پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

‌محمدباقر قالیباف: ‌بسم‌الله الرحمن الرحیم « فالجُنُودُ بِاذن‌الله حصُونُ الرّعیه، وَ زَینُ الوُلاه، و عِزُّ الدّین، و سُبُل الأمن، و لَیسَ تقدم الرّعیه اِلّا بِهِم» نیروهای مسلح (نظامی و انتظامی)، با رخصت حق، دژهای ملتند، زینت و ارائه زمامدارانند، عزت و شکوه دینند، و راه‌های تحقق امنیت هستند؛ ملت جز با چنان پشتوانه‌ای، پایداری نتواند. (عهدنامه مالک اشتر- نامه امام علی(ع) به مالک اشتر)

نيروي انتظامي با پايمردي و تلاش مستمر، سال‌ها تلاش كرده تا به شايستگي‌هاي لازم در حد شاخص‌هاي ذكر شده در گفتار اَبَر مرد خدمت و مجاهدت، علي(ع) دست يابد و الحق مسير بسياري را پيموده است تا با اين شاخص‌ها سنجيده شود و پشتوانه پايداري ملت به‌شمار‌ آيد. ابعاد و مؤلفه‌هاي مأموريت اين نيرو تنوع و گستردگي فراوان دارد؛

از مرزباني تا مهرباني، از مبارزه با مواد‌مخدر و قاچاق تا دفاع از حريم شهر و زندگي، از برقراري انضباط اجتماعي- رفتاري تا نظم ترافيكي، از صدور گذرنامه و گواهينامه تا شناسايي هويت و كنترل اتباع بيگانه، از درخواست‌هاي كوچك و با‌اهميت مردم از پليس 110(رفع نگراني پرستار يك بيمار براي عبور در انتهاي شب!) تا درخواست‌هاي رسيدگي و مداخله در نزاع‌هاي بي‌رحمانه و دسته‌جمعي، از شب‌هاي سرد زمستان تا ظهرهاي گرم و سوزان تابستان، در وسط هياهوي ترافيك كلانشهرها تا خلوت و سكوت شب‌هاي كوير، از خطوط مرزي دوردست و صعب‌العبور تا دل شهرهاي شلوغ و پرازدحام، از چشم در چشم شدن با تبهكاران تا تعقيب و مجازات مجرمان، از امنيت اخلاقي تا امنيت فضاي مجازي همه و همه در حوزه مسئوليت و پاسخگويي پليس قرار گرفته است.

امنيت عمومي و اجتماعي امري فرابخشي است و محصول كاركرد درست و متناسب همه نهاهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كه كژ كاركردي و ناكارآمدي هر كدام موجب سرريز شدن تبعات آنها به حوزه پليس مي‌شود.توسعه راهبردي ناجا كه معطوف به انسجام و درون‌زايي بوده است، با يك برنامه مدون و هدفمند دنبال شده و اضافه كردن نظارت مردمي بر نيروي انتظامي و پليس پاسخگو در مقابل مردم موجب شده اقتدار اين نيرو با روحيه خدماتي و مردم‌سالاري توأم شود.

«اقتدار و قاطعيت بدون بي‌رحمي»، «سلامت دروني»، «حضور بهنگام و سريع»، «عطوفت و كمك به مردم» و «قانونگرايي» عواملي است كه نيروي انتظامي را امين و محبوب مردم مي‌كند و مردم نيز قدردان اين ويژگي‌هاي پليس خواهند بود. پليس امروز بيش از آنكه يك سازمان نظامي باشد، يك نهاد اجتماعي است و مانند برادري مهربان و مقتدر در راستاي بهبود كيفيت زندگي مردم تلاش مي‌كند و در كنار حفظ امنيت و برخورد قاطعانه با اخلالگران امنيت و آرامش مردم، توجه به اصلاح و برطرف ساختن ريشه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مشكلات و پديده‌هاي مجرمانه و ناهنجاري‌ها را از ياد نمي‌برد. امروز پليس - با وجود برخي محدوديت‌ها و تنگناهاي زيرساختي و حمايتي - در حوزه امنيت اجتماعي و اخلاقي نقش پررنگ تري نسبت به ساير نهادها و ارگان‌هاي مربوطه دارد.

بخشي از امنيت امروز محيط عمومي كشور در بحبوحه فتنه‌ها و ناامني‌هاي منطقه‌اي و پيراموني، حاصل تلاش‌ها و ايثارگري‌هاي پرسنل غيور نيروي انتظامي است. و سخني با برادران عزيزم در نيروي انتظامي: صلابت و عزت يك كشور، نيازمند حضور خالصانه، مجاهدانه و عاشقانه افرادي است كه با تمام توان و همه وجود خويش، براي آرامش و امنيت مردم بكوشند. قدردان تلاش و همت شما هستم و سربلندي و موفقيت‌تان را از پروردگار متعال خواهانم.

  • شهردار تهران
کد خبر 348723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha