همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: آلودگی هوا، این روزها مثل هرسال، سایه سیاه و دود آلودش را بر روی کلان شهرها پهن کرده و شهرهای بزرگ را هدف گرفته است

و حسابی هم عرض اندام می‌کند، ظاهرا آن قدرهم قدرتمند است که ظاهرا هیچ وزارتخانه و سازمانی، توان مقابله با آن را ندارد.

به گزارش همشهري آنلاين، اثرات نامطلوب آلودگي هوا بر سلامت انسان بي‌شمار است و مي‌توان گفت كه هيچ يك از ارگان‌هاي بدن از شر آلودگي هوا در امان نيستند.

اثرات آلودگي هوا، تنها عوارض كوتاه مدت آن مانند، سرفه، سردرد، تهوع و قرمزي چشم نيست، آلودگي هوا آثار بلند مدت خطرناك بر سلامت انسان دارد.

آلودگي هوا، علاوه بر آسيب‌هاي جدي كه بر  سيستم قلب و عروق انسان بر جا مي‌گذارد، اثرات مخربي هم بر روي سيستم مغز كه یکی از پیچیده‌ترین ارگان‌های بدن انسان است هم مي‌گذاردو اين درحالي است كه مغز این عضو کوچک بدن، سخت‌ترین وظایف را در بدن بر عهده دارد، از کنترل سیستم‌های عصبی و راه رفتن و صحبت کردن و نفس کشیدن گرفته تا هزاران فعاليت مهم ديگر.

مغز آنقدر پیچیده است که هر کدام از قسمت‌های آن وظیفه انجام و کنترل کاری خاص را به عهده دارند و فعالیت نداشتن درست هر کدام از آن‌ها می‌تواند اختلالات بسیاری را برای هر فردی رقم بزند.

درباره اثرات مخرب آلودگي هوا بر مغز انسان، با دكتر فرزاد اشرافي، متخصص مغز و اعصاب و رئیس مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی بیمارستان شهدای تجریش و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، گفت‌وگو كرده ايم .

  • عوارض مخرب آلودگي هوا بر مغز انسان

رئیس مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی بیمارستان شهدای تجریش می‌گوید: آلودگي هوا، عوارض بسيار مخربي بر مغز انسان دارد.

دكتر فرزاد اشرافي، از نتايج تحقيقات علمي متعدد در اين باره مي‌گويد، به گفته او تحقيقات متعدد علمي، نشان مي‌دهد كه مغز انسان مي‌تواند تحت تاثير آلودگي هوا قرار گيرد.

اين متخصص بيماري‌هاي مغز و اعصاب هشدار مي‌دهد: آلودگي هوا مي‌تواند باعث سكته مغزي ( استروك) شود.

به گفته اشرافي، آلاينده هاي مضرهوا از طريق ايجاد التهاب و انسداد در عروق تغذيه كننده مغز، مي‌تواند منجر به سكته مغزي شود و سكته مغزي از علل مهم ناتواني و مرگ است.

او اضافه مي‌كند: مطالعات انجام شده همچنين ارتباط بين افزايش غلظت در اكسيد گوگرد، مونوكسيد كربن، ازن و سكته مغزي را نشان داده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مي‌گويد: ذرات معلق، به خصوص ذرات ريز، با افزايش خطر ابتلا به سكته مغزي و مرگ ناشي از آن به ويژه در زنان همراه است.نتايج يك تحقيق نشان داد كه با هر 10 ميكرون افزايش در غلظت ذرات ريز خطر بيماري‌هاي عروق مغزي در زنان به ميزان 35 درصد افزايش مي‌يابد. با اين وجود درصد كمي از حوادث عروقي مغز مربوط به ذرات معلق و آلودگي هوا است.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی بیمارستان شهدای تجریش خاطر نشان مي‌كند:آلودگي هوا، حتي مي‌تواند بر تكامل مغز اثر بگذارد و سبب كاهش هوش انسان نيز شود.

اشرافي از ارتباط بين عوارض آلودگي هوا و بيماري‌هاي ديگر هم سخن مي‌گويد: به گفته اين استاد دانشگاه، مطالعات متعدد نشان داده است كه آلودگي هوا، خستگي زود رس،  افسردگي، اضطراب، كاهش اختلالات شناختي و حتي آلزايمر را بدنبال خواهد داشت.

اين متخصص مغز و اعصاب از عوارض جيوه هم مي‌گويد و اينكه جيوه و آسيب‌هاي تكاملي جيوه، يك سم قوي است كه مي‌تواند باعث آسيب شديد مغز و سيستم‌هاي عصبي در حال تكامل شود.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی بیمارستان شهدای تجریش تاكيد مي‌كند: مواجهه انسان با جيوه در اثر آلودگي هوا از منابع طبيعي مانند آتشفشان و از منابع ساخته شده توسط انسان مانند نيروگاه با سوخت زغال سنگ، كوره‌هاي سيمان و ديگ‌هاي بخار صنعتي رخ مي‌دهد اين منابع،  جيوه را در داخل جو منتشر مي‌كنند،  زماني كه جيوه وارد درياچه‌ها و رودخانه‌ها مي‌شود در بدن ماهي‌ها و حيوانات تجمع مي‌يابد و در زنجيره غذايي انتقال مي‌يابد.

  • سرب و عوارض نامطلوب آن بر كودكان

اين متخصص مغز و اعصاب، به مسمويت با سرب و عوارض نامطلوب آن هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد:مسموميت با سرب در نوزادي و يا دوران كودكي، مي‌تواند اثرات رواني، اجتماعي و عاطفي طولاني مدت، داشته باشد.قرار گرفتن در معرض سرب در دوران كودكي مي‌تواند باعث كاهش عملكرد شناختي شامل كاهش زمان واكنش و استدلال انتزاعي شود. قرار گرفتن در معرض سرب همچنين مي‌تواند بر روي حافظه كلامي و رواني كلام هم تاثير گذارد. پرخاشگري، مسائل رفتاري مانند افسردگي، مشكلات خواب و افزايش بزهكاري نيز با قرار گرفتن در معرض سرب ارتباط دارند.

به گفته اين متخصص مغز و اعصاب، تحلیل رفتن قوای شناخت مغزی،  ایجاد زمینه برای ابتلا به آلزایمر، تغییرات ساختمانی در مغز و آسیب‌های نامرئی ، بروز بیماری‌های شناختی مغز، کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز در عرض چند دقیقه و از کار افتادن مغز و در نهایت مرگ مغزی و اختلال در حافظه و کند شدن عملکرد ذهنی از ديگر عوارض مخرب آلوگي هوا بر سيستم مغز انسان است.

کد خبر 352802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha