حامد فوقانی: معلولان و جانبازان در صورت داشتن شرایط تعیین شده می توانند مالکان خودروهایی که در محل ویژه پارک معلولان توقف می کنند را جریمه کنند.

معلولان

همچنين تا پايان سال اقدامات قابل توجهي براي تردد راحت‌تر و ايمن‌تر معلولان و همچنين خدمات فرهنگي- ورزشي آنها در شهر تهران صورت مي‌گيرد. البته طبق نظر اغلب كارشناسان اين حوزه، عقب‌ماندگي در زمينه مناسب‌سازي فضاهاي شهر آنقدر است كه تا سرمنزل مقصود فاصله همچنان زياد خواهد بود. به همين‌خاطر، در آخرين جلسه ستاد پيگيري و نظارت بر مناسب‌سازي فضاي عمومي در فرمانداري تهران، سرانجام همگان تأكيد كردند كه موفقيت در اين راه نيازمند مشاركت مردم و خود معلولان است.

توجه به جاي پارك حاشيه‌اي مخصوص معلولان از سوي شهروندان يكي از مهم‌ترين مواردي بود كه در اين جلسه بدان اشاره شد. اگرچه اعلام شد كه به مرور تابلوهاي مربوط به جاي پارك مخصوص خودروهاي معلولان و جانبازان در سطح پايتخت تغيير مي‌كنند و در پي اين امر، مأموران راهنمايي و رانندگي اجازه دستور حمل خودروي متخلف را علاوه بر جريمه آن نيز مي‌توانند صادر كنند.

بدين‌ترتيب قوانين برخورد با خودروهاي متخلفي كه در جاي پارك مخصوص معلولان و جانبازان توقف مي‌كنند، سختگيرانه‌تر مي‌شود. از سوي ديگر در پي توافقنامه‌اي كه با بنياد جانبازان و سازمان بهزيستي به امضا رسيده، معلولان و جانبازاني كه مدرك تحصيلي كارشناسي به بالا دارند مي‌توانند كد جريمه مختص به تخلف پارك در جاي مخصوص معلولان را دريافت كنند و خود شخصا نسبت به اعمال قانون اقدام كنند. يعني از اين پس جانبازان و معلولان تهراني، مأموران نامحسوس پليس هستند كه مي‌توانند در برابر عدم‌رعايت حقوق خود از سوي ساير شهروندان، دست به جريمه ببرند.

در جلسه ستاد پيگيري و نظارت بر مناسب‌سازي فضاي عمومي هم غلامحسين آرام، معاون فرماندار تأكيد كرد كه اين نهاد براي مصوب شدن چنين مسئله‌اي اقدامات لازم را انجام خواهد داد. وي با بيان اينكه شهرداري تهران طي سال‌هاي اخير كارهاي قابل‌قبولي را در زمينه مناسب‌سازي صورت داده است، افزود: «متأسفانه برخي از اين كارها به‌دليل نبود فرهنگ لازم، تأثير مورد نظر را ندارد.»

  • هرمنطقه يك‌بوستان براي معلولان

از ديگر اقداماتي كه تا پايان امسال بايد صورت پذيرد، مناسب‌سازي‌ بوستان‌ها در تهران است. اينطور كه معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرده رديف بودجه مورد نياز اين امر ديده شده و تلاش مي‌شود تا پايان سال‌جاري در هريك از مناطق 22گانه يك‌بوستان‌شده تحويل معلولان شود.

همچنين اقدامات اجرايي كه براي استفاده بهتر معلولان و كم‌توانان از ناوگان حمل‌ونقل عمومي از ابتداي سال شروع شده، تا پايان سال سرعت بيشتري خواهد گرفت. ازجمله اينكه نصب تابلوهاي بريل در تمام ايستگاه‌هاي خط يك بي‌آرتي (ازچهارراه تهرانپارس تا ميدان آزادي) براي آگاهي نابينايان به اتمام مي‌رسد.

البته همزمان نصب تابلوهاي بريل در ساير خطوط بي‌آرتي پيگيري مي‌شود. حسيني، معاون شهردار تهران‌در اين رابطه با بيان اينكه تاكنون 1852ايستگاه اتوبوس و تاكسي و 33پايانه حمل‌ونقل عمومي مناسب‌سازي‌ شده، گفت: «نصب 136آسانسور در 42ايستگاه، تجهيز بيش از 78ايستگاه به پله برقي، ايجاد رمپ از ورودي ايستگاه تا سكو در 78ايستگاه، نصب گيت‌هاي ويژه معلولان و هندريل، تهيه دستگيره‌هاي كوتاه و صندلي‌هاي ويژه در داخل واگن براي استفاده افراد كم توان و معلول تاكنون صورت گرفته و در بقيه امكانات حمل ونقل عمومي كه هنوز مجهز به چنين امكاناتي نشده‌اند هم كارهاي اجرايي لازم صورت مي‌پذيرد.»

  • سامانه حمل‌ونقل 6305در خدمت معلولان

طي سال‌هاي اخير افزايش سرويس ويژه حمل‌ونقل دانش‌آموزان و معلولان سطح از سوي شهرداري تهران پيگيري شده است. چنان كه 6هزار دانش‌آموز با نيازهاي ويژه در 7گروه آسيب ديده ‌مي‌توانند از سرويس مخصوص به‌صورت رايگان بهره‌مند شوند. به گفته معاون شهردارتهران«ناوگان ويژه حمل ونقل معلولان متشكل از 26دستگاه اتوبوس و 62دستگاه ون است. به همين منظور افراد متقاضي معلولان مي‌توانند توسط سامانه 6305همانند 2503مشترك فعلي از خدمات حمل‌ونقلي آن بهره‌مند شوند.»

  • نصب امكانات بصري ناشنوايان در مترو

مناسب‌سازي ساختمان‌هاي شهرداري تهران كه عموم مردم در آنها رفت‌وآمد مي‌كنند از ديگر اقداماتي است كه بايد منتظرتحقق آنها بود. اينطور كه سهيلا صادق‌زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران در جلسه مناسب‌سازي معابر فرمانداري گفت به همين منظور نقشه‌هاي مناسب‌سازي 200ساختمان شهرداري تهيه شده و كار اجرايي به‌زودي آغاز مي‌شود. صادق‌زاده همچنين تأكيد كرد:

«سازندگان بايد توجه داشته باشند شهرداري تنها زماني پايان‌كار مي‌دهد كه تمام ضوابط مناسب‌سازي‌ در ساخت ساختمان رعايت شده باشد و در غيراينصورت پايان كار نمي‌دهيم.» گفتني است جلسه ستاد پيگيري و نظارت بر مناسب‌سازي فضاي عمومي فرمانداري تهران تصميمات ديگري هم داشت كه عبارتند از:

ادامه نصب بالابر در ساختمان‌هاي معلولان و جانبازان (طي 2سال گذشته بالغ بر 120بالابر در منازل معلولان و جانبازان تهران نصب شده است.)
شناسايي پل‌هاي عابرپياده‌اي كه معلولان بسياري از آنها تردد مي‌كنند براي نصب بالابر
نصب سيستم بصري‌ در قطارهاي مترو براي آگاهي ناشنوايان از اطلاعات صوتي
پيگيري امورات مربوط به برگزاري همايش مناسب‌سازي كه در 26بهمن 95 برگزار مي‌شود‌

 

کد خبر 354982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha