درحالی‌که استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به نیروهای جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) پیشنهاد داده که شخصا آنها را برای خروج از شرق حلب همراهی کند و آنها نیز دست از گروگانگیری غیرنظامیان در این شهر بردارند اعضای این گروه تروریستی این پیشنهاد را رد کردند.

حلب

نيروهاي سوري در حال پيشروي خود براي آزادسازي شرق حلب و پاكسازي اين منطقه از گروه‌هاي تروريستي ازجمله جبهه النصره هستند اما اين گروه‌ها حداقل 275هزار غيرنظامي را در اين منطقه به‌عنوان سپر دفاع انساني به گروگان گرفته‌اند و اجازه خروج آنها از شهر را نمي‌دهند.

فرستاده ويژه سازمان ملل با درخواست براي پايان گروگانگيري غيرنظاميان از سوي نيروهاي گروه تروريستي جبهه النصره اعلام كرده بود كه براي تأمين امنيت نيروهاي اين گروه حاضر است شخصا آنها را همراهي كند تا از حلب خارج شوند.اما روز گذشته حسام الشافعي سخنگوي جبهه النصره طرح فرستاده سازمان ملل به سوريه براي خروج از شهر حلب را رد كرد. وي با اعلام اينكه پيشنهاد دي‌ميستورا در راستاي مواضع اخير روسيه و سوريه درباره لزوم تخليه حلب از افراد مسلح است، مدعي شد: اظهارات دي‌ميستورا براي ما هيچ ارزش و اعتباري ندارد. جبهه فتح الشام يك قدرت مبارز است و هرگز نمي‌گذارد مردم مسلمان سوريه نابود شوند!

رسانه‌هاي غربي با پيشروي ارتش سوريه در حلب نيروهاي اين كشور را متهم به هدف قرار دادن غيرنظاميان مي‌كنند. بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در تازه‌ترين مصاحبه‌خود درباره اوضاع وخيم حلب گفت: اين وضعيت را نه دولت سوريه بلكه تروريست‌ها ايجاد كرده‌اند. آنها سال‌هاست در اين منطقه هستند اما اكنون رسانه‌هاي غربي شروع به سخن گفتن از حلب كرده‌اند چون كه وضع تروريست‌ها وخيم شده است. اسد همچنين وجود هرگونه محاصره غذايي و دارويي در حلب شرقي را تكذيب كرد.

رئيس‌جمهور سوريه درباره اتهام بمباران بيمارستان‌ها گفت: ما به‌عنوان دولت سوريه سياست بمباران و تخريب بيمارستان‌ها، مدارس و تأسيسات ديگر را در دستور كار خود نداريم، دلايل زيادي هم دارد؛ اولا اينكه اخلاقي نيست و دوما اينكه اگر ما اين كار را انجام دهيم براي تروريست‌هاي مسلح پايگاه اجتماعي ايجاد كرده‌ايم؛ چيزي كه به‌دنبال آن هستند و اين به‌عنوان يك هديه براي آنهاست. ما چنين كاري نمي‌كنيم چرا كه با منافع ما يكسان نيست و مانند خودكشي براي ما مي‌ماند. وي گفت: سؤالي كه بايد مطرح شود اين است كه چه‌كسي از بمباران بيمارستان‌ها و از اين جنايت منفعت مي‌برد؟ روسيه و سوريه با بمباران بيمارستان‌ها و مدارس چه سودي مي‌برند؟ هيچ.

  • ادامه پيشروي ارتش سوريه

نيروهاي ارتش سوريه و مقاومت روز گذشته در ادامه پيشروي‌هاي خود حملاتي را به مواضع جيش الفتح در حلب آغاز كردند و موفق شدند كنترل ارتفاع «الشيخ سعيد» را كه مشرف بر مناطق «العامريه و السكريه» است، به‌دست گيرند. همچنين حملات ارتش سوريه به جنوب غرب شهر حلب از چند محور و حملات هوايي به اين مناطق ادامه دارد. همچنين ارتش سوريه طي ۴۸ساعت گذشته چهار مرتبه تلاش داعش براي نفوذ به فرودگاه ديرالزور را ناكام گذاشت و طي اين دفاع ده‌ها نفر از تروريست‌ها كشته شدند.

اين در حالي است كه روز گذشته به درخواست روسيه شوراي امنيت سازمان ملل بار ديگر براي مذاكره درباره بحران سوريه تشكيل جلسه داد. در اين نشست اعضاي شوراي امنيت از طريق ويدئو كنفرانس از ژنو در جريان توضيحات استفان دي ميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه درباره تحولات اخير قرار گرفتند. بحث درباره طرح فرانسه براي آتش‌بس در سوريه يكي ديگر از محورهاي مذاكرات اعضاي شوراي امنيت بود. نشست پيشين شوراي امنيت درباره سوريه پس از شكست توافق آتش‌بس ميان آمريكا و روسيه به صحنه تقابل نمايندگان اين 2 كشور تبديل شد. روز گذشته هم سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه سوريه در نشست خبري مشترك با همتاي فرانسوي خود تأكيد كرد كه اجراي توافق آتش‌بس در سوريه بدون پايبندي طرف آمريكايي به آن امكان‌پذير نيست.

وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه با همتاي فرانسوي خود در مورد توافق مسكو با واشنگتن گفت‌وگو كرده‌است و مقامات فرانسه در مورد اينكه هيچ جايگزيني براي گزينه راه‌حل سياسي براي پايان دادن بحران سوريه وجود ندارد، با روس‌ها توافق دارند.

  • اسد: آمريكا اراده‌اي براي توافق در سوريه ندارد

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در تازه‌ترين گفت‌وگوي خود تأكيد كرد كه آمريكا اراده‌اي براي رسيدن به توافق در سوريه ندارد و به همين دليل پيش از اين نيز سوريه مي‌دانست كه توافق آمريكا با روسيه موفقيت‌آميز نخواهد بود.اسد در گفت‌وگو با شبكه 2تلويزيون دانمارك درباره دليل شكست اين توافق گفت: به‌عنوان مثال «جبهه النصره» در ليست تروريستي آمريكا و سازمان ملل قرار گرفته است اما در سوريه جبهه النصره كارت بازي آمريكا محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به مسئله‌اي به نام مخالفان ميانه‌رو تأكيد كرد: مخالفان ميانه‌رو از اساس خرافات است؛ بنابراين نمي‌توانيم آن را از تروريست‌هاي تندرو جدا‌سازيم، چرا كه از اساس وجود ندارد. رئيس‌جمهور سوريه همچنين با تأكيد بر اينكه مبارزه با تروريسم لازمه راه‌حل سياسي است، گفت: هرگز نمي‌پذيريم كه تروريست‌ها به بخشي از سوريه تسلط يابند و وظيفه ما به‌عنوان دولت، روبه‌رو شدن با واقعيت است. تروريست‌هايي وجود دارند كه از طرف قدرت‌ها و كشورهاي خارجي حمايت مي‌شوند و ما بايد از كشورمان دفاع كنيم.

کد خبر 348824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha