مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: با وجود پیش‌بینی‌‌های اولیه، سهمیه بندی بنزین تأثیر چندانی در کاهش ترافیک تهران نداشته و بازگشت مجدد خودروهای شخصی‌، سرعت حمل‌ونقل عمومی را کاهش داده به گونه‌ای که وضعیت به حالت قبل بازگشته‌است.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به آمارهای موجود در این باره می‌گوید: سهمیه بندی بنزین در میزان جابه‌جایی مسافر مترو تأثیر معنا داری نداشته است.

جعفر ربیعی می‌افزاید: ما انتظار داشتیم که با سهمیه بندی بنزین خیابان‌ها خلوت‌تر و میزان مسافران مترو و حمل‌ونقل عمومی بیشتر شود ولی در حال حاضر وضعیت خیابان‌های تهران نشان می‌دهد که سهمیه بندی بنزین تأثیر چندانی در کاهش ترافیک نداشته و خیابان‌ها همچنان شلوغ و افزایش تقاضای سفر با حمل‌ونقل عمومی در بخش مترو تنها 10 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که آمار مسافران مترو در هفته بعد از ماه مبارک رمضان نسبت به هفته قبل از شروع سال تحصیلی (هفته آخر شهریور ماه)‌ 13 درصد افزایش داشته گفت: این در حالی است که تعداد مسافران مترو در هفته اول مهر ماه نسبت به هفته آخر شهریور فقط 5 درصد افزایش یافت.

ربیعی با اشاره به این‌که در حال حاضر متوسط تعداد سفر روزانه با مترو یک میلیون و 450 هزار سفر است افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد مسافران در سال تحصیلی، حداکثر میزان افزایش مسافر در اثر سهمیه بندی بنزین تنها 10درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ترافیک هفته اول مهر به‌دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان نباید به‌عنوان ترافیک اصلی سال تحصیلی تلقی شود زیرا بعد از ماه مبارک رمضان میزان ترافیک و آمار مسافران مترو به‌طور معمول افزایش بیشتری را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر مدیر عامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در این باره می‌گوید: در یک ماه و نیم نخست اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، به‌دلیل افزایش سرعت تردد در سطح شهر، روزانه به‌طور متوسط 12 نفر به مسافران تاکسی اضافه شد و تعداد آنها از رقم 50 نفر به 62 نفر رسید ولی هم اکنون شرایط به وضعیت قبل بازگشته است.

حسین تیموری کرمانی با اشاره به علل مؤثر در این زمینه خاطرنشان کرد که با فروکش کردن شوک اولیه سهمیه بندی بنزین و امکان پذیر بودن تأمین سوخت از را‌‌ه‌های مختلف، بار دیگر سرعت خودروها در سطح شهر کاهش یافته و سهمیه بندی بنزین عملا با پیش‌بینی‌های ترافیکی اولیه همخوانی چندانی ندارد.

 گفتنی است در بخش اتوبوسرانی نیز در روزهای نخست با توجه به شوک ناشی از سهمیه بندی بنزین و سرازیر شدن مسافران خودروهای شخصی به سمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تعداد جابه‌جایی مسافر با اتوبوس از حدود 750 نفر حتی در مقطعی به حدود یک هزار و 100 نفر نیز افزایش یافت، ولی بعدا به‌دلیل پایین آمدن سرعت تردد، این رقم کاهش یافته و تقریبا به همان رقم اولیه نزدیک شده است.

 البته مدیران شهری در ابتدای سهمیه بندی بنزین نیز گفته بودند که سهمیه بندی سوخت تأثیر زیادی بر کاهش ترافیک ندارد و حل این معضل راه حل‌های بنیادین به ویژه توسعه حمل‌ونقل عمومی را می‌طلبد.

از این‌رو تا زمانی که توسعه حمل‌ونقل عمومی به معنای واقعی محقق نشود و این امکان وجود نداشته باشد که مردم با پیمودن فاصله‌ای کوتاه از منزل تا ایستگاه وسایل حمل‌ونقل عمومیَََ، سفرهای درون شهری خود را مدیریت کنند، خودروهای شخصی همچنان عرصه را بر حمل‌ونقل عمومی تنگ خواهند کرد.  برای برون رفت از وضعیت موجود، توجه به گسترش خطوط ریلی به ویژه مترو و توسعه ناوگان اتوبوسرانی باید در اولویت قرارگیرد در غیراین صورت با ادامه این وضعیت قفل شدن ترافیک تهران در آینده‌ نزدیک چندان دور از انتظار نیست.

یک سوم قطارهای مترو فرسوده است

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام کرد: 30 درصد از قطارهای خط 1 و 2 مترو و 60 درصد از قطارهای خط 5 متروی تهران فرسوده‌اند.

جعفر ربیعی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: 6 قطار از مجموع قطارهای خط 5 و 20 قطار از قطارهای خط 1 و 2 متروی تهران فرسوده محسوب می شوند و نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

وی افزود: در حال حاضر 80 قطار در خطوط 2، 1 و 5 خدمات رسانی می کنند که در این میان 26 قطار فرسوده محس.وب می شوند.‍[بیشتر در همین ارتباط]

کد خبر 34867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز