همشهری آنلاین: مقامات دهلی‌نو ۸ نوامبر (۱۸ آبان) مجوز عبور هزاران وسیله نقلیه قدیمی را لغو و کارهای ساختمانی در شبکه قطار زیرزمینی را متوقف کردند

به گزارش رویترز این اقدامات آخرین تلاش‌ها برای رفع لایه ضخیم مه‌دود و سایر آلاینده‌ها است که بیش از یک هفته است پایتخت ۱۷ میلیون نفری هند را پوشانده و خشم عمومی را برانگیخته است.

دیوان عالی هند که در گذشته مشوق اقدامات برای پاک کردن هوای شهر بوده است، به دولت دهلی دستور داد در طول دور روز طرحی را برای مقابله بدترین مه‌دود این شهر در ۱۷ سال گذشته به آن دادگاه بفرستد.

دیوان دادخواهی متعدد گروه‌های زیست‌محیطی برای منافع عمومی پاسخ می‌داد که خواستار دخالت آن برای اعمال اقدامات ضد آلودگی هوا شده بودند که یک دادگاه عالی زیست‌محیطی در ماه‌های پیش دستور اجرای آن‌ها را داده بود.

دفتر نجیب جونگ، معاون فرماندار دهلی صبح سه‌شنبه اعلام کرد که مجوزهای وسایل نقلیه گازوئیلی با عمر بیش از ۱۵ سال در حال لغو شدن هستند و به این ترتیب بیش از ۲۰۰۰۰۰ وسیله نقلیه از خیابان‌های شهر خارج خواهند شد.

دادگاه ملی سبز در ماه ژوئیه به مقامات دهلی دستور داده بود که وسایل نقلیه گازوئیلی را که عمری بیش از ۱۰ سال دارند، از خیابان‌ها بیرون بکشد، اما این حکم اجرا نشده بود.

سونیتا ناراین، رئیس مرکز علوم و محیط زیست که از دیوان عالی دادخواهی کرده است، گفت: «دستورهای دادگاه به مرحله اجرا درنمی‌آید. اضطراری بودن آلودگی سمی هوا به خصوص در ماه‌های زمستان به رسمیت شناخته نمی‌شود.»

او که تقاضا دارد دولت این آخرین ظهور مه‌دود را یک اضطرار بهداشت عمومی اعلام کند، گفت: «ما از دیوان می‌خواهیم بر به اجرا درآوردن این اقدامات نظارت داشته باشد.»

میزان ذرات معلق آلاینده با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر (P2.5) که به اعماق ریه می‌رسند و باعث تنگ نفس، تحریک گلو، خس‌خس سینه می‌شوند در روز دوشنبه در آلوده‌ترین نقاط شهر به بالای ۷۰۰ رسید.

روز سه‌شنبه شاخص کیفیت هوا که میزان آلودگی هوا را نشان می‌دهد تا حدود ظهر به ۳۷۲ سقوط کرد، اما هنوز در وضعیت بالاترین هشدار، در منطقه «خطرناک» قرار دارد که از ۳۰۰ شروع می‌شود.

کایران شاهِ، بازرگانی که روز سه‌شنبه از بمبئی به دهلی‌نو پرواز کرده بود، گفت: «من می‌توانستم آلودگی را از درون هواپیما هنگامی در دهلی به زمین نشستیم، استشمام کنم.»

آنوجا دایال، سخنگوی متروی دهلی گفت این سازمان عملیات ساختمانی‌اش را مطابق با دستور دولت برای توقف کارهای ساختمانی به حالت توقف درآورد. این سازمان در تلاش بوده است که با ایجاد مسیر به بخش‌های جدیدتر این کلان‌شهر در حال گسترش از تأخیر در رفت‌وآمدها بکاهد. به گفته دایال، مترو عملیات حفاری و پر کردن دوباره را که باعث افزایش میزان گردو غبار در شهر شده است، معلق کرده است.

کد خبر 352118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha