كنار بگذاريد كه دستور غذاهاي محلي هم خوابگاهي‌هاي خود را ياد بگيريد و در كنار هم بتوانيد آن را بپزيد و نوش جان كنيد. اين يك تجربه باارزش است كه بعد از اين برايتان بسيار مفيد خواهد بود، بالاخص در خانه بختي كه ان‌شاءالله به زودي وارد مي‌شويد.

  • جاي خالي

جاي خالي ماشين لباسشويي در اينجا بيشتر از هر چيز ديگري خودش را نشان مي‌دهد. بايد گاهي لباس چنگ‌زدن در تشتي پر از آب را تجربه كنيد تا بتوانيد دقيقا با اين حس آشنا شويد. براي شروع بهتر است يك عدد پودر لباسشويي مخصوص شست و شوي دستي تهيه كنيد و به صحنه كارزار برويد. تشت را پر از آب‌داغ كنيد، لباس‌ها و مقداري از پودر را درون آن بريزيد و حالا سعي كنيد لباس‌ها را به خوبي چنگ بزنيد و قسمت‌هايي كه لك شده‌اند را پيدا كنيد تا بهتر روي آنها تمركز كنيد. اگر لكه‌هاي چربي سرسختي روي لباس هست، سراغ پودرهاي لكه‌بر برويد. اين كم‌دردسر‌ترين راهكار ممكن است.

  • به آشپزخانه برگرديد

شما مجبوريد كه آشپز شويد و اين دست خودتان نيست؛ به هر حال روزهايي پيش مي‌آيد كه غذاي سلف را دوست نداريد يا مريض شده‌ايد و نمي‌توانيد اصلا تا سلف برويد، پس بايد در همين محيط كوچك گليم خودتان را از آب بيرون بكشيد. اگر وسايل خوراكي براي درون يخچال تهيه مي‌كنيد و مشابه آن نيز در آنجا موجود است، حتما برچسب‌هاي كوچكي تهيه كنيد و نام خودتان را روي آنها بنويسيد. براي پخت‌وپز، احتياج به قابلمه داريد. اگر قابلمه‌هاي موجود در خوابگاه آنقدر در اثر سوختگي سياه شده‌اند كه رنگ اصلي‌شان قابل تشخيص نيست، بهتر است سراغ خريد يك قابلمه و تابه كوچك برويد. لازم نيست اين قابلمه‌ها حتما از جنس چدن يا تفلون باشند. انواع ساده‌تر و ارزان‌تري از قابلمه‌ها را هم مي‌توانيد پيدا كنيد.

  • اتو بزنيد

بعد از لباس شستن با دست و روش‌هاي محيرالعقولي كه ممكن است مخصوص خودتان باشد، لباس‌ها را طوري روي بند پهن كنيد كه كمترين ميزان چروك را ايجاد كند. انجام اين مرحله به مرحله بعد وابسته است چرا كه اگر به خوبي اين كار انجام نشود شما مجبور مي‌شويد انرژي بيشتري را در زمان اتو زدن، صرف كنيد. اگر اتوي شما از نوع بسيار ساده است، لازم است كه مقداري آب درون يك ليوان دم دست داشته باشيد تا بتوانيد روي لباس بپاشيد و راحت‌تر آن چروك‌ها را از بين ببريد.

کد خبر 354620

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha