محققان دانشکده علوم پزشکی پاتنا هند در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند آلودگی هوا ممکن است به زایمان زودرس و رشد ضعیف مغز منجر شود.

آلودگي هوا

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از ای ام، به گفته محققان هندی، نوزادان و کودکان چه داخل و چه در خارج از خانه بیش از سایر افراد در معرض آلودگی هوا قرار دارند که این امر ممکن است تاثیر نامطلوبی بر رشد شناختی آنها داشته باشد.

دکتر "چاندرا موهان کومار"(Chandra Mohan Kumar) متخصص اطفال از دانشکده علوم پزشکی پاتنا(AIIMS Patna) هند در این باره گفت: هوای آلوده، کودکان متولد نشده که در رحم مادرشان قرار دارند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر  نه نتها ممکن است به تولد زودرس کودک منجر شود بلکه ممکن است بر  مغز و رشد شناختی نوزاد نیز تاثیر بگذارد.

وی افزود: آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ کودکان زیر پنج سال است. بیش از ۹۰ درصد کودکان زیر ۱۵ سال هوای سمی تنفس می‌کنند که این رقم در کشورهای با درآمد کم و متوسط به ۹۸ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۵۰ درصد رسیده است.

آلودگی هوا و اثرات مخرب آن بر مغز انسان

محققان این مطالعه در ادامه اظهار کردند که کودکان به دلیل آلودگی هوای زیاد بیشتر مستعد ابتلا به علائم ذات الریه هستند. آلودگی هوا به کودکان در دوران رشد آسیب می‌رساند و باعث مشکلات زیادی برای آنها می شود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سنین پایین می‌تواند مانع رشد ریه، مانع رشد صحیح مغز و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آسم و ذات الریه شود.

مشکلات تنفسی مانند مشکل در تنفس، ذات الریه و عفونت چشم و احساس درد در بدن شایع‌ترین علائم ناشی از آلودگی هوا در کودکان هستند.

دکتر "راجیو رانجان"(Rajeev Ranjan) از دیگر محققان این مطالعه گفت: برای جلوگیری از این مشکلات باید تا جایی که ممکن است از بردن کودکان به بیرون از خانه پرهیز کنیم. مصرف منظم مایعات مانند آب، انجام تمارین تنفسی در داخل خانه و استفاده از ماسک از اقدامات موثری هستند که می‌توانیم برای پیشگیری از بروز این مشکلات از  آنها پیروی کنیم.

کد خبر 638814
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha