همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با سفرای انگلیس، کوبا و نخست وزیر بخش هلندی زبان بلژیک دیدار و گفتگو کرد.

دیدار وزیر بهداشت با سفرای انگلیس و کوبا

به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی، با نیکلاس هاپتون، سفیر انگلستان در ایران دیدار و بر توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف سلامت مانند همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، ارتقای نظام سلامت و انتقال دانش و تکنولوژی تاکید کرد.

وزیر بهداشت در این دیدار گفت: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی، محدودیت‌ها و تحریم‌هایی برای ایران ایجاد کردند اما ایران پیشرفت بسیار خوبی در حوزه آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی داشت و 20 سال است که بیماران ایرانی برای درمان خود دیگر به خارج از کشور اعزام نمی‌شوند.

هاشمی با اشاره به تولید 96 درصد از داروی مورد نیاز در کشور، اظهار داشت: برای تولید این داروها 50 درصد از مواد اولیه را به کشور وارد می‌کنیم که انگلستان می‌تواند در این حوزه موثر باشد همچنین انستیتو پاستور ایران، واکسن مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و همکاری بین انستیتو پاستورهای دو کشور می‌تواند به ارتقای کیفی محصولات آن‌ها منجر شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی دو کشور از گذشته با همدیگر ارتباط تجاری داشته اند و لازم است که مشکلات آن‌ها بررسی و روابط تجاری دوباره از سر گرفته شود همچنین انگلیس می‌تواند با توجه به مدل فاینانس و سرمایه گذاری در ساخت بیمارستان‌های کشور، در این حوزه نیز موثر باشد زیرا تا ده سال آینده باید 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور ایجاد شود.

هاشمی تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران می‌تواند فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه سلامت برای شرکت‌های انگلیسی را فراهم کند و برای رفت و آمد دانشمندان بخش خصوصی نیز با دکتر ظریف مذاکره می‌کنم اما بخش سلامت چون با مردم سروکار دارد، سیاسی نیست البته علی‌رغم تمام کشورهای منطقه، ایران علاقه مند به واردات نیست و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، ایران علاقه مند به انتقال دانش، فناوری و تکنولوژی است.

  • دیدارسفیر کوبا در ایران با وزیر بهداشت

ولادیمیر آندره گونزالس کسادا سفیر کوبا در تهران هم با حضور در ستاد وزارت بهداشت، با دکتر هاشمی دیدار و بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و تجاری تاکید کرد.

وی در این دیدار گفت: دولت کوبا از من خواست که با شما جلسه ای داشته باشم و در مورد افزایش همکاری‌های حوزه نفت و انرژی و رفت و آمد هیات‌های کارشناسی دو کشور پیگیری کنم تا با وزیر نفت و رییس جمهور ایران در میان بگذارید.

وزیر بهداشت و رییس کمیسیون مشترک ایران و کوبا هم ضمن تقدیر از کوبا به دلیل میزبانی سفر رییس جمهور و هیات بلند پایه ایرانی در ماه گذشته، اظهار داشت: پیگیری افزایش همکاری‌های نفتی دو کشور مساله ای مهم است و من با وزیر نفت ایران صحبت خواهم کرد تا در آینده ای نزدیک، شاهد همکاری‌های بیشتری باشیم.

هاشمی تاکید کرد: انستیتو پاستور ایران و موسسه ساخت داروهای بیوتکنولوژی کوبا همکاری‌های مشترکی را آغاز کرده اند که از شما می‌خواهیم از این روابط حمایت کنید تا آسیبی به آن وارد نشود و با همان روحیه خوب، به کار خود ادامه دهند.

  • ديدار نخست وزیر بخش هلندی زبان بلژیک با وزير بهداشت

گرت برجیوس، نخست وزیر بخش هلندی زبان بلژیک نیز با وزیر بهداشت دیدار و بر توسعه همکاری دو جانبه ایران و بلژیک در شرایط جدید بین المللی، تاکید کرد.

وزیر بهداشت نیز در این دیدار با بیان این که وزارت بهداشت علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مسئول آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی است، افزود: حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به تحصیل هستند و ۹۰۰ بیمارستان در ایران خدمات درمانی ارائه می‌کنند که بیش از دو سوم از این بیمارستان‌ها در اختیار دولت است.

به گفته دکتر هاشمی نزدیک به ۸۰ درصد ارائه خدمات بستری در ایران از سوی دولت صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد مردم هم تحت پوشش بیمه هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به این که حداکثر پرداختی بیماران در بخش بستری ۶ درصد بیشتر نیست، افزود: این نشان می‌دهد که ارائه دهنده خدمات بستری، دولت بوده و بزرگترین خریدار تجهیزات و خدمات پزشکی نیز دولت است.

وزیر بهداشت در پایان گفت: وزارت بهداشت از همه اختیارات و فرصت‌ها به منظور ارتقای روابط اقتصادی در حوزه سلامت میان دو کشور ایران و بلژیک استفاده خواهد کرد.

کد خبر 351193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha