همشهری آنلاین: نتایچ مطالعه سازمان ملل متحد نشان می‌‌دهد که ‌بیش از ۳۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند. هوایی که می‌تواند خطرات جدی برای رشد جسمی و مغزی آنها داشته باشد.

۳۰۰ میلیون کودک هوای آلوده تنفس می‌کنند

به گزارش ایرنا، سازمان ملل متحد در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر کرده نسبت به وضعیت سلامت این کودکان هشدار داده است.

در بخشی از این مطالعه که توسط صندوق کودکان سازمان ملل متحد (يونيسف) و تحت عنوان "هوای پاک برای کودکان"، منتشر شده، اعلام شده که از هر هفت کودک در سراسر جهان یک نفر هوای آلوده‌ای را تنفس می‌کند که شش برابر میزان استاندارد آلوده است. بنابر این گزارش، آلودگی هوا از عوامل اصلی مرگ ‌و میر کودکان در سراسر جهان است.

این گزارش می‌افزاید: "آنتونی لیک"، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید، "آلودگی هوا علت اصلی مرگ سالانه 600 هزار کودک زیر پنج سال در جهان است و هر روزه زندگی و آینده میلیون‌ها کودک دیگر را در سراسر جهان تهدید می‌کند."

به گفته لیک، آلودگی هوا تنها مجاری تنفسی در حال شکل‌گیری کودکان را تخریب نمی‌کند. بلکه باعث آسیب‌های جدی و دائمی در رشد مغزی آنها می‌شود که این به طور مستقیم بر آینده آنها تاثیر می‌گذارد.

هوای تنفسی در اثر سوخت خودروها، سوخت‌های فسیلی، گرد و غبار، سوزاندن فضولات حیوانی و ... مسموم می‌شود. عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سراسر جهان بیش از 2 میلیارد کودک در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان آلودگی هوای مورد تنفس آنها از استاندارد جهانی بیش‌تر است.

به عنوان مثال، جنوب آسیا منطقه‌ای است که بیش‌ترین تعداد کودکان، یعنی 620 میلیون کودک، در آن از هوای آلوده تنفس می‌کنند. در قاره آفریقا 520 میلیون و در شرق قاره آسیا نیز این رقم به 450 میلیون کودک می‌رسد. همچنین به آلودگی هوای داخل خانه‌ها که از سوخت ذغال یا چوب به وجود می‌آید و خطرات آن برای رشد کودکان هم اشاره شده است. به اتفاق،‌ آلودگی هوای خارج و داخل خانه علت اصلی بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه و دیگر بیماری‌‌های دستگاه تنفسی می‌‌شوند.

در ادامه گزارش یونیسف خاطر نشان شده است که کودکان بیش‌تر از بزرگسالان در معرض خطرات هوای آلوده در داخل و خارج خانه قرار دارند چرا که ریه‌ها،‌ مغز و دستگاه ایمنی آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده و دستگاه تنفسی‌ آنها از بزرگسالان نفوذپذیرتر است.

نه تنها سرعت نفس کشیدن در کودکان دو برابر بزرگسالان است، بلکه آنها حجم هوای بیش‌تری را - نسبت به وزن بدنشان- استنشاق می‌کنند.

کد خبر 352393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha