استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه امریکن امریکا گفت: مقامات امریکایی از سال‌ها پیش اعلام کرده‌اند از طریق رسانه‌ها به جمهوری اسلامی ایران حمله روانی می‌کنند

 و بر این اساس رسانه‌های امریکایی آنچه در ایران عادی است غیرعادی جلوه می‌دهند. به گزارش واحد مرکزی خبر پروفسور حمید مولانا در بخش گفتگوی ویژه خبر شبکه دو سیما با اشاره به جنجال رسانه‌های غربی درباره استعفای لاریجانی گفت: جابه جایی مقامات دولتی در کشورهای مختلف موضوعی عادی است.

مولانا افزود: آمار وزرایی که در سه سال گذشته در کابینه بوش عوض شده‌اند ده برابر بیشتر از تعویض همه مقامات در کابینه احمدی نژاد است.

استاد روابط بین الملل و رسانه در دانشگاه امریکن امریکا گفت: ما نباید تصور کنیم وضع در ایران غیرعادی است بلکه باید دانست راهبرد آن‌ها، غیرعادی جلوه دادن مسائل عادی ایران است.

وی با اشاره به رسوایی واترگیت و استعفای نیکسون رئیس جمهور اسبق امریکا افزود: با وجود آن که نیکسون همه کارهای خلاف را مرتکب شده بود اما مقامات دولتی و رسانه‌ای امریکا به نحوی همه چیز را به نفع آن کشور تغییر دادند.

مولانا با اشاره به شکست امریکا در ویتنام و اکنون در عراق گفت: رسانه‌های امریکایی این موضوع را چنان تحلیل می‌کنند که گویی سربازان امریکایی در حال دفاع ازخودشان و دنیای آزاد هستند.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه امریکن امریکا افزود: جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای هدف، نباید به جنگ‌های روانی حساسیت فوق‌العاده‌ای نشان دهند.

وی گفت: از 100 سال پیش مردم امریکا را این طور عادت داده‌اند که مسائل غیرعادی خیلی هم غیرعادی نیست و آنان بروز فساد، تقلب و کشت و کشتار در آن کشور را منحصر به افراد می‌دانند و به نظام خود مربوط نمی‌دانند.

مولانا افزود: رسانه‌های آمریکا نیز بر اساس لزوم حفاظت از نظام خود، ‌هیچگاه جرات نمی‌کنند برای مسائل کوچک تئوری بدهند اما در کشور ما گاهی بر عکس عمل می‌شود.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا با اشاره به وجود حساسیت بیش از حد در ایران گفت: گاهی جابه جایی یک وزیر یا نیمه کاره ماندن سفر رئیس جمهور را نشانه کم وکسری در مردمسالاری خود می‌دانیم.

وی بهترین راه مقابله با جنگ روانی امریکا را خود باوری و اطمینان داشتن به خود دانست و افزود: امریکا چون تشخیص می‌دهد که این نگرانی را می‌تواند در افکار عمومی ایجاد کند از این طریق پیش می‌رود.

مولانا با بیان این که افزایش شایعات موجب بی تاثیر شدن آن می‌شود گفت: بر خلاف 70 سال پیش، رسانه‌ها فقط محدود به روزنامه‌ها و رادیوها نیست بلکه منابع خبر افزایش یافته است و ازدیاد منابع خبر مشکل بزرگی برای جهان سلطه ایجاد کرده است.

جایگاه بین‌المللی ایران در بهترین شرایط

پروفسور حمید مولانا در ادامه گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست بین‌الملل و منطقه هیچ وقت به خوبی الان نبوده است.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون از جنبه سیاسی، نظامی و‌ فرهنگی در مقامی قرار دارد که در دهه‌های پیش امکان آن وجود نداشت.

وی با اشاره به حضور 130 هزار نیروی آمریکایی در نزدیکی مرزهای ما گفت: فرو رفتن نیروهای آمریکایی در باتلاق عراق و پیشرفتهای ما در فناوری صلح آمیز هسته‌ای که پرستیژ فوق العاده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است از علل حمله روانی آمریکایی‌ها و غیرعادی جلوه دادن مسائل عادی کشور ما در رسانه‌های آنان است.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا با اشاره به سخنرانی شجاعانه رئیس جمهور در سازمان ملل متحد افزود: دکتر احمدی نژاد با شجاعت مطالبی در سازمان ملل متحد بیان می‌کند که روسای جمهور حدود 200 کشور دنیا بیان نمی‌کنند و همه این عوامل موجب افزایش توجه جهانیان به جمهوری اسلامی ایران است.

مولانا با اشاره به ارتقاء قدرت منطقه‌ای ما و افزایش زیرساختهای سیاسی، نظامی و فرهنگی در مقایسه با سه دهه پیش گفت: ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر است.

وی اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین عامل نگرانی آمریکایی‌ها عنوان و اضافه کرد: نگرانی آن‌ها از موفقیت ایران در زمینه‌های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و الگوشدن آن برای کشورهای منطقه و حتی نظام کنونی بین‌الملل است.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا با اشاره به دشمنی رسانه‌های آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: آیا از سی ان ان یا نیویورک تایمز می‌توان انتظار تبلیغ به نفع ایران و تحسین نظام ما را داشت؟

مولانا داشتن چنین انتظاراتی از رسانه‌های آمریکایی را غیرعادی دانست و گفت: شناخت مردم ما از خودشان در تاثیر جنگ‌های روانی بسیار موثر است به نحوی که اگر به خود اطمینان داشته باشیم خبرهای بدی که آن رسانه‌ها منتشر می‌کنند زیاد غیرعادی نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا افزود: آقای احمدی نژاد به خوبی می‌دانست که در کجا صبحت می‌کند زیرا دانشگاه کلمبیا در منطقه منتهن یعنی مرکز ثقل نیویورک قرار دارد یعنی جایی که مرکز صهیونیست‌ها و مرکز بزرگ تجاری دنیا و مرکز امپراطوری آمریکاست.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا گفت: نباید انتظار داشت از رئیس جمهوری که با او دشمنی دارند با دسته گل به استقبال او می رفتند.

وی افزود: در ماجرای دانشگاه کلمبیا ، آمریکایی ها تحت تاثیر تبلیغات خود هیجان زده شده بودند و در همان دقایق اول بازی را باختند و توپی که قرار بود به دروازه ما وارد کنند وارد دروازه خودشان شد.

مولانا با اشاره به اهانت رئیس دانشگاه کلمبیا به دکتر احمدی نژاد، آن گونه رفتار در دانشگاه‌های آمریکا را بی‌سابقه دانست و گفت: جنگ سرد آمریکا در ماجرای دانشگاه کلمبیا به ضرر خودشان تمام شد همچنان که بر اساس نظرسنجی‌ها، مردم آمریکا از نحوه رفتار با رئیس جمهور ما ناراضی بودند.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا افزود: آن چه در دانشگاه کلمبیا رخ داد، بسیاری از مفاهیم مانند آزادی بیان،‌ جامعه مدنی و الگوی مناظره را زیرسوال برد.

حیثیت آمریکا کاهش یافته است

پروفسور حمید مولانا در ادامه گفت: حیثیت آمریکا در تاریخ 230 ساله این کشور؛ هیچگاه مانند اکنون پایین نیامده است.

استاد روابط بین الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا افزود: اعتماد مردم آمریکا به کنگره بیش از 17 درصد نیست و به روزنامه‌های آن کشور فقط 27 درصد اعتماد دارند.

وی با طرح این پرسش که چرا همیشه آمریکایی‌ها را بالا می‌بریم گفت: اینکه همزمان با بالا بردن آنها خودمان را پایین می آوریم کار نادرستی است.

مولانا افزود: اگر آمریکا این قدر خوب، وزارت خارجه آنان دارای تشکیلات مجهز و وزارت دفاع آنان این قدر متبحر است چرا حیثیت این کشور این قدر پایین آمده است؟

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا با بیان این که در این باره تناقض وجود دارد گفت: اگر رسانه‌های آمریکا آن قدر مسلطند و اگر آن قدر قدرت دارند چرا آن کشور را قدرتمند نمی‌کنند ؟

وی با اشاره به نقش موثر نرم افزارها در کنار سخت افزارها افزود: اگر روند تاثیر رسانه‌ها در 20 سال گذشته میان ایران و آمریکا مقایسه شود؛ تاثیر منفی رسانه‌ها در سیستم آمریکا بسیار بیشتر از تاثیر آن در ایران بوده است.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا با بیان این که فقط داشتن تجهیزات پیشرفته نظامی و رسانه‌ای مولفه های کافی برای قدرت نیست گفت: با آن که شاه منفور از رسانه‌ها، ارتش، احزاب، حمایت آمریکا و همه مظاهر قدرت برخوردار بود و امام خمینی (ره) هیچ یک از این ابزار را نداشت اما چرا انقلاب اسلامی ایران پیروز شد؟

مولانا با بیان اینکه زمانی فرا می‌رسد که رسانه‌ها تاثیر خود را از دست می‌دهند افزود: این موضوع اکنون در آمریکا اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به جریان یکسویه اطلاعات از غرب به شرق در 20 سال پیش گفت: اکنون این جریان پایان یافته است و این جریان در چند جهت حرکت می‌کند.

استاد روابط بین الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا افزود: اکنون دو شبکه جمهوری اسلامی ایران حداقل در سطح منطقه با 12 شبکه بزرگ دنیا رقابت می‌کند و مشکل بزرگی برای آمریکا ایجاد کرده است.

مولانا با اشاره به سخنرانی دکتر احمدی نژاد در سازمان ملل متحد گفت: همزمان با رسانه‌های جمعی و رسانه تریبون سازمان ملل متحد، رسانه سوم محبوبیت رئیس جمهوری اسلامی ایران توجه جهانیان را به خود جلب کرد در حالی که به روسای جمهور 199کشور جهان چنین توجهی نبود.

وی با اشاره به حضور و سخنرانی نهرو، کاسترو و سوکارنو در سازمان ملل متحد افزود: اگر آن زمان 30 هزار نفر سخنرانی نهرو و 100 هزار نفر سخنرانی کاسترو را می‌شنیدند آن‌ها خوشحال می‌شدند اما چطور شد که بیش از 500 میلیون نفر از مردم جهان سخنان رئیس جمهور ما را شنیدند و آمریکایی‌ها با وجود دشمنی با او نتوانستند مانع از این اتفاق شوند.

استاد روابط بین‌الملل و رسانه در دانشگاه آمریکن آمریکا در پایان بروز این رویدادها را تحولی بزرگ در عرصه بین‌الملل دانست و با توصیه به تشخیص آن در کشور بر لزوم بهره برداری از این موضوع تاکید کرد

کد خبر 34934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز