مهدی قمصریان: سفیر ایران در بغداد با اظهار تأسف از ادامه بازداشت غیرقانونی دیپلمات‌های ایرانی توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق تأکید کرد: در دیدار با جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق موضوع آزادی هرچه سریعتر این افراد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن کاظمی قمی با تشریح آخرین وضعیت 5 دیپلمات‌ ایرانی که به‌طور غیرقانونی در 21بهمن ماه سال گذشته در شهر اربیل عراق توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده بودند و همچنین محمود فرهادی مشاور استاندار کرمانشاه که چندی پیش در استان سلیمانیه عراق بازداشت شده بود، اظهار داشت: به‌رغم پی‌گیری‌های گسترده مسئولان عراقی و رایزنی‌ آنها با هیات آمریکایی به منظور دیدار خانواده‌های افراد بازداشت شده و همچنین آزادی این افراد، متأسفانه طرف آمریکایی در این زمینه کارشکنی می‌کند.

وی با اشاره به دیدار عصر دیروز خود با رئیس‌جمهوری عراق تصریح کرد: مسئولان عراقی در تلاش هستند تا آزادی هرچه سریعتر این عزیزان محقق شود چرا که مسئول تأمین امنیت اتباع ما به عهده دولت عراق است.

5 مأمور کنسولی ایران 21بهمن ماه سال 1385 در شهر اربیل عراق به شکل غیرقانونی توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی بازداشت شدند و به‌رغم پیگیری مکرر مسئولان عراقی، تاکنون نتیجه روشنی درخصوص زمان آزادی این افراد اعلام نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره آخرین خبرهای مربوط به این 5 مأمور کنسولی اظهار داشت: به‌رغم پیگیری‌های مکرری که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و مقامات عراقی درحال انجام است متأسفانه هنوز بر سر راه آزادی این دیپلمات‌ها از سوی آمریکا کارشکنی می‌شود و به‌طور آشکار مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی کنسولی و حقوق بشری از سوی آمریکا نقض می‌گردد.

سید محمدعلی حسینی ادامه داد: ‌آخرین خبری که قابل ذکر است این است که صلیب سرخ بین‌المللی اعلام کرده است که خانواده‌های این عزیزان می‌توانند در یکی از دو تاریخ  ۲۹و ۳۰ آبان‌ماه یا ۴ و ۵ آذرماه به‌ منظور دیدار با آنان به بغداد سفر نمایند.

به گزارش برخی منابع، در دیدار کنسولی چندماه گذشته مسئولان سفارت ایران در بغداد با 5دیپلمات بازداشت شده، آنها اظهار داشته بودند که نیروهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا به آنها القاء نمایند که خانواده‌های آنها مایل به دیدار با آنها نیستند.

از سوی دیگر، ‌درحالی که وزارت خارجه آزادی این افراد را حق قانونی و مسلم ایران می‌داند و به همین جهت از طرح این موضوع در مذاکرات صورت گرفته با طرف آمریکایی خودداری می‌کند، ماه گذشته محمود فرهادی مشاور استاندارکرمانشاه نیز در عراق بازداشت شد و علی الظاهر برای وی نیز باید سرنوشت نامعلوم دیگر اتباع ایرانی محبوس در دستان آمریکا را انتظار کشید.

لزوم هوشیاری

سفیر ایران در بغداد به موضوع بازگشایی سرکنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه عراق نیز اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که پس از این بازگشایی چه تضمینی وجود دارد که اتفاق مشابهی نظیر آنچه منجر به بازداشت 5دیپلمات ایرانی در اربیل شد، تکرار نشود خاطر نشان کرد: مبنای حرکت ما اقدامات خلاف آمریکایی‌ها نیست.

تکذیب یک خبر

سفیر ایران در بغداد با رد این مطلب که بسته شدن مرزهای غربی در اعتراض به بازداشت محمود فرهادی بوده است، اظهار داشت: بسته شدن موقت مرزهای غربی به‌دلیل تنظیم برنامه‌های مرزی و مرتب کردن امور مرتبط بوده است.

کاظمی قمی با اشاره به گشایش رسمی مرز باشماق از افتتاح قریب الوقوع مرز حاج عمران خبر داد.

مذاکره فعلاً منتفی‌است

برخی منابع خبری به‌طور غیررسمی از احتمال دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق خبر داده‌اند، اما سفیر ایران در بغداد با تکرار این مطلب که مذاکره با آمریکا درباره موضوع امنیت عراق، تنها با درخواست رسمی دولت بغداد پیگیری و انجام می‌شود اظهار داشت: تاکنون برای انجام دور بعدی مذاکرات درخواستی از سوی وزارت خارجه عراق مطرح نشده است.

این در حالی است که محمد جعفری، معاون دبیر شورای امنیت ملی از احتمال مذاکره نمایندگان ایران و آمریکا درباره مسئله عراق خبر داد.

همچنین در حالی که پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق روز چهارشنبه برای انجام دور بعدی مذاکرات با ایران اظهار تمایل کرده بود، رایان کراکر، سفیر آمریکا در بغداد گفت: فکر نمی‌کنم گفتگوهایم با ایرانی‌ها درباره اوضاع عراق تغییری در بهتر شدن شرایط ایجاد کرده باشد.

کد خبر 35185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز