همشهری‌آنلاین: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ممنوعیت مبادلات مالی مربوط به صادرات هواپیماهای مسافربری را به ایران مطرح می‌کند، وتو خواهد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد اجرای لایحه منع فروش هواپیما به ایران باعث می‌شود شرکای آمریکا آن را نقض موافقتنامه هسته‌ای قلمداد کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم «پاتریشیا زنگرله» نوشت: این قانون باعث تضعیف موافقتنامه هسته‌ای میان دو طرف خواهد شد.

این قانون که اکنون در اختیار مجلس نمایندگان آمریکا است، جدیدترین حركت ضدايران ِ جمهوری‌خواهان شمرده می شود که هدف آن، جلوگیری از فروش هواپیماهای شرکت های «ایرباس» و «بوئینگ» به ایران است. فروش این هواپیماها بر اساس موافقتنامه هسته ای به ایران مجاز شده است.

توافق های انجام شده با شرکت های ایرباس و بوئینگ در خصوص فروش یا اجاره بیش از 200 فروند جت به شرکت ایران ایر، می‌تواند باعث کمک به نوسازی و توسعه ناوگان سالخورده ایران کند که پس از سال ها تحریم، قطعات قاچاق یا سرهم بندی‌شده آن را سرپا نگه داشته است.

برخی از اعضای کنگره آمریکا نگرانی‌هایی را در این خصوص مطرح کرده‌اند که جلوگیری از فروش این هواپیماها به ایران می تواند باعث از بین رفتن فرصت های شغلی در این کشور شود. اما مخالفان چنین استدلال می کنند که هواپیماهای مسافربری می تواند توسط ایران برای مقاصد نظامی مانند انتقال نیروها برای جنگیدن علیه نیروهای آمریکایی یا متحدان آن در سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.

این پیشنهاد قانونی می‌تواند مانع صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای انجام تراکنش نهادهای مالی آمریکایی در خصوص صادرات یا صادرات دوباره هواپیماهای تجاری به ایران شود. این قانون همچنین باعث لغو همه مجوزهایی خواهد شد که تا پیش از این تصویب شده است که از جمله آنها می‌توان به مجوزهای فروش شرکت های بویینگ و ایرباس به ایران اشاره کرد.

برخی از بانک ها تمایل چندانی به تامین مالی فروش این هواپیماها به ایران نداشته‌اند، زیرا ازاین موضوع نگران هستند که این اقدام ممکن است ناقض سایر تحریم هایی باشد که بر اساس آنها، استفاده از نظام مالی آمریکا برای تجارت های ایرانی ممنوع می شود.

پیش بینی می‌شود مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را طی هفته کنونی بررسی و تصویب کند. البته احتمال تایید این پیشنهاد قانونی در سنای آمریکا وجود ندارد، زیرا اعضای دموکرات سنا از آن حمایت نخواهند کرد.

با توجه به آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در ماه ژانویه، قانونگذاران آمریکا پیش بینی می‌کنند تلاش های بیشتری برای جلوگیری از فروش هواپیماها به ایران، و همچنین توافق هسته ای این کشور انجام شود.

ترامپ منتقد توافق هسته‌ای ایران بوده است که طرفداران اوباما، آن را یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی دموکرات ها می‌دانند.

کد خبر 352867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha