همشهری آنلاین: خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا روز جمعه برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ میلادی شد و قرار است دهم دسامبر (۲۰ آذرماه) جایزه ۹۳۰ هزار دلاری خود را در اسلو دریافت کند.

 جایزه صلح نوبل ۲۰۱۶ به رئیس جمهور کلمبیا داده شد

به گزارش ایرنا، اعلام برنده جایزه صلح نوبل امسال از رسانه های غربی بطور زنده پخش می شد که کمیته صلح نوبل اعلام کرد: خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری کلمبیا در آمریکای جنوبی را به علت تلاش هایش برای پایان دادن به درگیری با شورشیان فارک و برقراری صلح در این کشور، برنده جایزه صلح نوبل اعلام می کند.

این نود و هفتمین جایزه صلح نوبل است که روز جمعه به رئیس جمهوری کلمبیا به دلیل تلاش هایش در پایان دادن به بیش از 50 سال جنگ داخلی در این کشور تعلق گرفت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: سانتونس در حالی به صورت غیرمنتظره ای برنده جایزه صلح نوبل 2016 شده است که مردم کلمبیا روز یکشنبه به توافقنامه صلحی که وی با شورشیان مارکسیست این کشور آمریکای جنوبی برای پایان دادن به درگیری های داخلی 52 ساله این کشور امضا کرده بود، رای منفی داده اند.

اما سانتوس قول داده است به رغم رای منفی مردم این کشور به این توافقنامه در همه پرسی اخیر، طرح صلح کلمبیا را احیا کند.

بسیاری از رای دهندگان بر این باور بودند که این توافق نسبت به شورشیان فارک بسیار نرم و با مدارا برخورد کرده است.

به گزارش رویترز، جایزه صلح نوبل که ارزش مادی آن هشت میلیون کرون سوئد برابر با 930 هزار دلار آمریکا است، در تاریخ دهم دسامبر سال جاری (20 آذر ماه امسال) در اسلو به برنده اهدا خواهد شد.

به گفته کاچی کولمان رئیس کمیته صلح نوبل که برنده این جایزه را اعلام کرد، این جایزه همچنین باید به عنوان ستایش و قدردانی از مردم کلمبیا تلقی شود.

وی افزود: مردم کلمبیا به صلح رای منفی نداده اند، بلکه با توافقنامه کنونی که با شورشیان امضا شده است، موافق نبوده اند.

برخی از صاحب نظران، در پی رای منفی مردم کلمبیا در همه پرسی به این توافقنامه، این کشور را از فهرست نامزدهای دریافت این جایزه، حذف کرده بودند.

کمیته صلح نوبل افزود: این واقعیت که اکثریت رای دهندگان به پیمان صلح رای منفی داده اند، ضرورتا به معنی نابودی روند صلح کلمبیا نیست. بلکه اهمیت ادامه احترام و رعایت آتش بس را توسط طرفین بیشتر می سازد.

در بیانیه کمیته صلح نوبل به «رود ریگو لوندونو» معروف به تیمچنکو فرمانده شورشیان فارک که این توافقنامه را با سانتوس امضا کرد، اشاره ای نشده است.

کد خبر 348776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha