یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلا ین: یک استاد دانشگاه آمریکن واشنگتن تصریح کرد: بسیار ساده انگاری و ساده اندیشی است که فکر کنیم روی کار آمدن یکی از احزاب آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور به نفع ایران خواهد بود

پرفسور حمید مولانا، استاد روابط بین الملل و موسس و رییس بخش مطالعات عالی ارتباطات جهانی در دانشگاه آمریکن واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به دیدگاه‌های سه کاندیدای مطرح ریاست جمهوری آمریکا شامل اوباما، کلینتون و مک کین خاطرنشان کرد: دیدگاه این سه کاندیدا در مورد اصول سیاست خارجی آمریکا و جایگاه این مقوله فرق اساسی ندارد و هر سه کاندیدا به برتری آمریکا و نظام این کشور در دنیا توجه دارند.

وی افزود: این توافقات براساس افکار و اندیشه‌هایی است که از قرن نوزدهم در آمریکا رواج داشته و اکنون نیز برقرار است. و دو حزب و کاندیداهای آن تاکنون هیچ‌گاه اصول اساسی سیاست جهانی آمریکا را زیر سوال نبرده‌اند.

به گفته مولانا، تفاوت اساسی روسای جمهور آمریکا در گذشته مربوط به تفاوت سلیقه‌ها در مدیریت نظام و جایگاه نظام آمریکا و جهان است.

این استاد دانشگاه افزود: هر سه کاندیدا امروز به سلطه گرایی آمریکا و اینکه آمریکا باید تنها قدرت برتر جهان باشد اعتقاد دارند.

وی تفاوت این دیدگاه‌ها که مربوط به بحث مدیریت می‌شود را بسیار موضوع مهمی توصیف کرد و گفت: در زمان انتخابات ریاست جمهوری بین کارتر و ریگان، کارتر به سه موضوع حقوق بشر، مذهب و فرهنگ و خانواده پرداخت که خود موضوع حقوق بشر یک ابزار برای توسعه تسلط هر چه بیشتر آمریکا به خاورمیانه بود.

به اعتقاد وی، لشکرکشی فعلی آمریکا به خاورمیانه از زمان ریاست جمهوری کارتر پدید آمد که در این دوران وزیر انرژی دولت وی اظهار می داشت که اگر عراق و ایرانیان جلوی جریان انرژی از منطقه را بگیرند آمریکا به آنجا لشکرکشی خواهد کرد.

مولانا بهره‌برداری امام خمینی (ره) از ضعف آمریکا در آن شرایط را مورد اشاره قرار داد وگفت:‌ در آن دوران آمریکا در ضعیف‌ترین شرایط بود و این برای انقلاب ایران بسیار مطلوب به نظر می رسید که امام خمینی (ره) از آن به خوبی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی نیز چنین است امروز کاندیداهای آمریکا هر یک موضع مختلفی در مورد خاورمیانه، ‌عراق و خلیج فارس بیان نمی‌کنند. و همگی آنها موضع واحدی دارند.

به گفته مولانا، اگرچه اوباما از بحث مذاکره با احمدی نژاد صحبت می کند اما هرگز نمی گوید که از سلطه گرایی دست بر می داریم یا پول‌های ایران را پس می دهیم چنان که کلینتون و مک کین نیز چنین ادعایی ندارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این ساده اندیشی است که بتوان از تغییر افراد در آمریکا (ریاست جمهوری آمریکا) صحبت کرد و فکر کرد برای ما بهتر است گفت: اگر به تاریخ فعالیت دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بنگریم می بینیم که هر دو حزب در حق ما بی انصافی کرده‌اند؛ چه ترومن و چه آیزنهاور‌،کندی، ‌کارتر، ریگان و بوش همگی در حق ما بی انصافی کردند؛ ساده لوحی است که فکر کنیم یکی کمک می کند و دیگری کمک نمی‌کند.

مولانا طرح چنین بحث‌هایی را ناشی از عدم اطلاع درست از نظام سیاسی آمریکا عنوان و تصریح کرد: رسانه‌های غرب مدیریت فکری جامعه را بر عهده دارند و لذا تنها با توجه به مباحث رسانه‌های این کشور نمی توان به واقعیات سیاسی آمریکا پی برد باید فردی در داخل آمریکا زندگی کرده باشد که در آن صورت می تواند تشخیص دهد که مواضع و اخبار انتخابات مطرح شده برای خوراک داخلی و خارجی و مدیریت اخبار است.

مولانا همچنین انتخابات آمریکا را نوعی انتخابات الیگارشی (حاکمیت عده‌ای بر دیگران) عنوان کرد‌ که تنها دو حزب می تواند نمایندگانی برای انتخابات معرفی کنند و انتخابات مقدماتی نیز نوعی جناح بندی است.

این استاد روابط بین الملل سپس در پاسخ به این سوال که با توجه به ضعف موجود در آمریکا و بحران اقتصادی این کشور و نیز پایین آمدن ارزش دلار چگونه می توان از این ضعف بهره‌برداری کرد گفت: این دوره مرا به یاد دوره کارتر می اندازد امروز وضع اقتصادی آمریکا ضعیف‌تر از آن دوره است.

وی افزود: در این خصوص باید سه سوال از خودمان مطرح کنیم که اولا آمریکا و دنیا به چه سمتی می روند؟ قدرت‌های آینده در دست چه کسی خواهد بود؟ و سوم اینکه ما به کجا می رویم؟ در این میان نیز مدیریت زمان برای ما مهم است و باید برای توسعه و پیشرفت نیروهای خودمان را بسیج کنیم و در توسعه شتاب‌زدگی داشته باشیم تا بتوانیم دست بالا را بگیریم.

وی تاکید کرد: اگر وضع آمریکا و ایران در یک شرایط برابر بررسی شود باید ما برتری داشته باشیم و تنها موقعی بین دو کشور باید ارتباط برقرار شود که ایران دست بالاتری داشته باشد. 

کد خبر 52288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز