مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرح منع فروش هواپیماهای مسافربری توسط شرکت ایرباس و بوئینگ به ایران که پیشتر مورد موافقت دولت اوباما قرار گرفته بود را تصویب کرد.

ایسنا به نقل از رویترز نوشت: این طرح با طرح با 243 رای موافق نمایندگان جمهوری‌خواه در برابر 174 رای مخالف دموکرات‌ها به تصویب رسید که در این میان 7 نماینده دموکرات نیز در موافقت با این طرح به جمهوری خواهان پیوستند.

این طرح از صدور مجوزهای لازم توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بانک‌های آمریکایی جهت انجام تراکنش‌های مالی فروش این هواپیماها جلوگیری خواهد کرد.

تصویب این طرح به دنبال تلاش‌های گسترده جمهوری‌خواهان برای بی‌اثر کردن توافق هسته‌ای برجام با ایران انجام شد.

دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ قرار است بیش از 200 هواپیمای مسافربری را به ایران بفروشند یا اجاره دهند.

با وجود اینکه شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسوی است باید مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش دریافت کند چراکه حدود 10 درصد از قطعات مورد نیاز این هواپیماها توسط آمریکا ساخته می‌شود.

تعدادی از دموکرات‌های کنگره اعلام نگرانی کرده‌اند که لغو این قرارداد باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی زیادی خواهد شد. در حالی که نمایندگان جمهوری‌خواه که مخالفان توافق هسته‌ای برجام هستند مدعی‌اند ایران می‌تواند از این هواپیماها برای اهداف نظامی مثل انتقال نیروی نظامی به روسیه برای مبارزه با نیروهای آمریکایی به روسیه ارسال کند.

اگرچه بعید به نظر می رسد که این طرح به قانون تبدیل شود چراکه در صورت موافقت مجلس سنا با این طرح باید به امضای رئیس‌جمهور نیز برسد.

اوباما اعلام کرده است که هر طرحی مثل این را که باعث به خطر افتادن برجام شود وتو خواهد کرد، چراکه بنابر اعلام کاخ سفید تصویب این طرح نقض صریح برجام محسوب می‌شود.

کد خبر 352967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha