همشهری آنلاین: تایلند روز جمعه ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) نخستین موارد ثابت‌شده میکروسفالی مربوط به ویروس زیکا را در آسیای جنوب شرقی گزارش کرد و سازمان جهانی بهداشت خواستار اقدامات بیشتر در مقابل این ویروس در سراسر این منطقه شد.

zika

به گزارش رویترز تأیید دو مورد میکروسفالی، یک نقصان هنگام تولد که با اندازه کوچک سر و مغز نوزادان همراه است، در ارتباط با عفونت زیکای مادران در تایلند، یک روز پس‌ازآن صورت می‌گیرد که مقامات آمریکا به زنان باردار توصیه کردند سفرهای غیرضروری خود به کشورهای آسیای جنوب شرقی را به علت خطر زیکا به تأخیر بیندازند.

پراسرت تونگچاروئن، مشاور اداره کنترل بیماری‌های تایلند در بانکوک به خبرنگاران گفت: «ما دو مورد از میکروسفالی مربوط به زیکا یافته‌ایم که نخستین موارد در تایلند شمرده می‌شوند.

او درباره اینکه این موارد در کجای تایلند یافت شده‌اند، توضیحی نداد، اما مقامات می‌گویند این دو مورد در بانکوک رخ نداده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام این موارد نخستین موارد میکروسفالی مرتبط با زیکا در آسیای جنوب شرقی هستند و تهدیدی جدی برای زنان باردار و کودکان به دنیا نیامده‌شان را نشان می‌دهند.

دکتر پونام ختراپال سینگ، رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «کشورهای سراسر این منطقه باید اقدامات به هدف پیشگیری، شناسایی و پاسخ دادن به انتقال ویروس زیکا را تشدید کنند.»

زیکا در طول سال گذشته و اوایل سال میلادی جاری در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب انتشار یافت و اخیراً شیوع آن در آسیای جنوب شرقی هم افزایش یافته است.

تایلند از ماه ژانویه تاکنون ۳۴۹ مورد زیکا، شامل ۳۳ زن باردار و سنگاپور ۳۹۳ مورد زیکا شامل ۱۶ زن باردار را گزارش کرده است.

برخی از کارشناسان بهداشتی مقامات تایلندی متهم کرده‌اند که برای محافظت صنعت توریسمش خطر زیکا را کمتر از حد واقعی جلوه داده است، اما پراسرت این اتهام را رد کرد.

او گفت: «تایلند هیچ‌چیز را پنهان نمی‌کند و آماده است همه اطلاعات دراین‌باره را در اختیار بگذارد» و افزود سایر کشورها در آسیای جنوب شرقی نیز ممکن است موارد میکروسفالی مربوط به زیکا داشته باشند که اعلامشان نکرده‌اند.

کد خبر 347987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha