مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: سرمای منفی ۸ درجه‌ای که تهران در پایان هفته گذشته و در فصل پاییز تجربه کرد، تعداد مراجعه‌کنندگان به مددسراهای شهرداری تهران را به طرز قابل توجهی افزایش داد.

کارتن خواب

هفته قبل از آن، يعني از روز چهارشنبه 26آبان تا پايان روز سه‌شنبه 2 آذر در مجموع 7هزار و 521نفر به 15مددسراي شهرداري تهران منتقل شدند تا جانشان از سرما و يخ‌زدگي در امان بماند اما كارتن‌خواب‌هايي كه تنها در پايان هفته يعني روزهاي چهارشنبه تا پايان روز جمعه 3، 4 و 5 آذر ماه كه دماي هوا با كاهش بسياري روبه‌رو شد به اين مراكز منتقل شدند در مجموع 3380نفر بودند.

هرچند ظرفيت پذيرايي مددسراها در سال‌جاري افزايش چشمگيري داشته اما آمار نشان مي‌دهد ظرفيت هرشب، هركدام از مددسراها همچنان بيشتر از تعدادي است كه مورد پذيرش قرار داده‌اند و تنها شلتر تولد دوباره (سرپناه تولد دوباره) كمي بيش از ظرفيتش مددجو داشته است. مددسراي منطقه 15يا همان خاوران نيز با ظرفيت 700نفر در هر شب، طي 3شب مذكور، بيشترين مددجوها و كارتن‌خواب‌ها را در خود جاي داد.

رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران به همشهري مي‌گويد: «در سال‌هاي گذشته و در چنين دمايي حدود 30 تا 40نفر هر شب در خيابان‌ها دچار يخ‌زدگي شده و جان مي‌باختند اما طبق اعلام اورژانس و پزشكي‌قانوني، خدا را شكر در 72ساعت گذشته موردي از مرگ كارتن‌خواب‌ها به‌دليل سرماي هوا گزارش نشده است.» سازمان خدمات اجتماعي شهرداري پيش از اين اعلام كرده بود امسال مددسراهاي اضطراري را به دائمي تغيير داده و قرار است تمامي اين مراكز به‌صورت 24ساعته فعاليت كنند و روزها خدمات مشاوره، درمان و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را به مددجويان ارائه دهند.

  • خدمات‌رساني به 700نفر در اتوبوس‌هاي گرم

44خودروي گشت شهرداري تهران هميشه با كارتن‌خواب‌هايي مواجه هستند كه به دلايل گوناگون تمايلي براي حضور در مددسرا ندارند. شهرداري از 72ساعت گذشته 50دستگاه اتوبوس و ميني‌بوس گرم براي اين افراد مهيا كرده است. اين اتوبوس‌ها به پاتوق‌هاي كارتن‌خواب‌ها مراجعه كرده و در همان مكان تا صبح مستقر هستند.

جاي خواب و يك وعده غذاي گرم امكاناتي است كه در اين سرپناه‌هاي موقت در اختيار كارتن‌خواب‌ها قرار مي‌گيرد. به گفته قديمي، اين اتوبوس‌ها از حدود ساعت 9شب در مكان‌هايي كه طبق تجربه به‌عنوان پاتوق شناخته شده‌اند، مستقر مي‌شوند و قرار است تا رسيدن دماي هوا به شرايط عادي فعاليت كنند؛ «طي 72ساعت گذشته در مجموع حدود 700نفر در اين اتوبوس‌ها شب سردشان را در گرما سپري كردند.» گشت‌هاي سازمان در اطراف مرقدامام خميني نيز با كارتن‌خواب‌هايي مواجه شده‌اند كه تمايلي به حضور در مددسرا نداشته‌اند. اين افراد نيز هر كدام 2پتوي نو و يك و‌عده غذاي گرم و امكانات بهداشتي دريافت كرده‌اند تا شب را راحت‌تر سپري كنند.

  • معتاداني كه خيابان را به مددسرا ترجيح مي‌دهند

كارتن‌خواب‌هايي كه به مددسرا منتقل مي‌شوند بايد تمام وسايل خود را تحويل دهند و صبح فردا مي‌توانند آنها را تحويل بگيرند. تجربه مددكاران شهرداري نشان مي‌دهد كساني كه تمايلي براي حضور در مددسرا ندارند، معمولا معتاد بوده يا مواد‌مخدر همراه دارند و چون مصرف مواد در مددسراها ممنوع است، اين افراد خيابان را به مكان گرم ترجيح مي‌دهند.

درصد بالايي از كارتن‌خواب‌هايي كه از اتوبوس‌هاي گرم در پاتوق‌ها استقبال كرده‌اند همين معتادان بوده‌اند. قديمي بر اين موضوع تأكيد مي‌كند كه مددجويان از مددسراها رضايت دارند و اگر نارضايتي وجود داشت شب‌هاي متوالي به اين مراكز نمي‌آمدند.

  • 2هزار تماس با 137 براي نجات جان كارتن‌خواب‌ها

بعد از اعلام شماره 137 شهرداري براي اطلاع‌رساني شهروندان و اعلام حضور كارتن‌خواب‌ها در يك‌محل، اين سامانه اعلام كرده در روزهاي پاياني هفته بيش از 2هزار تماس از سوي شهروندان درخصوص انتقال كارتن‌خواب به مددسرا برقرار شده است. در اين بين، 1779نفر به كمك همين تماس‌ها به مددسرا منتقل شده‌اند. در ميان تماس‌هاي برقرار شده تعدادي از كارتن‌خواب‌هاي اعلام شده كودك به همراه پدر يا مادر خود بوده‌اند. شايان ذكر است كه طبق قانون، شهرداري اجازه ساماندهي كودكان را ندارد؛ به همين دليل اين افراد از طريق شهرداري به بهزيستي تحويل داده شده و در مراكز آنها شب‌هاي سرد را سپري مي‌كنند.جدول

کد خبر 353780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha