عده‌ای با «عدالت‌خواری» می‌خـــواهند حرف از عدالت‌خواهی بزنند. این، بخشی از سخنان شهردار تهران درخصوص بحث تأمین مسکن کارکنان بود که از وظایف مدیریت شهری است و در این راستا به ۲۷ هزار نفر از مجموعه حدود ۶۰ هزار نفری کارکنان شهرداری تهران کمک شده است.

محمدباقر قاليباف، طي سخناني در نشست صميمانه با دبيران شوراياري و مديران محله‌هاي شهرداري منطقه 17، به موضوع نوسازي بافت فرسوده اشاره كرد و ابراز داشت: از حدود 7سال قبل معافيت براي صدور پروانه در بافت فرسوده و واحد‌هاي فرسوده را درنظر گرفتيم تا به سهم خودمان نسبت به نوسازي بافت فرسوده كمك كنيم؛

حدود 2سال بعد از اين اقدام بود كه مجلس شوراي اسلامي طي مصوبه‌اي تخفيف 50درصدي براي صدور پروانه در بافت فرسوده را تصويب كرد؛ اين در حالي است كه در آن زمان ما معافيت صدور پروانه در بافت فرسوده تهران را به صددرصد رسانديم. در يك سال اخير نيز مقرر شده است تمامي آِيتم‌هاي درآمدي حذف شود تا فيش صادر شده براي بافت فرسوده صفر باشد. قاليباف ادامه داد: ‌ اين امتيازي كه به مردم در حوزه بافت فرسوده و كاركنان داديم، براساس قانون و مصوبه‌هاي مجلس شوراي اسلامي و شوراي اسلامي شهر تهران است. اخيرا نيز مي‌گويند كه قاليباف 149هزار مترمربع زمين به همسرش داده است كه آدم به حال آنها غصه مي‌خورد.

شهردار تهران تأكيد كرد: در گذشته جانبازان اعصاب و يا كساني كه از ناحيه مغز، سر و نخاع آسيب ديده بودند با مشكلات جدي براي درمان روبه‌رو مي‌شدند؛ به‌نحوي كه شاهد بوديم به‌دليل مشكل مالي، امكان اعزام آنها به آلمان براي درمان در مركز پروفسور سميعي وجود نداشت و اين جانبازان قطع عضو و يا شهيد مي‌شدند. هم‌اكنون نيز افرادي كه در تصادفات از ناحيه سر و مغز آسيب مي‌بينند براي درمان خود دچار مشكل هستند.

قاليباف تأكيد كرد: از همان زمان در بنياد شهيد دنبال كردند تا بيمارستاني را كه مايه افتخار در حوزه مغز و اعصاب باشد بسازيم. اين بيمارستان هم‌اكنون در حال نهايي شدن است تا به‌عنوان بزرگ‌ترين مركز مغز و اعصاب ايجاد شود. اين بيمارستان يك هيأت امنا دارد كه خيريه امام رضا(ع) با 9عضو اينجا را پايه‌گذاري كرده‌اند و شخصيت‌هاي بزرگي نيز از چهره‌هاي ملي و علما عضو هيأت امنا هستند. يك عضو هيأت امناي اين خيريه نيز همسر بنده است. كل اين بيمارستان هم وقف است اما ببينيد چه حرف‌هايي مي‌زنند؟ بايد حواسمان باشد رابطه ما با خدا درست باشد، در ادامه خداوند خودش رابطه ما را با خلق خدا درست مي‌كند.

  • راه‌آهن؛ يك معضل جدي

وي در ادامه موضوع راه‌آهن را معضل جدي مناطق 17و 18توصيف كرد و گفت: ما به‌عنوان شهرداري تهران هر كاري را كه براي پيگيري اين موضوع لازم بود انجام داديم و حتي حاضر شديم براي تملك زمين‌هاي راه‌آهن پول هم پرداخت كنيم؛ اين در حالي است كه از نظر قانون و مقررات نبايد هيچ هزينه‌اي بابت آن بپردازيم. شهردار تهران تأكيد كرد: در فضاي روي تونل راه‌آهن از لحاظ قانون راه‌آهن امكان ساخت‌وساز وجود ندارد و نگاه اقتصادي به‌منظور ساخت واحد‌هاي مسكوني يا تجاري ظلم به مردم اين منطقه است چرا‌كه اين محدوده بايد با كاربري فضاي سبز و خدمات عمومي دنبال شود.‌

قاليباف در ادامه به رويكرد سراي محلات نيز اشاره كرد و گفت: اگر كار در سراهاي محله رويكرد اقتصادي پيدا كند، بدون شك شكست خواهد خورد. شهرداري تهران نيز به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي اگر بودجه جاري و دائمي را براي هزينه‌هاي سراي محله اختصاص دهد، باز هم سراهاي محله ناكام خواهند بود؛ از اين‌رو بايد توجه داشته باشيم تا سراهاي محله راه‌‌حل مياني براي اين موضوع پيدا كرده و حركت كنند.

شهردار تهران ابراز داشت: نبايد احساس كنيم با كسب درآمد از سراي محلات امكان توسعه پيدا مي‌كنيم و مي‌توانيم خدمت بيشتري به مردم ارائه كنيم چرا كه اين نگاه براي فرهنگ سرمايه‌داري است؛ اين در حالي است كه در حوزه تربيتي نمي‌توان با نگاه سرمايه‌داري كار كرد. قاليباف ادامه داد: ممكن است سراهاي محله يكسري نيازهاي اساسي داشته باشند و در دوره‌هاي 10ساله نيازمند بازسازي باشند كه اين اقدام از سوي شهرداري تهران دنبال مي‌‌شود.

  • اهميت تفكر مسجد محوري

شهردار تهران با تأكيد بر ضرورت تفكر مسجد محوري در سراي محلات، ابراز داشت: اينكه شهرداري تهران به مساجد كمك كرده و نسبت به رونق بيشتر مساجد اقدام كرده است، باعث افتخار و نوكري ماست؛ سراهاي محله نيز هر كاري از شئونات مسجد را بايد در مساجد انجام دهند.

وي با تأكيد بر توجه به «مدرسه، محله، مسجد و منزل» در محلات شهر تهران ابراز داشت: اگر مجموعه حركت شهرداري تهران را حول اين چهار محور مديريت كنيم، مي‌توانيم كار خود را به درستي انجام دهيم اما به شرطي كه كار فرهنگي، كار پيمانكاري نباشد.‌ شهردار تهران گفت: در روزهاي ابتدايي كه توفيق خدمت در شهرداري تهران را داشتيم، خواسته شوراياران اين بود كه در كانكس نگهباني محله خود اجازه تشكيل جلسه داشته باشند اما حالا به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه سراي محله در محلات احداث شده است و در ادامه نيز نيازمند آن هستيم كه با طمأنينه بيشتري تصميم بگيريم.

وي در ادامه ابراز داشت: هم‌اكنون شوراياري‌ها و مديريت محله ثبات پيدا كرده و ريشه‌دار شده است؛ در اين شرايط كسي نمي‌تواند ريشه اين سيستم را بخشكاند چرا كه پس از تصويب هيأت دولت، مقرر شد انتخابات شوراياري‌ها در همه كشور انجام شود. قاليباف در ادامه، شوراياري‌ها را پايه و اساس شهرداري‌ها عنوان كرد و گفت: كار شوراياري‌ها با شوراي شهر متفاوت است؛ همانطور كه كاركرد شوراي شهر با مجلس شوراي اسلامي تفاوت دارد؛ كار شوراياري‌ها نبايد چندان به سيستم اداري و رسمي برگردد بلكه همه‌‌چيز بايد بين حلقه شوراياري‌ها و مردم تعيين تكليف شود.

  • رسيدگي به محرومان در نگاه شهردار پايتخت

در سال‌هاي اخير رسيدگي به محرومان و فقراي تهران يكي از سرفصل‌هاي فعاليت مديريت شهري بوده و هست. شهردار تهران در اين‌باره طي سخناني گفت: نبايد لحظه‌اي از بحث محروميت‌زدايي و رسيدگي به فقرا غفلت كنيم و در اين مسير ما هم در شهرداري تهران هر كاري ‌ كه از دستمان بر بيايد ‌ انجام مي‌دهيم. شهردار تهران ابراز داشت: سزاوار نيست در شهري زندگي كنيم كه افرادي در اين شهر سر گرسنه بر بالين بگذارند؛

يكي از بزرگان ديني نيز به من گفت اگر بهترين كارهاي عمراني و زيرساختي را انجام دهيد اما فقيري در اين شهر باشد كه شب، سر گرسنه بر بالين بگذارد و امكان و پول خود را در جاي ديگري هزينه كنيد، خلاف شرع كرده‌ايد. قاليباف عنوان داشت: مدير محله و شوراياري‌ها مي‌توانند با نقشه يك يكم بفهمند كه چه‌كسي در محله نيازمند است. پس از شناسايي بايد با رعايت ادب، اخلاق و حفظ كرامت اين افراد، اين كار را به‌صورت كاملا غيررسمي انجام دهيم. سراي محله، دبير محله‌ها، اعضاي شوراياري‌ها، ائمه جماعات و بزرگان محل به اين امر توجه كنند و ما آن را وظيفه انساني و فردي خودمان بدانيم.

کد خبر 350768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha