همشهری آنلاین: رئیس بیمارستان فارابی، برای محافظت از چشم‌ها در هنگام آلودگی هوا، توصیه‌های بهداشتی به مردم کرد.

عوارض الودگی هوا برای چشم ها

به گزارش ایرنا، دکتر محمود جباروند، در نشست خبری بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران، با بیان این که مواد سمی ناشی از آلودگی هوا بیشتر روی لبه‌های چشم و مژه‌ها می‌نشینند، بهترین راه محافظت از چشم در شرایط آلودگی هوا را شست و شو با آب و شامپوی بچه عنوان کرد.

وي افزود: مواد سمی و آلاینده‌هایی که روی لبه‌های چشم و مژه‌ها می‌نشینند، با ترشح چربی در سطح پوست وارد چشم شده و سبب سوزش، قرمز شدن، آب ریزش و التهاب چشم‌ها می‌شوند.

وی تاکید کرد که نیازی به استفاده از قطره‌های استریل چشمی برای رفع این آلودگی‌ها نیست.

  • استفاده از چای برای شست‌و شوی چشم‌ها

جباروند با تایید استفاده از چای برای شست‌و‌شوی چشم‌ها در برخی موارد اظهار کرد: به بیمارانی که دچار بیماری یا عفونت‌های لبه پلک هستند، توصیه می‌شود که ابتدا با حوله گرم چند دقیقه لبه‌های پلک خود را گرم کنند و سپس با ماساژ دادن چربی‌ها و عفونت‌ها را از لبه پلک خارج کنند که پس از انجام این کار لبه های پلک شفاف و بی رنگ می‌شود.

وی افزود: همچنین بیماران می‌توانند از چای گرم برای این منظور استفاده کنند زیرا چای به دلیل حالت انقباضی خود، التهابات و قرمزی چشم‌ها را برطرف می‌کند.

جباروند تاکید کرد: استفاده از چای گرم تنها برای بیمارانی توصیه می‌شود که عفونت لبه پلک دارند اما در سایر موارد مانند عفونت قرنیه نباید از آن استفاده کرد.

  • احتمال صدمه چشمی در موتورسواران 17 برابر خودروسواران

همچنین دکتر علی صادقی طاری استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکان ایران اظهار کرد: بیشترین مشکلات و عوارض چشمی پس از بیماری دیابت، به خاطر ضربه های چشمی است که به خصوص در موتورسواران شایع است و خطر نابینایی آنها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: احتمال صدمات چشمی در موتورسواران 17 برابر خودروسواران است که بیشتر آن به دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی رخ می‌دهد.

  • درمان تمام سرطان‌های چشمی در صورت تشخیص به موقع

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران اظهار کرد: تمام سرطان‌های داخل و خارج چشمی در ایران به خوبی درمان می‌شوند به شرط آن که به موقع تشخیص داده شوند.

صادقی طاری در مورد علائم این سرطان‌ها توضیح داد: علائم سرطان‌های داخل چشمی شامل اشکال در بخشی از میدان دید در بزرگسالان و مشاهده لکه سفید در مردمک یا انحراف چشم‌ها و برق داخل چشم در کودکان است.

وی افزود: علامت تومورهای بیرون چشم شامل ایجاد برجستگی روی پلک و تومور کاسه چشم شامل جلوآمدگی چشم ها می‌شود.

  • بیست و ششمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران

مدیر اجرایی انجمن چشم پزشکان ایران در مورد برگزاری این کنگره در روزهای 22 تا 25 آذرماه در مرکز همایش‌های رازی اظهار کرد: این کنگره با حضور 161 نفر از متخصصان چشم پزشکی سراسر کشور و 19 میهمان از کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود.

دکتر محمدابراهیم جعفری افزود: 250 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 226 مقاله پذیرفته شده که از میان آنها، 103 مقاله به صورت سخنرانی و 123 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز 6 مقاله به این کنگره ارسال کرده است که چند مورد از آن‌ها را خود ارائه خواهد کرد. همچنین در این کنگره 31 کارگاه و 10 سمپوزیوم برگزار خواهد شد.

جعفری از اجرای جراحی زنده و جشنواره فیلم و عکس با موضوع چشم پزشکی و انتخاب سه فیلم و سه عکس برتر در این حوزه خبر داد و افزود: در روز پیش کنگره نیز کارگاه های تخصصی با موضوعات قرنیه، شبکیه، گلوکوم، استرابیسم و کودکان برای مختصصان این رشته برگزار می شود که 19 امتیاز بازآموزی دارد.

کد خبر 352566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha