یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس نمایندگان ایالات متحده (United States House of Representatives) ‏ یکی از دو مجلس تشکیل دهنده کنگره آمریکا است.

کنگره آمریکا شاخه قانونگذاری در دولت این کشور بوده و از ۲ مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است. کنگره در سال ۱۷۷۴ تاسیس شد و محل برگزاری آن ساختمان کپیتول در واشنگتن دی‌سی است.

مجلس نمایندگان ایالات متحده (United States House of Representatives)

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا تعداد نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا، ۴۳۵ نفراست که هر دو سال یک بار انتخابات می‌شوند و انتخاب مجدد آنان نامحدود است.

درمجلس نمایندگان علاوه بر ۴۳۵ نماینده منتخب ۵۰ ایالت، نمایندگانی نیز از نواحی نیمه‌مجزا و همچنین بخش فدرال کلمبیا ـ واشنگتن دی سی ـ بدون حق رای حضور دارند. ریاست مجلس نمایندگان یا «سخنگوی مجلس» را ارشدترین عضو حزب اکثریت بر عهده دارد.

این شخص از اختیارات گسترده از جمله تعیین دستور جلسات مجلس، تعیین مدت زمان بحث و یا خارج کردن موضوعی از دستور کار بر خوردار است.

هر گاه حزب رئیس جمهور و حزب اکثریت مجلس نمایندگان یکی نباشد، سخنگوی مجلس نمایندگان علاوه بر وظایف قانونی خویش، نقش رهبر اپوزسیون را نیز ایفا می‌کند.

در مجلس نمایندگان، علاوه بر سخنگوی مجلس، رهبران احزاب اکثریت و اقلیت از نقش و جایگاه مهمی برخوردار هستند. رهبر حزب اکثریت همان سخنگوی مجلس است و برای اداره فعالیت‌های حزبی در داخل مجلس فرد دیگری به غیر از سخنگوی مجلس انتخاب می‌شود که ریاست انجمن حزبی را برعهده می‌گیرد.

وی وظیفه دارد در هنگام رای‌گیری در مجلس، میان اعضاء حزب هماهنگی ایجاد نماید و آراء آنان را شمارش کند.

رهبر اقلیت و رئیس انجمن حزبی حزب اقلیت یک فرد است که نقش رهبر اپوزیسیون مجلس را ایفا می‌کند. در هنگام تنظیم برنامه‌های مجلس نمایندگان، رهبران اکثریت و اقلیت با یکدیگر مذاکره می‌کنند و از آنجا که انضباط حزبی در مجالس قانونگذاری ایالات متحده وجود ندارد، مذاکره میان رهبران دو حزب اقلیت واکثریت در خصوص تصویب اهمیت می‌یابد.

شرط عضویت در مجلس نمایندگان:

  • حداقل ۲۵ سال سن
  • دارا بودن حداقل ۷ سال تابعیت ایالات متحده آمریکا
  • سکونت در ایالت مورد نظر در زمان برپایی انتخابات.
کد خبر 195345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز