با وخامت اوضاع انسانی در حلب و به گروگان گرفته شدن هزاران نفر از ساکنان این شهر به‌عنوان سپر دفاع انسانی از سوی گروه‌های تروریستی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای خروج نیروهای جبهه‌النصره از این شهر مطرح شده که شاید تبدیل به راه‌حلی در این رابطه شود.

سوریه و ملل

در جلسه شب گذشته شوراي امنيت درباره حلب 2پيش‌نويس قطعنامه از سوي روسيه و فرانسه مطرح شد. روسيه در قطعنامه پيشنهادي خود خواسته است تا براساس توافق پيشين صورت گرفته با آمريكا امدادرساني به مناطق محاصره شده صورت بگيرد و درگيري‌ها به‌صورت فوري متوقف شود. مقام‌هاي روسيه همچنين در پيش‌نويس اين قطعنامه از طرح اخير استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه براي خروج نيروهاي گروه تروريستي جبهه النصره از شرق حلب حمايت و آن را به‌عنوان يك گزينه مهم مطرح كرده‌اند.

استفان دي ميستورا پيشنهاد داده است كه نيروهاي جبهه النصره با سلاح‌هاي خود به ادلب عقب‌نشيني كنند و حتي اعلام كرده خودش حاضر است براي تضمين اين مسئله همراه نيروهاي اين گروه باشد. سخنگوي اين گروه تروريستي اما اين پيشنهاد را تاكنون رد كرده است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اما با حمايت از اين طرح اعلام آمادگي كرده كه موافقت دمشق را در اين رابطه به‌دست آورد و خروج امن آنها را براي بهبود شرايط حلب تضمين كند.

لاوروف در اين رابطه گفت: اگر اعضاي جبهه النصره با سلاح‌هايشان به سمت ادلب - جايي كه نيروهاي اصلي اين گروه حضور دارند- عقب‌نشيني كنند ما آماده حمايت از اين راهكار براي نجات حلب هستيم و مي‌توانيم دولت سوريه را نيز به قبول اين طرح ترغيب كنيم.
وزير امور خارجه روسيه همچنين اعلام كرد كه براساس آمارهاي سازمان‌ملل بين 6 تا 8هزار فرد مسلح مخالف در حلب هستند كه نيمي از آنها عضو جبهه النصره‌اند. اين افراد مسلح كه نمي‌خواهند از حلب خارج شوند بايد به روشني از النصره جدا شوند و به‌صورت مكتوب تعهد بدهند.

فرانسه هم پيش‌نويس قطعنامه‌اي را درخصوص اوضاع حلب ارائه كرده كه در آن خواستار توقف درگيري‌ها در اين شهر، منطقه پرواز ممنوع بر فراز حلب و نيز امدادرساني به ساكنان شده است. ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل اعلام كرده كه قطعنامه پيشنهادي فرانسه در سوريه قابل اجرا نيست. وي گفت: من اطمينان دارم كه هدف طرح فرانسه خارج كردن سوريه از بحران نيست بلكه به چالش كشيدن روسيه براي استفاده از حق وتو است. گنادي گاتيلوف، معاون وزير امور خارجه روسيه هم اعلام كرده كه بسياري از شرايطي كه در طرح فرانسه ذكر شده مورد قبول نيست و از موضوع كمك‎هاي انسان‌دوستانه استفاده سياسي شده است.

در مقابل به‌احتمال زياد پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي روسيه هم با وتوي آمريكا روبه‌رو خواهد شد و امكان دارد كه هيچ‌كدام از اين دو پيش‌نويس مانند تلاش‌هاي گذشته به سرانجامي در شوراي امنيت نرسد.

  • واكنش روسيه به اتهام جنايات جنگي

دولت روسيه به اظهارات جان كري، وزير امور خارجه آمريكا و متهم كردن مسكو و دمشق به جنايت جنگي واكنش تندي داشته است. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرده كه اظهارات جان كري درباره متهم كردن روسيه به ارتكاب جنايات جنگي در سوريه «عواقب حقوقي بسيار خطرناكي» به‌دنبال خواهد داشت.

او گفت: كري از طريق اين اظهارات تلاش مي‌كند نگاه جامعه جهاني را از شكست واشنگتن در اجراي تعهداتش منحرف كند. آمريكا نتوانست توافقنامه خود با روسيه را اجرا كند و اعتراف كرد كه آنها اهرم فشار بر مخالفان را در اختيار ندارند. سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه هشدار داد: اگر صحبت درباره جنايت جنگي است پس بايد مسئولان آمريكايي ابتدا بررسي اين موضوع را از عراق و بعد ليبي و بعد يمن شروع كنند. بازي كردن با چنين كلماتي بسيار خطرناك است چرا كه مسئولان آمريكايي خود در جنايت‌هاي جنگي واقعي دست دارند. جان كري، وزير امور خارجه آمريكا مدعي شده كه بايد درباره اقدامات دولت سوريه و روسيه در زمينه جنايات جنگي تحقيقاني انجام شود.

  • تسلط ارتش سوريه بر ارتفاعات استراتژيك شيخ سعيد

ارتش سوريه و نيروهاي هم‌پيمان اين كشور پيشروي جديدي را در عمليات خود عليه تروريست‌ها با كنترل بر ارتفاعات استراتژيك شيخ سعيد در شهر حلب رقم زدند. يگاني از ارتش با همكاري نيروهاي مسلح هم‌پيمان دولت عمليات نظامي برق آسايي را عليه مراكز استقرار گروه‌هاي تروريستي در بلندي‌هاي شيخ سعيد در اطراف محله‌هاي شرقي اين شهر اجرا كردند كه اين عمليات با كنترل كامل بر اين منطقه و كشته و زخمي شدن تعدادي از تروريست‌ها پايان يافت.

کد خبر 348959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha