اختصاص فضاهایی به‌عنوان مددسرا به بانوان آسیب دیده از انواع معضلات اجتماعی، یکی از اقدامات قابل توجه سازمان خدمات و رفاه اجتماعی در سال‌های اخیر است که همواره شاهد گسترش آن بودیم و یکی از این مراکز در منطقه ۸ مستقر است.

محمد بنی حسن

با توجه به اینکه در این مراکز بانوانی نگهداری می‌شوند که به هر دلیلی آسیب دیده هستند، از جمله سیاست‌های شهرداری منطقه برای ساماندهی این افراد، اشتغالزایی است که اکنون مراکز کوثر منطقه فضای را فراهم کرده که بانوان آسیب دیده بتوانند به کارهای هنری مشغول شوند. در این میان، تأمین ایمنی مددسرای بانوان یکی از نکاتی است که در روزهای اخیر مورد توجه مدیران شهری منطقه قرار گرفته است. با توجه به اینکه مددسرای بانوان در این منطقه به‌صورت ۲۴ ساعته به بانوان خدمات می‌دهد و آنها می‌توانند شب را در این مکان سپری کنند، تأمین ایمنی و امنیت‌شان در این مراکز در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته است.

از جمله اقداماتی که برای نخستین بار در شهر تهران در مددسرای ویژه بانوان انجام شده، اختصاص سیستم اعلام و اطفای حریق در این ساختمان است که با کارشناسی مسئولان آتش‌نشانی انجام شده و این ساختمان از لحاظ سازه به تأیید سازمان نظام مهندسی هم رسیده است. این مددسرا خدمات مختلفی از جمله سه وعده غدای گرم، استحمام، پزشک و مشاوره به بانوان آسیب دیده، کارتن‌خواب و بی‌خانمان ارائه می‌دهد. در این راستا، یکی از مشکلاتی که در برخی فضاهای شهری منطقه با آن روبه‌رو هستیم، وجود فضاهای بی‌دفاع است که بستر وقوع هرگونه جرم را فراهم می‌کند. در این زمینه هم اخیراً معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه در اقدامی شناسایی نقاط بی‌دفاع شهری را که به پاتوق افراد معتاد و کارتن‌خواب تبدیل شده بود عملی کرد.

برای این منظور، کارشناسان و مدیران اجتماعی نواحی به‌صورت هفتگی از نقاط بی‌دفاع شهری بازدید می‌کنند و اگر در نقطه‌ای با وضعیت حادی مواجه شوند فوراً با گشت فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی مرکز ارتباط برقرار می‌کنند تا نسبت به جمع‌آوری افراد معتاد اقدام کنند. کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی با توجه به وضعیت جسمی فرد، این افراد را به مراکز مختلف از جمله مددسراهای منطقه و مناطق مجاور انتقال می‌دهند.

در حال حاضر نسبت به سال گذشته نقاط بی‌دفاع از وضعیت بهتری برخوردار است و در این منطقه مکانی به‌عنوان پاتوق افراد معتاد که به‌صورت گعده‌ای در آنجا حضور داشته باشند، نداریم و شاید فقط به‌صورت موردی با افراد کارتن‌خواب مواجه باشیم. پاکسازی فضاهای بی‌دفاع شهری و ساماندهی افراد معتاد مستلزم همکاری شهروندان هم هست و آنها می‌توانند در صورت مشاهده این افراد با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

کد خبر 628998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha