مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیمی از جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۶ به تصمیم اعضای کمیته نوبل به دیوید تولس از دانشگاه واشنگتن و نیم دیگر آن به دانکن هالدین و مایکل کاسترلیتز از دانشگاهای پرینستون و براون اهدا شد.

نوبل

براساس گزارش وب‌سایت نوبل، کمیته نوبل این سه فیزیکدان را به خاطر کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص و گشودن دریچه ای جدید به سوی جهان ناشناخته، جایی که ماده میتواند از حالت های عجیبی برخوردار باشد، شایسته دربافت نوبل فیزیک سال 2016 دانست.

این سه فیزیکدان از شیوه های ریاضیاتی پیچیده فازها و حالتهای عجیب ماده، از قبیل ابررساناها، ابرسیالات، یا ریز نوارهای مغناطیسی را مطالعه کردند و به لطف مطالعات آنها تلاش برای یافتن فازهای نامتعارف جدید در ماده شدت گرفته است.

سال گذشته نوبل فيزيك این جایزه به خاطر اختراع ديود‌هاي نوري آّبي كم‌مصرف به ايسامو آكاساكي، هيروشي آمانو و شوجي ناكامورا رسيد. اختراعي كه منجر به ايجاد و گسترش منبع نوري سفيد كم‌مصرف و كارامد شده‌است. به گفته كميته نوبل، در دهه 1990 زماني كه اين سه دانشمند نوري درخشان و آبي‌رنگ را از نيمه‌رساناها ايجاد كردند،‌تحولي بنيادين را در تكنولوژي‌هاي تامين روشنايي خلق كردند. ديود‌هاي سبز و سرخ مدت‌ها بود كه اختراع شده‌بودند،‌اما بدون نور آبي، امكان خلق لامپ‌هاي سفيد وجود نداشت و براي سه دهه، خلق ديود‌هاي آبي به شكل چالشي دشوار دانشمندان را به خود درگير كرد.

به گفته سایت نوبل، از سال 1901 تا 2014 تعداد دانشمندانی که توانسته‌اند نوبل فیزیک دریافت کنند 201 نفر بوده‌است که از این میان 47 جایزه به یک محقق اهدا شده و بقیه آنها اشتراکی بوده‌است. همچنین در میان برندگان نوبل فیزیک نام دو زن دیده می‌شود و دانشمندی به نام جان باردین نیز دو بار موفق به کسب این جایزه علمی ارزشمند شده‌است.

جوانترین برنده نوبل فیزیک لارنس برگ نام دارد که در سن 25 سالگی در سال 1915 موفق شد این جایزه را به همراه پدرش از آن خود سازد. میانگین سنی برندگان نوبل فیزیک نیز 55 سال تخمین زده‌شده‌است.

جایزه نوبل ارزشی برابر هشت میلیون کرون سوئد یا یک میلیون و دویست هزار دلار دارد که در صورت انتخاب چند نفر، جایزه میان آنها تقسیم می شود.

کد خبر 348480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha