چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) برای همیشه با سلاح خداحافظی کردند و در مراسمی رسمی تمام شدن روند تحویل سلاح‌هایشان اعلام شد.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور كلمبیا در مراسم رسمی به نشانه دوستی و پایان دادن به جنگ داخلی در اين کشور لباس سفید پوشیده بود و رودریگو لوندونو، معروف به تیموشنکو رهبر نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا لباس آبی پوشیده بود. اين دو  دست‌های همدیگر را به گرمی فشردند. 

خوان مانوئل سانتوس در این مراسم گفت:«تصمیم فارک برای به زمین گذاشتن اسلحه بهترین خبر برای مردم کلمبیا طی 50 سال اخیر بوده است.»

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا فارک طی نیم قرن با دولت مرکزی مبارزه مسلحانه کردند. تیموشنکو اندک زمانی قبل از ورود به جایگاه مراسم که با بالگرد وارد شد در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:« احساسی بزرگ و انتظارهايی بزرگ را حس می‌کنم.»

تیموشنکو تی شرتی به رنگ آبی همراه با پرچم نروژ بر تن داشت. او این گونه می‌خواست از تلاش‌های نروژ و کوبا که ضامن توافقنامه صلح امضاء شده در ماه نوامبر گذشته بود قدردانی کند.

پيشتر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کلمبیا که وظیفه نظارت بر روند خلع سلاح و تخریب سلاح‌های فارک را برعهده داشت اعلام کرد هفت هزار نفر از جنگجویان فارک با هم، همه سلاح های خود را که حدود هفت هزار و 132 قبضه سلاح بوده است؛ تحویل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،سانتوس که به پاس تلاش هایش برای صلح در کشورش برنده جایزه صلح نوبل شده است در این مراسم گفت:« کل این فرایند به کشور این امکان را می دهد که برای همیشه قدیمی‌ترین جنگ داخلی در آمریکای لاتین را پشت سر بگذارد. جنگ داخلی که در نتیجه آن دست کم 260 هزار نفر کشته، بیش از 60 هزار نفر ناپدید و بیش از هفت میلیون نفر آواره و بی‌خانمان شدند. 

خورخه رسترپو، کارشناس مسائل سیاسی گفت:« خلع سلاح فارک به معنای پایان اصلی ترین جنگ داخلی در قاره آمریکا است. خلع سلاح فارک به معنای آغاز دوران پسا مناقشه و آغاز فرایند دشوار آشتی ملی در کشور است.»

توافقنامه صلح با فارک که در برگیرنده پرداخت خسارت به قربانیان، اصلاحات ارضی و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر بود در همه پرسی که در ماه اکتبر گذشته در کلمبیا برگزار شد با مخالفت 50.2 درصد شرکت‌کنندگان مواجه شد. از همین رو دو طرف مجبور شدند دوباره درباره آن مذاکره کنند. توافقنامه کنونی صلح میان فارک و دولت مرکزی، نسخه اصلاح شده‌ای است که در پارلمان کلمبیا نیز به تصویب رسیده. فارک ازاین به بعد به عنوان یک حزب سیاسی در کلمبیا فعالیت خواهد کرد.

کد خبر 374435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha